fbpx

Pár postřehů z 11. ročníku Koprníku

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Reportáže z akcí

Pár postřehů z 11. ročníku Koprníku

Na úvod stručný přehled:
Celkový počet účastníků: 31 dospělých a 5 dětí !
Celkový počet startů : 78
Celkový impulz použitých motorů dosáhl úctyhodných 22,656 kNs.


Příprava akce započala již od pátečního poledne. Při našem příjezdu již na ranveji stála
rampa a vedle ní Dušan Adamec. Klasický kolotoč vybalení věcí a materiálu pro první etapu prací stavba velkých stanů, vytyčování prostoru depa , místa pro návštěvníky, prostoru pro diváky , místa pro bufet, příjezd mobilního WC, zapojení energocentrály a mnoho dalších nutných činností spolehlivě ukrajovalo čas i naši energii. Spolu s příchodem dalších účastníků se prostor zaplňoval a vytvářel tak typické prostředí akce. Počasí bylo přívětivé , až na silnější nárazový vítr a hlavně výrazně zvýšenou prašnost vytvářenou těžkou zemědělskou technikou projíždějící v pravidelných intervalech.

Práce úspěšně pokračovali a v podvečer již stálo i několik startovacích ramp a probíhala i příprava startu experimentálního modelu „Horizont události“ mimo hlavní část akce.
Náročná příprava velkého a složitého modelu posunuli start až na cca 17:50. Zážeh, start i let tak velkého modelu i motoru přinesli mocné zvukové i vizuální zážitky. Model krásně letěl do apogea a proběhl i výmet. Bohužel po otevření prvního padáku došlo k utržení padáku od modelu a k jeho nebrzděnému pádu na zem. Viď foto i video. Motor vše přestál bez problémů a i službukonající palubní kosmonaut po vyproštění ze zbytků kabiny a překonání šoku dokonce zapózoval. Byl to velký zážitek a přinesl mnoho informací, inspirace i upozornění pro další velké lety.

Večer přinesl neodmyslitelné posezení a debaty účastníků provázené konzumací dobrého jídla i tekutin všeho druhu za intenzivní podpory rakeťáků ze Slovenska.

V sobotu ráno proběhly dokončovací práce, příjezdy dalších účastníků i návštěvníků a tak s menším zpožděním proběhl i nástup účastníků s modely a fotografováním. Povětrnostní podmínky – vítr a nárazový vítr , prašnost vyžadovali vhodný výběr směru startu pro zabezpečení diváckého prostoru i vhodného místa přistání.

Sobotní lety zahájil MiK s modelem Star Line. Model startoval z elegantní méně obvyklé rampy ( příčková svařovaná konstrukce). Dvoumetrový model, vážící 4 kg poháněný motorem o 500 Ns na SX81 předvedl pěkný a stabilní let do výšky 374 m se spolehlivým návratem.

Popisovat podrobněji všech 78 startů a letů nemá smysl a tak se zkusím zaměřit na ty větší, zajímavější modely a situace.

Vláďa Jiruš s Růžovým Panterem odlétal dva lety na AP motory cca 740 – 800 Ns, oba lety plně úspěšné včetně ukážkového dual deploymentu (což není tak samozřejmé). První let skončil zajímavým přistáním na stanech našeho řízení letového provozu, že by ukážka kvalitního koncového navedení? Prostě vizuální orgie.

Zdeněk Burda startoval s maketou legendárního Saturnu V, čtyřkilogramový model poháněný motorem 320 Ns předvedl divácky působivý let s přistáním na dvou padácích.
Trup prvního stupně bohužel utrpěl při návratu mohutný a ukážkový „zipper“ po celé délce stupně.

Raketka pro radost – model Karla Jeřábka sice na 1xROS , barevně a tvarově působivý model, který zaujal nejenom mladší diváky. Hezký let a návrat na padáku.

Béďa připravil podivnost s názvem Věž Žižkovská, dvě papírové trubky(trubkové stabilizátory) vpředu spojené krátkou motorovou trubkou s motorem cca 60 Ns. Po startu se model dosti sklopil proti větru a potom zamířil šikmo nahor. U prvního letu, návrat - bržděný trupem naplocho s dopadem těsně vedle rampy Růžového Pantera. Trajektorie a letové vlastnosti jsou těžko předvídatelné.

Vojta Chvátil připravil třístupňovou verzi makety Saturnu 1B. Více než dvoumetrový drobeček vážil 6,3 kg a poháněli ho motory o celkem 650 Ns. Hezký start a let vzhůru.
Před apogeem došlo k oddělení 1. stupně, ale motor 2.-hého stupně nezažehnut.Podobně i motor třetího stupně. Jednotlivé stupně přistály samostatně na svých padácích.

Matěj Pavlanský a jeho Pegas 1600 mm, 3 kg , 270 Ns - Matějův motor slušně naběhl a model měl fešácký přímý a stabilní let s návratem na dvou padácích.

Michal Čapek s dvoustupňovou Furioso 2 , 1500 mm, 260 Ns. Krásný start a let na spolehlivý 160 Ns motor. Proběhlo i oddělení 2.-ho stupně se získanou slušnou rychlostí, ale bohužel motor 2-ho stupně s čelním spalováním se nezažehnul.První stupeň úspěšně přistával na svém padáku a druhý stupeň padal naplocho až na zem. Bohužel ani druhý let modelu nedopadl lépe. První stupeň a oddělení bylo pěkné, ale opět se nezažehnul motor druhého stupně a druhý stupeň v tomto případě udělal „šipku“ a dopadl na zem blízko mé fotografující maličkosti. Trajektorie padajícího stupně byla dobře patrná a tak jsem se nemusel ani kvapně přesouvat. Motor prolétnul trupem až k hlavici. Škoda – v případě zážehu motoru to mohlo být super …

Tibor Lipták letěl s modelem ND1 1600 mm, 2,2 kg na 4xROS. Start i let modelu byl pomalý i na vysší startovní hmotnost, asi se nezažehli všechny motory. Model letěl po poměrně ploché trajektorii s nízkým apogeem, a tak model dopadl na zem ještě před výmetem padáků.

Marcel Tlustoš s elegantním modelem Pšouk 08 na 4x Estes D motory ukázal krásný zážeh všech Estes motorů s přímým působivým letem a návratem na padáku.

Dakším modelem na svazek motorů byl Yellow Arrow Jana Zikmunda na 3x20 Ns, 1000mm, 560 gr. Úspěšný zážeh všech tří motorů a pěkný let s padákovým návratem.

Martin Kozák odlétal 5 letů s modelem MK1 – ready to fly stavebnice na 1xROS, 1100 mm, 76 mm, dostup cca 195 m, padák. Spolehlivý a robustní model se plně osvědčil.

MiK a jeho Lyra 03 největší model řady Lyra (Lyra 01, Lyra 02) – 2350 mm, základní údaje 5,85 kg a 620 Ns. Krásný start i let velkého modelu s motorem na SX81, vybaven barometrickým výškoměrem. Dosažena výška 300 m.

Polomaketa sovětského nosiče raketoplánu Buran – od Matěje Pavlanského má při průměru 300 mm délku 1100 mm a 3,5 kg. Model má 4x odhazovací boostery plus modul Poljus. Pomalejší zážeh, start a let, ještě před dohořením motoru se předčasně oddělil 1 booster .
Zakřivení trajektorie a rychlá ztráta rychlosti po dohoření motoru následovalo úspěšné rozdělení modelu a oddělení boosterů. Vzhledem k menšímu dostupu to některé boostery stihly těsně nad zemí – rozdělení a návrat byl opravdu pěkný výkon. Model by si zasloužil silnější motor s delší dobou tahu – větší dostup, potom by let i návrat byl ještě efektnější.

Karel Urban a jeho polomaketa US SAM Patriot, 1600 mm, 154 mm, 4,4 kg , 620 Ns.
Původní verze modelu byla na 12xROS ( např. Koprník 2007) , model byl nedávno upraven na výkonnější motor Astra 620 Ns na SX81. Rampa modelu byla při startu vykloněna cca 8 stupňů po větru. Motor rychle zabral a Patriot s výraznou kouřovou stopou vyrazil přímým letem vzhůru s mírným příklonem proti větru. Po dohoření motoru setrvačný let do apogea a pěkně načasovaný výmet a rozdělení. Krásný zážitek. Hlavice s menším kusem trupu na jednom padáku a hlavní část trupu na „duhovém“ padáku zahájili sestup k zemi. Silný výškový vítr a menší hmotnost hlavice , spolu s padákem způsobili dramatické prodloužení sestupní trajektorie a hlavice zmizela z dohledu za stromořadím na obzoru. Těžší trup přistál sice daleko, ale v dosahu. Hlavici se nepodařilo najít ani při opakovaných hledáních.

Jojo Homola z SVK Košice s modelem Marty (premiéra v ČR vloni na Svojku), těžší model 2,4 kg ,1600 mm, na 4xROS a 1,5 m padák. Zvláštností je uspořádání ROS do dvou vrstev nad sebou. Dole jsou 3x ROS a nad nimi je 4-ta ROS s extrémně dlouhou šroubovací ocelovou tryskou ústící mezi spodními 3-mi ROS. Model pěkně odstartoval a postupně se odklonil nad pole doprava. Výmet proběhl až za apogeem a poutací šňůra se zachytila o padák , takže se padák nerozvinul a model pokračoval v minimálně bržděném návratu.


Michal Kraus upravil svoji polomaketu Aerobee 150A , 1950 mm, 3,25 kg na AP motor 400 Ns. Elektronika RRC3 od Missile Works, dva padáky 30 cm a 120 cm. Model letěl 2 krát, dva pěkné a stabilní lety s plně funkčním dual deploymentem - paráda.

Další dvoustupňovou byla polomaketa polské sondážní rakety Meteor 3 Petra Pazoura, 1900 mm, 1270 gr, 160+40 Ns. Krásný start , správné načasování oddělení 2 stupně a jeho zážehu s úspěšným nezávislým přistáním obou stupňů na padácích – pěkné Petře.

Velký Bill Karla Jeřábka - polystyrénová laminovaná konstrukce, 2250 mm, 150 mm, 3,4 kg na Astru 320 Ns. Model má RC ovládání výmetu a dva padáky. Velký pestrý model ukázal divácky působivý start i let s dělením v apogeu na hlavici a trup s nezávislým návratem na padácích.

Marek Klešč z SVK Spišská Nová Ves letěl s pěkně vypracovaným laminátovým modelem Modrá , 1500 mm, 110 mm, 2,04 kg na motor 200 Ns, HD kamera podélně z vnější strany trupu. Motor celkem hbitě zažehnul ( palivo – sacharóza) krásný start i let do apogea a výmet s návratem na 12-ti šňůrovém padáku (asi Mylar). Dobrá premiéra!

Dalším modelem byla LEGO raketka, opravdu sestavená z dílů Lego stavebnice, délka cca 500 mm ,50mm, 272 gr, na BP motor 20 Ns. Let na rampě a těsně nad ní byl OK, Bohužel v malé výšce po opuštění rampy se raketa změnila v protizemní střelu, prudce změnila směr a narazila do země. Větší část trupu oddělila a zadní část trupu s hořícím motorem zůstala zaseknutá v zemi až do úplného dohoření motoru a zpožďovače. Obávám se že vyvážení modelu ( poloha Cg váhového těžiště ) vůči Cp aerodynamickému neodpovídala požadavkům na stabilitu letu. K tomu přispělo i velké vysunutí motoru z trupu a tím i posun Cg dozadu, co vyžadovalo další dovážení …

Ivo Skála přijel s velkou dvoustupňovou na 6xROS - Sabre 3, 2060 mm, 80 mm, 3,1 kg , první stupeň se třemi boostery ( celkem 4-xROS) , druhý stupeň s 2xROS , zážeh druhého stupně pomocí G-spínače ( mikrospínač se závažím). Hezký a dobře vypracovaný model perfektně odstartoval – pěkný přímý let, následovalo oddělení druhého stupně a postupné oddělení hlavic boosterů a výmet jejich padáků. Druhý stupeň pokračoval v letu setrvačností a pokles jeho rychlosti se projevil v odklonu do strany. G-spínač stále nesepnul zážeh motoru a trajektorie 2-ho stupně postupně dosáhla malého příklonu z zemi. V tom okamihu konečně sepnul G-spínač, zažehl motory a druhý stupeň slušnou rychlostí narazil do země. První stupeň se dvěma neoddělenými boostery přistál na padáku, padák třetího boosteru se zamotal o stabilizátor. Opět velká smůla, úspěšný zážeh by zabezpečil perfektní let.
Podle agenturních informací Ivo připravuje inovovanou verzi s RC zážehem ROS motorů v druhém stupni.

Marian Šajban z SVK Zvolen letěl s modelem Alpha, 1600 mm, 1,5 kg, 160 Ns, elektronika – Stratologger. Motor ostře zabral, krásný start a let do apogea, tam však nedošlo k výmetu padáku a bohužel ani počas letu v stylu šipka až na zem.

Dušan Adamec s veteránským Šakalem , 2975 mm, 120 mm, 17 700 gr, 2540 Ns ,Hi Altimeter 45k, 3 padáky. Šakal opět potvrdil své kvality a spolehlivost a tentokrát absolvoval dokonce dva lety. Působivé starty i lety doprovázené typickými zvukovými efekty , s návratem dual deployment. Návrat trupu při druhém letu byl sice rychlejší kvůli zamotání šňůr hlavního padáku o poutací šnůru, ale „drogue“ – první padák rychlost přijatelně snížil a robustní konstrukce Šakala to přečkala bez poškození.

Plně vytížený, nebo spíše přetížený Petr Vysloužil stihl připravit na start polomaketu Meteor 2H (na této akci startovali čtyři verze polské sondážní rakety Meteor).
Model - 1980 mm, 160 mm, 4,83 kg , Astra 620 Ns, elektronika Altimax G1. Velký ,bílo-modrý model parádně odstartoval , za výrazného bočního odklonění spalin pomocí deflektoru rampy. Krásný let do výšky327 metrů trval cca 9,7 vteřiny. Následoval výmet, otevření duhového padáku a návrat modelu nechutně blízko rampy ( bez dlouhého pochodu po prašném poli).

Dalším těžkotonážním modelem byla velká polomaketa německé V2/A4. Délka 1800 mm, 160 mm, 11 kg , 2200 Ns, dva padáky, elektronika G-Wiz. Tento model už má také pár letů na akcích za sebou a vždycky to byl zážitek. Po zážehu motor zabral a krátce po startu plamen motoru byl skoro stejně dlouhý jako V2. Těžký model letěl trochu pomaleji a ve větru se postupně nakláněl proti směru větru, až přešel na balistickou trajektorii. Po 13 vteřinách model dosáhl apogeum cca 805 m a po další vteřině došlo k výmetu při poměrně vysoké rychlosti. Po vysunutí padáku - drogu chute ( horní padák v rámci dual deploymentu) došlo k utržení hlavice modelu od kratšího gumolana napojeného na poutací šnůru. Padák se neotevřel a nenalitý plápolal za modelem. Utrženou hlavici se nepodařilo najít, poškozený trup V2 s padáky ano.

Sympatickým trendem byla širší účast dětí s menšími modely na motorky 2,5 až 10 Ns. Proběhlo minimálně 17 startů těchto modelů s velmi dobrou úspěšností. Motorky 2,5 Ns létaly se streamerovými modely podle předpisů FAI – stavebnice ready to fly , k dostání na akci. . Je dobré vidět nástup nejmladší generace a našich nástupců. Děvčata s raketami byla šikovná a zapálená pro létání.

Na akci létalo létalo celkem 7 různých jednostupňových modelů a jeden dvoustupňový poháněných svazkem motorů.
Dále také různé jedno-ROSkové modely, nebo i výkonnější modely jako Anetka a Terezka a další, které se úspěšně předvedly divákům i ostatním soutěžícím.

Doufám, že proběhne i zajímavá debata k akci i těmto postřehům ….

Děkuji všem účastníkům i divákům za krásné momenty a zážitky, které letové i mimoletové situace přinesli, obsluze cateringu a hlavně týmu organizátorů v čele s Petrem Vysloužilem za obrovský kus práce s přípravou, průběhem ale i ukončením akce a úklidem.

Mirek

Tagy: Reportáž

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (2 odpovědí).

Avatar uživatele Karel
Karel odpověděl/a na téma: #4190 7 roků 9 měsíců zpět
Díky Míro, alespoň vím, co se všechno dělo, protože jsem běhal po polích, jako by mi bylo 30. Bezva doprovod k fotografiím.
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #4189 7 roků 9 měsíců zpět
Opět krásné. Díky, Míro :)