- Příspěvky: 70
- Obdržená poděkování 16
ROS 40 bezpečnost
- PetrSi
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
5 roků 7 měsíců zpět #4990
od PetrSi
Odpověděl PetrSi pro téma ROS 40 bezpečnost
Díky za vysvětlení. Trochu mě tady někde překvapila zmínka o výbuchu a zdemolované rampě, tak jsem měl obavy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
5 roků 7 měsíců zpět #4989
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma ROS 40 bezpečnost
Ahoj Petře,
ROS 40 je v podstatě bezpečný raketový motor. Byl to certifikovaný výrobek pro armádní použití. Při správném používaní ( bezpečnostní pravidla) nehrozí uživateli žádné nebezpečí.
Kladivo také není rozumné považovat za nebezpečné, proto že jsem s ním praštil do prstu.
To ovšem neznamená , že nemůže dojít k takzvanému „bouchnutí“ ROS. Nejde o výbuch ve smyslu exploze, ale o mechanickou destrukci motorku po překročení kritického tlaku ve spalovací komoře motorku.
A.) Ve drtivé většině případů dojde rozlemování vnějšího pláště ROS na víčku zpožďovače ( horní strana ROS) a následnému vyražení vnitřního pláště motorku nahor a vnějšího pláště nadol ( ve směru podélné osi motorku).
B.) Jiným zřídkavějším mechanizmem je vyražení zalisované , nebo zalemované trysky motorku ( spodní část ROS).
Pokuď je mi známo zatím při bouchnutí ROS nedošlo k zážehu palivového zrna (diglykolu).
Problém spočívá v zážehu a náběhu takzvané zážehové a udržovací slože nad palivovým zrnem. Použité palivo vyžaduje poměrně vysoký tlak i energetický impulz pro svůj zážeh.
Kinetická energie letících částí ROS může poškodit hlavně model případně i odpalovací rampu. K tomu i destruktivní působení tlakové vlny uvnitř modelu a taká tepelná energie hořící udržovací slože.
Raketové motry používané pro pohon modelů raket - větších nebo menšich „bouchají“
Některé bouchají časteji, jiné méně. Rozdíly jsou i v příčinách bouchnutí.
Protože na starších akcích velkých raket se raketové motorky 2,5 Ns až 10 Ns skoro nepoužívali , to neznamená že nebouchali ( motorky Rapier, Dubnické a jiné).
Nejčastěji to bývá „ lidský faktor“, nedodržení správného skladování a používání motorků.
V případě ROS k bouchnutí přistupují i specifické vlastnosti ROS.
Vliv typu ROS. 1.) ROS s celoobvodovým zalemováním trysky je statisticky podstatně spolehlivější než typ 2.) se zalisováním pláště do bakelitu trysky.
Vliv degradace ( zestárnutí) papírového těsnění pod okrajem vnitřního pláště na horní dosedací ploše trysky a další faktory.
ROS které používáme jsou desítky let staré. Čas , způsob a podmínky skladování ( vlhkost, teplota) i vliv delaborace motorku ze sestavy světlice jsou další faktory působící na ROS. K tomu můžeme přidat dále vliv uživatele – velikost průměru hrdla trysky (zahrazení motoru), způsob zážehu a další.
Pokuď je mi známo zatím při bouchnutí ROS nedošlo k zážehu palivového zrna (diglykolu).
Problém spočívá v zážehu a náběhu takzvané zážehové a udržovací slože nad palivovým zrnem. Použité palivo vyžaduje poměrně vysoký tlak i energetický impulz pro svůj zážeh.
Podle souběhu výše-zmiňovaných faktorů může dojít k tzv. bouchnutí.
Osobně jsem odlétal s ROS typu 1 v rámci vícemotorových modelů cca 450 ks ROS beze zmiňovaného bouchnutí ROS. Pouze v jednom případě došlo k částečnému bouchnutí jednoho ze tří motorů ROS , ale bez poškození modelu nebo vlivu na balistiku letu.
ROS typ 2 jsem používal a používám do jedmotorových modelů. Počet mojich odlétaných ROS typu 2 si netrufám odhadnout, ale bylo jich dost včetně cca tří bouchnutí.
Spolehlivost ROS , hlavně u typu 2 je možné zvýšit doplňlovými upravami.
Známé je použití „vnější klece“ která zvyšuje axiální tlakovou odolnost ROS a podobně.
Ani tato úprava nemusí garantovat že ROS nemůže bouchnout, ale použití klece zachytí část případů přetlakování ROS, které by jinak vedli k bouchnutí.
ROS je potřebné hodnotit komplexně. Za bezkonkurenční cenu, je k dispozici poměrně spolehlivý a výkonný motor, který má svoje charakteristické vlastnosti.
Mirek
ROS 40 je v podstatě bezpečný raketový motor. Byl to certifikovaný výrobek pro armádní použití. Při správném používaní ( bezpečnostní pravidla) nehrozí uživateli žádné nebezpečí.
Kladivo také není rozumné považovat za nebezpečné, proto že jsem s ním praštil do prstu.
To ovšem neznamená , že nemůže dojít k takzvanému „bouchnutí“ ROS. Nejde o výbuch ve smyslu exploze, ale o mechanickou destrukci motorku po překročení kritického tlaku ve spalovací komoře motorku.
A.) Ve drtivé většině případů dojde rozlemování vnějšího pláště ROS na víčku zpožďovače ( horní strana ROS) a následnému vyražení vnitřního pláště motorku nahor a vnějšího pláště nadol ( ve směru podélné osi motorku).
B.) Jiným zřídkavějším mechanizmem je vyražení zalisované , nebo zalemované trysky motorku ( spodní část ROS).
Pokuď je mi známo zatím při bouchnutí ROS nedošlo k zážehu palivového zrna (diglykolu).
Problém spočívá v zážehu a náběhu takzvané zážehové a udržovací slože nad palivovým zrnem. Použité palivo vyžaduje poměrně vysoký tlak i energetický impulz pro svůj zážeh.
Kinetická energie letících částí ROS může poškodit hlavně model případně i odpalovací rampu. K tomu i destruktivní působení tlakové vlny uvnitř modelu a taká tepelná energie hořící udržovací slože.
Raketové motry používané pro pohon modelů raket - větších nebo menšich „bouchají“
Některé bouchají časteji, jiné méně. Rozdíly jsou i v příčinách bouchnutí.
Protože na starších akcích velkých raket se raketové motorky 2,5 Ns až 10 Ns skoro nepoužívali , to neznamená že nebouchali ( motorky Rapier, Dubnické a jiné).
Nejčastěji to bývá „ lidský faktor“, nedodržení správného skladování a používání motorků.
V případě ROS k bouchnutí přistupují i specifické vlastnosti ROS.
Vliv typu ROS. 1.) ROS s celoobvodovým zalemováním trysky je statisticky podstatně spolehlivější než typ 2.) se zalisováním pláště do bakelitu trysky.
Vliv degradace ( zestárnutí) papírového těsnění pod okrajem vnitřního pláště na horní dosedací ploše trysky a další faktory.
ROS které používáme jsou desítky let staré. Čas , způsob a podmínky skladování ( vlhkost, teplota) i vliv delaborace motorku ze sestavy světlice jsou další faktory působící na ROS. K tomu můžeme přidat dále vliv uživatele – velikost průměru hrdla trysky (zahrazení motoru), způsob zážehu a další.
Pokuď je mi známo zatím při bouchnutí ROS nedošlo k zážehu palivového zrna (diglykolu).
Problém spočívá v zážehu a náběhu takzvané zážehové a udržovací slože nad palivovým zrnem. Použité palivo vyžaduje poměrně vysoký tlak i energetický impulz pro svůj zážeh.
Podle souběhu výše-zmiňovaných faktorů může dojít k tzv. bouchnutí.
Osobně jsem odlétal s ROS typu 1 v rámci vícemotorových modelů cca 450 ks ROS beze zmiňovaného bouchnutí ROS. Pouze v jednom případě došlo k částečnému bouchnutí jednoho ze tří motorů ROS , ale bez poškození modelu nebo vlivu na balistiku letu.
ROS typ 2 jsem používal a používám do jedmotorových modelů. Počet mojich odlétaných ROS typu 2 si netrufám odhadnout, ale bylo jich dost včetně cca tří bouchnutí.
Spolehlivost ROS , hlavně u typu 2 je možné zvýšit doplňlovými upravami.
Známé je použití „vnější klece“ která zvyšuje axiální tlakovou odolnost ROS a podobně.
Ani tato úprava nemusí garantovat že ROS nemůže bouchnout, ale použití klece zachytí část případů přetlakování ROS, které by jinak vedli k bouchnutí.
ROS je potřebné hodnotit komplexně. Za bezkonkurenční cenu, je k dispozici poměrně spolehlivý a výkonný motor, který má svoje charakteristické vlastnosti.
Mirek
Poděkovali: Koudy
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- PetrSi
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 70
- Obdržená poděkování 16
5 roků 7 měsíců zpět #4987
od PetrSi
ROS 40 bezpečnost vytvořil uživatel PetrSi
Ahoj,
občas se dočtu, že někomu ROS 40 vybuchla. Je to pravda a čím to mohlo být?
Dík.
občas se dočtu, že někomu ROS 40 vybuchla. Je to pravda a čím to mohlo být?
Dík.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.270 sekund