- Příspěvky: 13
- Obdržená poděkování 0
Raketové motorky fy ESTES
- tomashr
- Offline
- Nováček
Méně
Více
8 roků 1 týden zpět #4095
od tomashr
Odpověděl tomashr pro téma Raketové motorky fy ESTES
Motory jsou různé pro různé použití... Zmíněný BP třídy F jistě nepotěší zájemce o stavbu velké těžké polomakety, jenže na druhé straně v aerodynamicky čistém lehkém modelu bude dostup téměř jistě vyšší než u kanálového s vysokým středním tahem po kratší dobu (při stejném celkovém impulsu, ale to je jasné).
Z tohoto úhlu pohledu může být debatovaný BP motor Estesu leckdy vnímán i jako výhoda a minimálně je to zajímavé rozšíření nabídky.
Obecně ale můj příspěvek primárně pouze konstatoval aktuální stav u Estesu - "staré" jsou opravdu ty prachové E9 a další 24mm (jsem si jistý, že jsou staré daleko víc než dva roky, podle mě to bude možná i před rokem 2000), kompozitová řada Pro-II je novější, ty 29mm BP ale byly u nás prakticky neznámé, vznikly určitě až po kompozitových PRO-II a v jistém smyslu jsou novinkou překvapivou (před časem bych s tvým názorem o jisté slepé uličce asi souhlasil, ale zjevně to tak docela pravda není).
Z tohoto úhlu pohledu může být debatovaný BP motor Estesu leckdy vnímán i jako výhoda a minimálně je to zajímavé rozšíření nabídky.
Obecně ale můj příspěvek primárně pouze konstatoval aktuální stav u Estesu - "staré" jsou opravdu ty prachové E9 a další 24mm (jsem si jistý, že jsou staré daleko víc než dva roky, podle mě to bude možná i před rokem 2000), kompozitová řada Pro-II je novější, ty 29mm BP ale byly u nás prakticky neznámé, vznikly určitě až po kompozitových PRO-II a v jistém smyslu jsou novinkou překvapivou (před časem bych s tvým názorem o jisté slepé uličce asi souhlasil, ale zjevně to tak docela pravda není).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
8 roků 1 týden zpět - 8 roků 1 týden zpět #4094
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Raketové motorky fy ESTES
Ahoj Tomáši ,
Uplynul cca rok a u Estesu také něco vzniklo.
Otázkou je, co to znamená a jak to hodnotit. Jsou zde omezení funkční, technologická, ekonomická a legislativní..
Estes E-čkové motory cca 30 Ns (E9, E12, E16 ) v trubkách fí 24 mm , Ic= 30 - 33,6 Ns jsou stará záležitost ( min. 2 roky).
Novější je BP motor F15 v trubce fí 29 mm o délce 114 mm s Ic= 49,6 Ns.
Doba hoření je 3,45 sec. Z toho vyplývají i "problémy" tohoto motoru:
- střední tah 14,38 N , tah 20 N a více jen 0,15 sec..
To určuje i startovní hmotnost kterou tento motor utáhne.
Je i technické a technologické omezení vyplývající z toho že jde o motor s čelním hořením a průměr motoru neumožňuje vetší tah!
V současnosti nevím o žádném aktuálně vyráběném BP motoru s kanálovým hořením!
V minulosti nějaké byly, ale tyto výroby již dávněji skončili.¨
U těchto BP motorů ( s kanálem ) šlo sice zvětšovat okamžitou velikost tahu, ale průmět spalovaví komory zase omezoval dobu hoření!
Pro ilustraci:
Nedávno jsem dostal jeden takový motor od výrobce FSI , typ E60., dle katalogu z r. 1996 tento motor hořel 0,6 sec. s max. tahem 90 N, Ic=30 Ns !!
Výroba silnějšího motoru s čelním hořením znamená nový vývoj motoru a hlavně výrobu nové kvalitní trubky velkého průměru - např. 38-40 mm. Problémem však je nárůst hmotnosti motoru , která neroste lineárně , ale exponenciálně - takže poměrný zisk nárůstu tahu motoru bude menší něž nárůst celkové hmotnosti motoru. Tuto hranici mají výrobci určitě spočítanou a vědí kam až je možné jít s BP jako palivem, aby to mělo smysl kde je už nutné použít výkonnější palivo s lepší možností regulace rychlosti hoření paliva. Dále jsou tu i materiálová omezení pro dostatečnou pevnost u "velkých" papírových trubek a kde je nutno již přejít na kompozitní materiály nebo kov. BP motor s delším tahem je nutno lisovat po mnoha tenčích vrstvách, aby se dosáhla homogenita paliva a dostatečná hustota pro lineární hoření .... To je trochu ta technická stránka.
Dále je tu ekonomická a technologická. Kompletní výroba a příprava všech nástrojů a přípravků - velká počáteční investice a otázka dostatečného odbytu a kupní síly....
Dalším omezením jsou legislativní omezení. Nejde jen o tzv. Hazmat , ale i jiné.
AP motory existují velkém sortimentu druhů , velikostí , tahových profilů s tahem až do 6500 kp a dobou hoření od 0,4 sec do cca 14 sec. a tak perfektně pokrývá velmi široké spektrum možných modelů a potřeb. Hlavně, pokuď na to stací Vaše finance a jiné možnosti ...
To vše už překračuje rozumný rozsah psaného příspěvku, ale doufám že pomůže upozornit na široký okruh problémů a souvislostí ....
v příloze pár informací pdf (snad projdou ...)
Mirek
Uplynul cca rok a u Estesu také něco vzniklo.
Otázkou je, co to znamená a jak to hodnotit. Jsou zde omezení funkční, technologická, ekonomická a legislativní..
Estes E-čkové motory cca 30 Ns (E9, E12, E16 ) v trubkách fí 24 mm , Ic= 30 - 33,6 Ns jsou stará záležitost ( min. 2 roky).
Novější je BP motor F15 v trubce fí 29 mm o délce 114 mm s Ic= 49,6 Ns.
Doba hoření je 3,45 sec. Z toho vyplývají i "problémy" tohoto motoru:
- střední tah 14,38 N , tah 20 N a více jen 0,15 sec..
To určuje i startovní hmotnost kterou tento motor utáhne.
Je i technické a technologické omezení vyplývající z toho že jde o motor s čelním hořením a průměr motoru neumožňuje vetší tah!
V současnosti nevím o žádném aktuálně vyráběném BP motoru s kanálovým hořením!
V minulosti nějaké byly, ale tyto výroby již dávněji skončili.¨
U těchto BP motorů ( s kanálem ) šlo sice zvětšovat okamžitou velikost tahu, ale průmět spalovaví komory zase omezoval dobu hoření!
Pro ilustraci:
Nedávno jsem dostal jeden takový motor od výrobce FSI , typ E60., dle katalogu z r. 1996 tento motor hořel 0,6 sec. s max. tahem 90 N, Ic=30 Ns !!
Výroba silnějšího motoru s čelním hořením znamená nový vývoj motoru a hlavně výrobu nové kvalitní trubky velkého průměru - např. 38-40 mm. Problémem však je nárůst hmotnosti motoru , která neroste lineárně , ale exponenciálně - takže poměrný zisk nárůstu tahu motoru bude menší něž nárůst celkové hmotnosti motoru. Tuto hranici mají výrobci určitě spočítanou a vědí kam až je možné jít s BP jako palivem, aby to mělo smysl kde je už nutné použít výkonnější palivo s lepší možností regulace rychlosti hoření paliva. Dále jsou tu i materiálová omezení pro dostatečnou pevnost u "velkých" papírových trubek a kde je nutno již přejít na kompozitní materiály nebo kov. BP motor s delším tahem je nutno lisovat po mnoha tenčích vrstvách, aby se dosáhla homogenita paliva a dostatečná hustota pro lineární hoření .... To je trochu ta technická stránka.
Dále je tu ekonomická a technologická. Kompletní výroba a příprava všech nástrojů a přípravků - velká počáteční investice a otázka dostatečného odbytu a kupní síly....
Dalším omezením jsou legislativní omezení. Nejde jen o tzv. Hazmat , ale i jiné.
AP motory existují velkém sortimentu druhů , velikostí , tahových profilů s tahem až do 6500 kp a dobou hoření od 0,4 sec do cca 14 sec. a tak perfektně pokrývá velmi široké spektrum možných modelů a potřeb. Hlavně, pokuď na to stací Vaše finance a jiné možnosti ...
To vše už překračuje rozumný rozsah psaného příspěvku, ale doufám že pomůže upozornit na široký okruh problémů a souvislostí ....
v příloze pár informací pdf (snad projdou ...)
Mirek
Poslední změna: 8 roků 1 týden zpět uživatelem Mirek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- tomashr
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 13
- Obdržená poděkování 0
8 roků 1 týden zpět #4086
od tomashr
Odpověděl tomashr pro téma Raketové motorky fy ESTES
Oživím rok staré téma - aktuálně jsem nabídky dost zkoumal...
Estes opravdu v oblasti označované jako "mid power" za poslední dva roky dost zapracoval a jeho nabídka je dost komplexní, ilustruje to jisté oživení zájmu o raketové modely v USA. Jenže to skutečně vypadá, že se motory ESTES E,F a G mimo USA nedodávají vlastně nikde (nejen v ČR). Distributoři končí u D (mimochodem bych ESTES D12 moc nedoporučil, Klima je lepší a levnější). Důvodem jsou zřejmě předpisy v USA - i americký zákazník má nákup motorů do D12 jednoduchý a levný, zatímco už prachový E12 se musí zasílat výrazně dráže jako "hazmat". Zřejmě to má vliv i na export a u Estesu se nechtějí složitější částí exportu trápit. Limit v USA je zřejmě daný hmotností slože, kompozitový E30 kupodivu pod přísnější klasifikaci nespadá, bohužel ale do EU se běžně nedodává ani ten.
Nepotvrzuje se Mirkův názor o tom, že prachové motory E jsou mrtvou větví, dělají se stále 24mm E a dokonce přibyly prachové E i F o průměru 29mm. V USA je to zjevně bráno jako ekonomická varianta, například kompozitové E je za cca 20 USD, zatímco prachové E za cca 12USD, to není zanedbatelný rozdíl.
Dostupné v EU jsou ale Aerotechy jak single use, tak reloadable, nejsnáze asi ze zmíněného SierraFox Hobbies, do výkonové třídy G lze koupit bez jakékoli certifikace. Cena je ale poměrně vysoká... Nabídka Aerotech by si zasluhovala samostatné téma, možná si s tím někdy dám práci
Estes opravdu v oblasti označované jako "mid power" za poslední dva roky dost zapracoval a jeho nabídka je dost komplexní, ilustruje to jisté oživení zájmu o raketové modely v USA. Jenže to skutečně vypadá, že se motory ESTES E,F a G mimo USA nedodávají vlastně nikde (nejen v ČR). Distributoři končí u D (mimochodem bych ESTES D12 moc nedoporučil, Klima je lepší a levnější). Důvodem jsou zřejmě předpisy v USA - i americký zákazník má nákup motorů do D12 jednoduchý a levný, zatímco už prachový E12 se musí zasílat výrazně dráže jako "hazmat". Zřejmě to má vliv i na export a u Estesu se nechtějí složitější částí exportu trápit. Limit v USA je zřejmě daný hmotností slože, kompozitový E30 kupodivu pod přísnější klasifikaci nespadá, bohužel ale do EU se běžně nedodává ani ten.
Nepotvrzuje se Mirkův názor o tom, že prachové motory E jsou mrtvou větví, dělají se stále 24mm E a dokonce přibyly prachové E i F o průměru 29mm. V USA je to zjevně bráno jako ekonomická varianta, například kompozitové E je za cca 20 USD, zatímco prachové E za cca 12USD, to není zanedbatelný rozdíl.
Dostupné v EU jsou ale Aerotechy jak single use, tak reloadable, nejsnáze asi ze zmíněného SierraFox Hobbies, do výkonové třídy G lze koupit bez jakékoli certifikace. Cena je ale poměrně vysoká... Nabídka Aerotech by si zasluhovala samostatné téma, možná si s tím někdy dám práci
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
9 roků 4 měsíců zpět - 9 roků 4 měsíců zpět #3085
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Raketové motorky fy ESTES
Ahoj Evžene ,
Jak píše Pandy přímo v ČR Estes motorky výšší třídy než D zatím nikdo neprodává!!
Je důležité si rozmyslet jaké z těch motorů vlastně budeš chtít!
Jednorázové motory jsou provozně hodně drahé ) zde ještě k vysoké ceně připočíst dopravu,DPH …).
Estes dělá jednorázové motory s kompozitním palivem v třídách E až G. - PRO SERIES II COMPOSITE MOTORS
BP Estes single use motory třídy E jsou v podstatě slepou a ukončenou cestou.
Jednou z možností je zkusit oslovit ty "větší" prodejce Estes materiálu u nás , jestli je někdo z nich resellerem Estesu , nebo aby zkusili u svého dodavatele poptat možnost dodání Estes těchto vyšších tříd.
Reload motory nabízí lepší ekonomiku provozu, podstatně více druhů motorů (výkonově i rozměrově a váhově) a jsou obecně více dostupné. Jsou zde i motory s různými typy tahových charakteristik. Tobě by omezení do 160 Ns zřejmě nemělo vadit.
Michal Krauz už úspěšně nakupoval reload AeroTechy do 160 Ns v UK.
AeroTech jěště uvádí jako international dealery:
COUNTRY: Switzerland
SpaceTec Raketentechnik GmbH
Neugutstr. 10
CH 8102 Oberengstringen
Switzerland
Phone: ..41 1 822 17 66
Fax: ..41 1 822 17 66
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Website: www.SpacetecRocketry.com
COUNTRY: Sweden
ROFFE`S MODELLFLYG
Upplandsgatan 60 S-113
28 STOCKHOLM SWEDEN
468-33-3044
468-32-0507
SierraFox momentálně Estes E a vyšší nenabízí , z AeroTechu tam něco je.
Bylo by dobré tam napsat dotaz až si vybereš na které motory chceš dále létat.
V příloze jsem vytípnul z katalogu AerTechu něco z příslušné nabídky ...
Mirek
Jak píše Pandy přímo v ČR Estes motorky výšší třídy než D zatím nikdo neprodává!!
Je důležité si rozmyslet jaké z těch motorů vlastně budeš chtít!
Jednorázové motory jsou provozně hodně drahé ) zde ještě k vysoké ceně připočíst dopravu,DPH …).
Estes dělá jednorázové motory s kompozitním palivem v třídách E až G. - PRO SERIES II COMPOSITE MOTORS
BP Estes single use motory třídy E jsou v podstatě slepou a ukončenou cestou.
Jednou z možností je zkusit oslovit ty "větší" prodejce Estes materiálu u nás , jestli je někdo z nich resellerem Estesu , nebo aby zkusili u svého dodavatele poptat možnost dodání Estes těchto vyšších tříd.
Reload motory nabízí lepší ekonomiku provozu, podstatně více druhů motorů (výkonově i rozměrově a váhově) a jsou obecně více dostupné. Jsou zde i motory s různými typy tahových charakteristik. Tobě by omezení do 160 Ns zřejmě nemělo vadit.
Michal Krauz už úspěšně nakupoval reload AeroTechy do 160 Ns v UK.
AeroTech jěště uvádí jako international dealery:
COUNTRY: Switzerland
SpaceTec Raketentechnik GmbH
Neugutstr. 10
CH 8102 Oberengstringen
Switzerland
Phone: ..41 1 822 17 66
Fax: ..41 1 822 17 66
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Website: www.SpacetecRocketry.com
COUNTRY: Sweden
ROFFE`S MODELLFLYG
Upplandsgatan 60 S-113
28 STOCKHOLM SWEDEN
468-33-3044
468-32-0507
SierraFox momentálně Estes E a vyšší nenabízí , z AeroTechu tam něco je.
Bylo by dobré tam napsat dotaz až si vybereš na které motory chceš dále létat.
V příloze jsem vytípnul z katalogu AerTechu něco z příslušné nabídky ...
Mirek
Poslední změna: 9 roků 4 měsíců zpět uživatelem Mirek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
9 roků 4 měsíců zpět #3084
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Raketové motorky fy ESTES
Raketové motorky Estes vyšší třídy pokuď je mě známo v ČR nikdo neprodává. V Evropě je možné je sehnat u Siera Fox itálie.
Např zde:
www.sierrafoxhobbies.com/catalog/index.php/cPath/43_75
prodává i Aerotech ale tuším jen reloadables
www.sierrafoxhobbies.com/catalog/index.php/cPath/47_82
"Ital" je velice služný prodejce mám s ním dobré zkušenosti.
Projdi celou jeho stránku a uvidíš sám
Motory prodávají i německé e-šopy ale ti mají trochu problém s zasíláním protože obecně němci jsou posedlí pravidly. Ale nemám s nimi žádní zkušenosti a nevím jak zdejší členové.
Další dobrý prodejce je v UK ale to by ti tady poradil Michal K. Má s ním tuším taky dobré zkušenosti.
Např zde:
www.sierrafoxhobbies.com/catalog/index.php/cPath/43_75
prodává i Aerotech ale tuším jen reloadables
www.sierrafoxhobbies.com/catalog/index.php/cPath/47_82
"Ital" je velice služný prodejce mám s ním dobré zkušenosti.
Projdi celou jeho stránku a uvidíš sám
Motory prodávají i německé e-šopy ale ti mají trochu problém s zasíláním protože obecně němci jsou posedlí pravidly. Ale nemám s nimi žádní zkušenosti a nevím jak zdejší členové.
Další dobrý prodejce je v UK ale to by ti tady poradil Michal K. Má s ním tuším taky dobré zkušenosti.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- evžen
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 29
- Obdržená poděkování 0
9 roků 4 měsíců zpět #3083
od evžen
Odpověděl evžen pro téma Raketové motorky fy ESTES
ahoj Mirku,
já pro svoje modely právě používám motorky od firmy ESTES a mám problém, že nemůžu nikde zjistit, zda lze někde sehnat motorky vyšší třídy E, F, G a motory AEROTECH. Nemáš náhodou nějaké informace o těchto motorech, atd?
dík evžen
já pro svoje modely právě používám motorky od firmy ESTES a mám problém, že nemůžu nikde zjistit, zda lze někde sehnat motorky vyšší třídy E, F, G a motory AEROTECH. Nemáš náhodou nějaké informace o těchto motorech, atd?
dík evžen
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.370 sekund