- Příspěvky: 5
- Obdržená poděkování 0
×
Vítejte ve fóru Rakeťáci!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
- Jiřik
- Offline
- Nováček
Méně
Více
5 roků 6 měsíců zpět #5037
od Jiřik
Odpověděl Jiřik pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
Mirku moc díky za tyhle vyčerpávající informace, nějakou dobu to budeme těžce zpracovávat každopádně tak jak jsi to popsal to přesně dělá. Budem muset tomu proniknout do větší hloubky a poté pokračovat ve vývoji....
Jiřik
Jiřik
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
5 roků 6 měsíců zpět #5036
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
Ahoj ,
Aby bylo možné přesněji určit možné příčiny problémů, je nutné mít dostatek podstatných faktů. Ve svém příspěvku píšeš, že první „ dobré“ palivo hořelo cca 5 vteřin.
Bez údajů o rozměrech motoru a palivového zrna hodnota 5 vteřin nic nevypovídá.
Jaká byla rychlost hoření ( mm/sec) vzorků prvního paliva při volném hoření?
Jaké byly jeho mechanické vlastnosti - struktura lomu.
To že motor jednou hoří 5 vteřin a podruhé 14 vteřin může být i důsledkem špatného zážehu , nevhodného zahrazení motoru , ale i špatně připravené palivo.
Když jsem viděl velikost „středové díry“ ve tvém motoru , bylo celkem jasné že budou problémy. Palivo v motoru má malou tloušťku stěny a enormně velký průměr kanálu.
Trysku bohužel nebylo vidět, tak nemohu přesněji posoudit zahrazení, nemluvě o neznámé délce paliva. Kanálový motor na KNO3 a řepný cukr (sacharóza) s takovými poměry rozměrů je v podstatě předurčen na vznik problémů.
Zapálit palivo v motoru, to není zážeh!
Zažehnout motor s velkým průměrem kanálu a malou tloušťkou paliva je opravdu problém. Takovýto motor s papírovou spalovací komorou (běžné provedení) se při dobrém zážehu změní na dělobuch, při horším zážehu se zvedne z rampy a v dělobuch se promění později při rozhoření a při mizerném zážehu motor pulzuje a může se změnit i na dýmovnici.
Výraz cukr je dost neurčitý a cukry představují početnou skupinu látek s poměrně odlišnými vlastnostmi. Záměnou jednoho druhu cukru za jiný vznikají různá paliva s kterými je nutno podle toho i pracovat.
Nejjednodušším a nejpoužívanějším „cukrovým“ raketovým palivem je sorbitol, jde o alkoholický cukr. Jeho bod tavení je cca 90-95 stupňů Celsia , co umožňuje jednoduchou a bezpečnou přípravu paliva. Řepný cukr má však bod tání 160 až 185 stupňů Celsia v závislosti na rychlosti ohřevu a pod. Řepný cukr je složený cukr a skládá se z fruktózy a glukózy. Při vyšších teplotách dochází k tzv. karamelizaci řepného cukru. Dochází přitom ke dvěma procesům oxidaci cukru při teplotách nad 110 stupňů Celsia a k disociaci, tedy oddělení fruktózy a glukózy. Karamelizace je pro nás nevítaný jev , vizuálně ho vnímáme prostřednictvím hnědé-karamelové barvy.
Právě proto - vysoký bod tání paliva při jeho příprave ( větší nebezpečí) , větší nároky na zážeh ( výrazné u paliva s mannitolem či erytritolem) i oxidace a disociace cukru při karamelizaci jsou důvodem k používání paliva na bázi sorbitolu a KNO3.
Rychlost chemické reakce je v zjednodušení závislá na tlaku (pracovní tlak), teplotě, reakční ploše, přítomnosti katalyzátorů a dalších faktorech.
Pracovní tlak v motoru (zjednodušeně) je závislý na zahrazení , ale také na ploše reakce co je ne zcela přesně jemnost částic KNO3 a paliva. My pracujeme s velikostí částic KNO3.
Proto při stejném zahrazení a stejném chemickém složení raketového paliva , bude palivo obsahující jemnější částice KNO3 hořet rychleji než palivo s většími (hrubějšími) částicemi KNO3.
Při přípravě paliva na bázi sorbitolu vytváříme disperzní roztok semletých neroztavených částic KNO3 v sorbitolu ( roztaveném a potom ztuhlém).
Podívej se na web raketky : raketky.x2u.cz/fs.php
i na web R Nakky :
www.nakka-rocketry.net/succhem.html ,
www.nakka-rocketry.net/sorbchem.html
Takže by se to dalo shrnout, použité palivo (přejít na sorbitol), způsob přípravy paliva – tavením , zážeh - celkem náročný u větších kanálových motorů , návrh motoru …
V příloze máš diagram závislosti pracovního tlaku od zahrazení pro sorbitolové palivo, a také diagram závislosti rychlosti hoření SB paliva od tlaku …
Mirek
Aby bylo možné přesněji určit možné příčiny problémů, je nutné mít dostatek podstatných faktů. Ve svém příspěvku píšeš, že první „ dobré“ palivo hořelo cca 5 vteřin.
Bez údajů o rozměrech motoru a palivového zrna hodnota 5 vteřin nic nevypovídá.
Jaká byla rychlost hoření ( mm/sec) vzorků prvního paliva při volném hoření?
Jaké byly jeho mechanické vlastnosti - struktura lomu.
To že motor jednou hoří 5 vteřin a podruhé 14 vteřin může být i důsledkem špatného zážehu , nevhodného zahrazení motoru , ale i špatně připravené palivo.
Když jsem viděl velikost „středové díry“ ve tvém motoru , bylo celkem jasné že budou problémy. Palivo v motoru má malou tloušťku stěny a enormně velký průměr kanálu.
Trysku bohužel nebylo vidět, tak nemohu přesněji posoudit zahrazení, nemluvě o neznámé délce paliva. Kanálový motor na KNO3 a řepný cukr (sacharóza) s takovými poměry rozměrů je v podstatě předurčen na vznik problémů.
Zapálit palivo v motoru, to není zážeh!
Zažehnout motor s velkým průměrem kanálu a malou tloušťkou paliva je opravdu problém. Takovýto motor s papírovou spalovací komorou (běžné provedení) se při dobrém zážehu změní na dělobuch, při horším zážehu se zvedne z rampy a v dělobuch se promění později při rozhoření a při mizerném zážehu motor pulzuje a může se změnit i na dýmovnici.
Výraz cukr je dost neurčitý a cukry představují početnou skupinu látek s poměrně odlišnými vlastnostmi. Záměnou jednoho druhu cukru za jiný vznikají různá paliva s kterými je nutno podle toho i pracovat.
Nejjednodušším a nejpoužívanějším „cukrovým“ raketovým palivem je sorbitol, jde o alkoholický cukr. Jeho bod tavení je cca 90-95 stupňů Celsia , co umožňuje jednoduchou a bezpečnou přípravu paliva. Řepný cukr má však bod tání 160 až 185 stupňů Celsia v závislosti na rychlosti ohřevu a pod. Řepný cukr je složený cukr a skládá se z fruktózy a glukózy. Při vyšších teplotách dochází k tzv. karamelizaci řepného cukru. Dochází přitom ke dvěma procesům oxidaci cukru při teplotách nad 110 stupňů Celsia a k disociaci, tedy oddělení fruktózy a glukózy. Karamelizace je pro nás nevítaný jev , vizuálně ho vnímáme prostřednictvím hnědé-karamelové barvy.
Právě proto - vysoký bod tání paliva při jeho příprave ( větší nebezpečí) , větší nároky na zážeh ( výrazné u paliva s mannitolem či erytritolem) i oxidace a disociace cukru při karamelizaci jsou důvodem k používání paliva na bázi sorbitolu a KNO3.
Rychlost chemické reakce je v zjednodušení závislá na tlaku (pracovní tlak), teplotě, reakční ploše, přítomnosti katalyzátorů a dalších faktorech.
Pracovní tlak v motoru (zjednodušeně) je závislý na zahrazení , ale také na ploše reakce co je ne zcela přesně jemnost částic KNO3 a paliva. My pracujeme s velikostí částic KNO3.
Proto při stejném zahrazení a stejném chemickém složení raketového paliva , bude palivo obsahující jemnější částice KNO3 hořet rychleji než palivo s většími (hrubějšími) částicemi KNO3.
Při přípravě paliva na bázi sorbitolu vytváříme disperzní roztok semletých neroztavených částic KNO3 v sorbitolu ( roztaveném a potom ztuhlém).
Podívej se na web raketky : raketky.x2u.cz/fs.php
i na web R Nakky :
www.nakka-rocketry.net/succhem.html ,
www.nakka-rocketry.net/sorbchem.html
Takže by se to dalo shrnout, použité palivo (přejít na sorbitol), způsob přípravy paliva – tavením , zážeh - celkem náročný u větších kanálových motorů , návrh motoru …
V příloze máš diagram závislosti pracovního tlaku od zahrazení pro sorbitolové palivo, a také diagram závislosti rychlosti hoření SB paliva od tlaku …
Mirek
Poděkovali: Jiřik
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiřik
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 5
- Obdržená poděkování 0
5 roků 6 měsíců zpět #5035
od Jiřik
Odpověděl Jiřik pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
Ještě jednou děkuju za všechny reakce, zároveň se omlouvám za pohoršení vašeho oddílu rakeťáků. Samozřejmě beru na vědomí vaše poznatky, nic méně důležité pro mě bylo zjistit proč palivo nedokážeme udělat tak aby bylo alespoň z poloviny hořlavé jako před rokem. Snad bude problém vyřešen použitím SORBITOLU místo cukru. Neměli jsme možnost ještě otestovat ještě nedorazil.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Honza
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 167
- Obdržená poděkování 10
5 roků 6 měsíců zpět #5034
od Honza
Odpověděl Honza pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
Ahoj tohle patří snad do nějakého pyrofora ne sem.A ty fotky někdo smažte at není nějaký průser a Jiřiku začni používat hlavu a řid se radama tady na foru H
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
5 roků 6 měsíců zpět #5032
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
link na : Národní pravidla pro velké rakety a polomakety
svazmodelaru.cz/kram/informace/pravidla/...rakety-a-polomakety/
Tabulka bezpečných vzdáleností str. 5/8 je v příloze a také pravidla.
Mirek
svazmodelaru.cz/kram/informace/pravidla/...rakety-a-polomakety/
Tabulka bezpečných vzdáleností str. 5/8 je v příloze a také pravidla.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Dušan
- Autor tématu
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 106
- Obdržená poděkování 11
5 roků 6 měsíců zpět #5031
od Dušan
Odpověděl Dušan pro téma Nedostatečná hořlavost kno3+cukr
Bol upravený výpočet energie ponevač som v prvom urobil hrubku čo sa ospravedlňujem. Ak má niekto znalosti z fyziky nech to prekontrolule ponevač výsledok ma šokoval. Text som preformuloval aby zbytočne nedráždil.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.291 sekund