- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
10 roků 7 měsíců zpět #1611
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Ahoj Ivo ,
U MiK-ovi Sondy byla stabilita letu prvního stupně ovlivněna více faktory. Těžký a výkonný motor(580-620 Ns) - setrvačnost, dosti velká rychlost a také ten motor ještě stále nějakou dobu hořel , nešlo o zážeh po dohoření motoru!!
Motory také "neseděli" jeden na druhém, ostrý náběh ROS-ky se do spodního stupně z bezprostřední vzdálenosti pěkně opře.
U zážehu druhého stupně pomocí akcelerometru, by asi bylo možné použít upravený či přenastavený "G-switch" v pouzdře pro Zenerky. Ten je standardně používan pro detekci startu ( minimálná akcelerace cca 2G po dobu min. 0,5 sec). Zde tedy nastavit vhodnou deceleraci a dostatečně dlouhou dobu jejího trvání.
ad: u velkých dvojstupnovek, by se dle mého názoru mělo již řešit zážeh, případně návazně výmet padáku při nebezpečném náklonu.
U nás zatím využívá detekci odklonu rakety od vertikály asi pouze PPavlík u SkyROs.
Využívá vlastní gyroskop. Výmet padáku má zde další specifika.
Může jít o výmet při poměrně vysoké rychlosti , nároky na vytlačení padáku trupem dopředu jsou také vyšší (aerodynamický odpor, setrvačnost). Vhodnější může být boční výmet do strany. Větší padák také znamená silnější náraz po otevření padáku do poutací šnůry až možné poškození trupu "zipper".
Pro modeláře je gyroskop dosri těžký a energeticky náročný, detektory magnetického pole jsou zatím vhodné spíše pro detekci apogea.
Snad se to časem změní ...
Nedostatek většího letového prostoru, dle možností i s minimem porostů je již našim klasickým problémem.
Vícestupňové modely jsou opravdu velmi náročné na správný průběh jednotlivých procesů, jejich následnost a také načasování (synchronizaci).
Aspoň máme jistotu, že se nebudeme mít čas nudit a štourat se v nose ...
Mirek
U MiK-ovi Sondy byla stabilita letu prvního stupně ovlivněna více faktory. Těžký a výkonný motor(580-620 Ns) - setrvačnost, dosti velká rychlost a také ten motor ještě stále nějakou dobu hořel , nešlo o zážeh po dohoření motoru!!
Motory také "neseděli" jeden na druhém, ostrý náběh ROS-ky se do spodního stupně z bezprostřední vzdálenosti pěkně opře.
U zážehu druhého stupně pomocí akcelerometru, by asi bylo možné použít upravený či přenastavený "G-switch" v pouzdře pro Zenerky. Ten je standardně používan pro detekci startu ( minimálná akcelerace cca 2G po dobu min. 0,5 sec). Zde tedy nastavit vhodnou deceleraci a dostatečně dlouhou dobu jejího trvání.
ad: u velkých dvojstupnovek, by se dle mého názoru mělo již řešit zážeh, případně návazně výmet padáku při nebezpečném náklonu.
U nás zatím využívá detekci odklonu rakety od vertikály asi pouze PPavlík u SkyROs.
Využívá vlastní gyroskop. Výmet padáku má zde další specifika.
Může jít o výmet při poměrně vysoké rychlosti , nároky na vytlačení padáku trupem dopředu jsou také vyšší (aerodynamický odpor, setrvačnost). Vhodnější může být boční výmet do strany. Větší padák také znamená silnější náraz po otevření padáku do poutací šnůry až možné poškození trupu "zipper".
Pro modeláře je gyroskop dosri těžký a energeticky náročný, detektory magnetického pole jsou zatím vhodné spíše pro detekci apogea.
Snad se to časem změní ...
Nedostatek většího letového prostoru, dle možností i s minimem porostů je již našim klasickým problémem.
Vícestupňové modely jsou opravdu velmi náročné na správný průběh jednotlivých procesů, jejich následnost a také načasování (synchronizaci).
Aspoň máme jistotu, že se nebudeme mít čas nudit a štourat se v nose ...
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
10 roků 7 měsíců zpět #1610
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Ahoj,
je zajimavé, že zážeh druhého stupně MIK Sondy žádným způsobem nevybočil ze směru letu stupeň první, evidentně rozběh motoru byl dost pozvolný.
Předčasný zážech ROSek u obou mých raket, měl na první stupně dost fatální následky.
Zapálení druhého stupně jen pomocí akcelerometru bez zpětné kontroly by asi nebylo spolehlivé i třeba z důvodu zakašlání motoru a krátkodobého poklesu tahu, což by šlo řešit časákem, který by inicioval zážeh se spožděním a pokud by došlo v tomto čase k opětovné akceleraci, tak by se zážeh přerušil, u velkých dvojstupnovek, by se dle mého názoru mělo již řešit zážeh, případně návazně výmet padáku při nebezpečném náklonu.
Myslím, že v našich stísněných podmínkách je docela o průser, když raketa vážíci cca 10kg s dostupem přez 1km vezme buzara a ještě třeba selže návratové zařizení.
Ivo
je zajimavé, že zážeh druhého stupně MIK Sondy žádným způsobem nevybočil ze směru letu stupeň první, evidentně rozběh motoru byl dost pozvolný.
Předčasný zážech ROSek u obou mých raket, měl na první stupně dost fatální následky.
Zapálení druhého stupně jen pomocí akcelerometru bez zpětné kontroly by asi nebylo spolehlivé i třeba z důvodu zakašlání motoru a krátkodobého poklesu tahu, což by šlo řešit časákem, který by inicioval zážeh se spožděním a pokud by došlo v tomto čase k opětovné akceleraci, tak by se zážeh přerušil, u velkých dvojstupnovek, by se dle mého názoru mělo již řešit zážeh, případně návazně výmet padáku při nebezpečném náklonu.
Myslím, že v našich stísněných podmínkách je docela o průser, když raketa vážíci cca 10kg s dostupem přez 1km vezme buzara a ještě třeba selže návratové zařizení.
Ivo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 7 měsíců zpět #1605
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Ahoj Pandy ,
Každý řídící systém předpokládá nějaký scénář v rámci kterého funguje.
Jakmile je proces mimo scénáře jsou tu problémy..
I ona aktivace zážehu pomocí akcelerometru má své ůskalí.
Například - deformace až případné utržení jednoho či více stabilizátorů. Vede k nárůstu aerodynamického odporu, deceleraci a přechodu na "corkscrew" - vývrtkovému či spirálovému letu, případě dvoustupňovky s zážehem motoru druhého stupně pomocí akcelerometru zde máme předčasný zážeh.
Život píše scénáře mimo všech představ ....
Mirek
Každý řídící systém předpokládá nějaký scénář v rámci kterého funguje.
Jakmile je proces mimo scénáře jsou tu problémy..
I ona aktivace zážehu pomocí akcelerometru má své ůskalí.
Například - deformace až případné utržení jednoho či více stabilizátorů. Vede k nárůstu aerodynamického odporu, deceleraci a přechodu na "corkscrew" - vývrtkovému či spirálovému letu, případě dvoustupňovky s zážehem motoru druhého stupně pomocí akcelerometru zde máme předčasný zážeh.
Život píše scénáře mimo všech představ ....
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
10 roků 7 měsíců zpět #1603
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Tak to mě opravdu pobavilo! Připomělo mě to hlášku z filmu tankový prapor " Ani dvouletá vojenská služba některým vojákům nestačí aby zvládli takovou sovětskou techniku jakou je bezesporu tank T53 "
Ne..ale ted vážně... ovládání zážehu druhého stupně manuálně a předně subjektivně je dost ošemetné, mám pocit že některé altimetry umí při poklesu zrychlení dát impuls tj .zaženhout třeba palník. Takový poměrně dražší G Witz to rozhodně umí. A není nad to když elektronika vyhodnotí okamžik poklesu a startuje ihned druhý stupeň.
Ne..ale ted vážně... ovládání zážehu druhého stupně manuálně a předně subjektivně je dost ošemetné, mám pocit že některé altimetry umí při poklesu zrychlení dát impuls tj .zaženhout třeba palník. Takový poměrně dražší G Witz to rozhodně umí. A není nad to když elektronika vyhodnotí okamžik poklesu a startuje ihned druhý stupeň.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 7 měsíců zpět #1602
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Ano Vaše Lordstvo , vidíš dobře.
To je právě ten zajímavý případ, kdy v důsledku poněkuď předčasného zážehu motoru 2-stupně, motor 1-stupně ještě běžel a měl slušnou rychlost, než se naplno rozhořel motor 2-ho stupně. MiK používal na ovládání RC soupravu a zřejmě zažehnul motor 2- stupně přes RC ovládání příliš brzo. Takže ani RC ovládání není samospasitelné, když má člověk "rychlé prsty" !!
Díky Pandy za postřeh, na to právě tyto galerie jsou ....
Mirek
To je právě ten zajímavý případ, kdy v důsledku poněkuď předčasného zážehu motoru 2-stupně, motor 1-stupně ještě běžel a měl slušnou rychlost, než se naplno rozhořel motor 2-ho stupně. MiK používal na ovládání RC soupravu a zřejmě zažehnul motor 2- stupně přes RC ovládání příliš brzo. Takže ani RC ovládání není samospasitelné, když má člověk "rychlé prsty" !!
Díky Pandy za postřeh, na to právě tyto galerie jsou ....
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
10 roků 7 měsíců zpět #1600
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Vícestupňové modely raket 2010 - 2012.
Vidím dobře nebo špatně u fotky Mik Sonda ?? Tj. první stupeň předběhl druhý??
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.285 sekund