fbpx

Reportáž z Festivalu velkých raket – Suché 2014

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Reportáže z akcí

Do  ModelParku  jsme dorazili s Michalem v sobotu ráno kolem osmé hodiny. Následovalo shledání s účastníky kteří dorazili již v pátek , obhlídka terénu , vybalování věcí a jejich přenos do depa. Mezitím dobře padla ranní káva na rozklížení očí. Rampy a odpalování si každý zabezpečoval sám , takže postupně  se souběžně za ranvejí objevoval  rampový  háj – nebo ráj  a příslušné kabely.

V rámci ověření stavu  výškového větru  jsem odpálil  model Tužka ,fí 53/47 mm, délka 1270 mm na 1xROS – ověřeno.  Návštěvníků  i účastníků stále přibývalo , probíhala i registrace účastníků spojená  s obdržením  účastnického diplomu, poukázky na gulášek a tradiční  účastnické psí známky – průkazky. Následoval  i tradiční nástup účastníků na ranvej a společné fotografování  –  pokuď  jsou modely  v plně fotogenickém stavu. Pohled to byl opravdu působivý. Počasí se rozhodlo ukázat nám svou  lepší stranu a podpořit zdárný průběh akce.

A potom již  začal dlouhý letový  peleton.

Prvním startujícím byl  Petr Vysloužil z RMK Praha  s modelem – polomaketou  ASP (Atmospheric Sounding Projectile), jde  o US sondážní raketa na TPH  používaná na výškový průzkum při jaderných testech. Dlouhý štíhlý trup s extrémně protaženými deltovitými stabilizátory naznačoval stabilitu, délka 1630 mm, průměr 75 mm, váha 1700 gr. Model byl  poháněn  reload motorem 320 Ns  na palivo SX81, vybaven elektronickým časovačem a padákem. Krásný start a přímý let s výraznou kouřovou stopou , úspěšný výmet v apogeu a  návrat na padáku  navodili tu správnou pohodu.

Svou premiéru zde měl  rakeťák  Evžen Malkovský  s polomaketou  US rakety MGR-3 Little  John.

 

Raketa měla vyplnit mezeru mezi dostřelem salvových raketometů a taktických raket. Délka modelu 860 mm, průměr trupu 60 mm, hmotnost  500 gr. na 1xROS.  Pěkný start i let s úspěšným  návratem  na černém padáku. 

Václav Maršík (v modelparku  často létající) začal s modelem Atomic  na 1xROS ,délka 1170 mm, průměr 54 mm, hmotnost 620 gr. Stříbřitý model s červenou hlavicí a stabilizátory  absolvoval úspěšný let s návratem  na duhovém padáku.

Nejdříve jsem se snažil fotit vše , ale potom  potom  vzhledem k množství letů a časové náročnosti  na lety se svými modely , jsem  fotografování  značně omezil abych viděl lety modelů  i jinak než v hledáčku fotoaparátu. Fotografů tam bylo celkem požehnaně.

Na startu  se objevila další polomaketa – MR 20 , Honzy Vrabce. Model  900 mm dlouhý, průměr trupu 42 mm o hmotnosti 300 gr na 1xROS. Předlohou byla Ruská sondážní  raketa  , zdokonalená verze rakety MR-12 ,  s dostupem 250 km, uskutečněno 109 startů. Model dal pěkný přímý let  a úspěšným návratem , foukající  vítr ho snesl až nad ranvej kde trochu  tvrději přistál (  poškozený stabilizátor) – nic co by šéfkonstruktér neopravil.

Následoval  Pepi Fürmayer z DSC Rosenheim  , model opět na 1xROS , většího průměru trupu  cca 65-75 mm, pěkně odstartoval  , při výmetu  padáku došlo  k utržení  spojovací šnůry  mezi hlavicí  a trupem modelu. Mode padal  částečně naplocho  bez padáku na zem, mezitím hlavice s padákem  se pomalu snesla Pepimu přímo do  rukou.

Matěj Pavlanský  připravil na start další  polomaketu  - VS 40 , jde  o trochu exotickou předlohu , je to Brazilská sondážní raketa na TPH s dostupem 650 km. Model je  o něco skromnější: délka 900 mm, průměr trupu 80 mm, hmotnost 1140 gr., poháněná 3xROS – aspoň podle  papírů co mám. Jenže fotografie ukazuje něco jiného - pohon na jeden motor a sorbitolový kouř! Takže - série telefonátů a potvrzení  - je to SB motor  80 Ns! Model dal pěkný start i let.

Dalším modelem na 1xROS  byl Robin Hood  Václava Maršíka, délka 1200 mm, průměr trupu 45 mm, hmotnost 635 gr. Model předvedl  úspěšný  start i návrat na větším modrém padáku s dosti velkým středovým otvorem pro potlačení vylévání padáku.

A už tu byl první z velkých modelů Pandyho Růžový Panter , délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze  4600 gr, pohon  730 Ns  , reload motor na AP palivo. Nádherný start a let  s dlouho hořícím motorem a výrazným , dlouhým plamenem do výšky 544 m a návratem na dvojici padáků v jednom řetězci. Prostě paráda!

Na rampě je připraven Jarda Cihla z RMK Letovice s modelem Sereb  na 1xROS, délka 1005 mm, průměr trupu 50 mm, hmotnost 315 gr  - parametry jako na výškovou soutěž  ROS. Černo-červený model s osazeným trupem ukázal rychlý start a let s úspěšným návratem na růžovém padáčku.

Další člen RMK Letovice – Libor Martínek připravil rozměrově i koncepčně podobný model Myšiak I  na 1xROS , délka 1100 mm, průměr trupy 50 mm, hmotnost 350 gr. Model v bílo-modrém  provedení  potvrdils své parametry  pěkně přímým a hbitým startem a letem s návratem  na padáku  přímo do rukou!

Na rampě se objevil rozměrově největší model akce  - Bédova Columbie, délka 1950 mm , průměr trupu 330 mm, hmotnost 4500 gr , pohon reload SB motor 320 Ns. Model startuje z kluzné deskové rampy s velkým sklonem. Startu  přihlížel z blízka s fotoaparátem Klaas Jan van  Til  a Pandy. Po zážehu palníku motoru  však  proběhl jiný proces, neméně vzrušující.  Došlo k prudkému nárůstu zahrazení motoru , co způsobilo  vyražení  trysky motoru i s jistící Segerkou.  Následně  motor zdemoloval podélně trup Columbie , nejdříve  tlačnou přepážku , potom prolétl vnitřním prostorem  modelu  minul těsně avioniku  a baterky  drsně zalaškoval s  vyvažovacím ocelovým  závažím – co způsobilo  trhlinu v plášti motoru  a s tím spojená tlaková vlna úhledně rozptylovala  kusy a kousky modelu  do okolí. Škoda, předchozí lety modelu byly nadějné. Dořešit stabilitu a spolehlivost pohonu.   

Zdeněk Schwarz nafotil krásnou  sekvenci  zachycující  Pandyho dobře  nacvičené sebezáchovné pohyby!  Já jsem to netušil a hloupě jsem se zaměřil na model a ne na okolí.

Nyní jsem i já přispěl s trochou do mlýna s modelem Tlouštík  QCP  na 3xROS, délka 1250 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 1750 gr. Model pekně odstartoval , letěl  i vyhodil padák , ale potom potom si to model z neznámých důvodů  namířil rovnou do jezírka za hangáry , čím jsem se zařadil  do elitního klubu  těch kterým tam modely přistály. Následovala  úspěšná záchranná akce  díky nezištné zápůjčce dlouhé ocelové tyčoviny  - rampy pro Herlulesa, takže jsem se namočil pouze  jednou nohou.

Dalším modelem byl Tomahawk ISQY  na 1xROS , délka 1202 mm, průměr trupu 55 mm, hmotnost 745 gr.  Pavla Holuba. Model ukázal opět pěkná start, let i návrat  na stříbřitém padáku (asi Mylar) do lesíku za hangáry.

Teď se na rampě  objevil model připomínající kopí s maličkými stabilizátory. Byla to Dvoumetrovka  Pepiho Fürmayera  na 1xROS, délka 2000 mm. Start a let proběhl, ale výmet se nepovedl a model  se poškodil při dopadu.

Model  Lyra 01  Michala Křížka , délka 1000 mm, průměr trupu 45 mm, váha 800 gr.,pohon motorem 100 Ns  na SX81. Osvědčený model  předvedl své kvality a zaujal krásným přímým letem bez obvyklé divoké akcelerace nad rampou.

Další model s historizujím názvem Palcát délka1030 mm, průměr trupu 54 mm, hmotnost 699 gr.  patří Václavu Maršíkovi, je na 1xROS  a tvarem  díky značně přerostlým stabilizátorům opravdu připomíná palcát ,ale opačně otočený. Tato velikost stabilizátorů se  pochopitelně projevuje při trochu výraznějším větru a způsobuje příklon modelu proti směru větru, co model ukázal i nyní.

Honza Vrabec  má na rampě polomaketu  nosné rakety Sojuz, ta byla vytvořena

na základě mezikontinentální balistické rakety R-7. Model má délku 1100 mm, max. průměr (přes boostery) 170 mm, hmotnost 800 gr. pohon 1xROS. Model ukázal pěkný let do apogea s rozdělením na dvě části, přistává  každá na 1 padáku. Modelu by prospěl  motor s vyšším výkonem pro dosažení větší výšky (aspoň  60 Ns). 

Petr Adam  s polomaketou  A4/V2 , jde o  Německou balistickou raketu na KPH  z WWII. Délka 700 mm, průměr trupu 90 mm, hmotnost 600 gr., na 1xROS. Opět hezký plně funkční a úspěšný let.

Petr Vysloužil  připravil další již  druhý start  své polomakety ASP. Start , let  výmet i návrat tradičně na výbornou.

Honza Plechač  připravil premiérový let polomakety  Wassetfall , jde o Německou řízenou protiletadlovou raketu na KPH z období WWII s operačním doletem 25 km. Délka cca 1300 mm, hmotnost 2900 gr. Pohon SB reload motor 340 Ns.  Model dal krásný start i let  - skoro jako originál , i s úspěšným návratem.

Následoval  můj model 60-tka , délka 1250 mm, průměr trupu 59 mm, hmotnost 520 gr. na 1xROS.  Vše proběhlo tak jak má.

Matěj Pavlanský předvedl experimentální model POKUS , délka 1600 mm, průmer trupu 100 mm, hmotnost  2800 gr.,  pohon motor  300 Ns.  Model  předvedl  krásný start i let s výraznou kouřovou stopou SB paliva a spolehlivý návrat na dvou padácích  přímo na ranvej.

A znovu Pepi Fürmayer s podpbným modelem jako byla Dvometrovka na 1xROS. O průměru trupu cca 45-50 mm. Let modelu skončil jeho poškozením.

Opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Václav Maršík  s modelem Barbar na 1xROS, délka 1070 mm, průměr trupu 54 mm, hmotnost 602 gr., Model pěkně odstartoval  i letěl i vymetl padák , pouze  přistání na střeše hlavní budovy urazilo nějaký ten stabilizátor.

Ivo Skála  dovezl dvoustupňovku Sabra 1 na 2xROS a 1xROS , délka 1165 mm, průměr trupu 100/50 mm, hmotnost  1490 gr., model ukázal pěkný start i let s oddělením a zážehem druhého stupně a návratem prvního stupně na padáku. Druhý  stupeň se, aspoň pokud vím nepodařilo najít. 

Karek Urban a jeho  známá polomaketa  A4/V2  předvedla po úpravě  pohonu  místo 7xROS  na  motor Astra  320 Ns na palivo SX81  již druhý  let. Efektní zážeh motoru doprovázený rojem jisker z Titanových pilin a následujícím  perfektním letem, výmetem a návratem na červeno-černém padáku.

A už tu byla další dvoustupňovka , tentokrát jako model VR 01 , autor  Jarda Cihla, model na 2+1xROS , délka 1500 mm, průměr trupu 75 mm, hmotnost 1400 gr. Model pěkně odstartoval a došlo  k problémům při oddělení stupňů  a zážehu druhého stupně. Oba stupně nakonec úspěšně přistály.

Dalším modelem byl můj ROS G  na 4xROS , délka 1420 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 2100 gr., Motory pěkně  synchrónně zabraly a model hezky  přímo letěl do apogea ,kde  proběhl výmet padáku 120x120  cm (hedvábný šátek)  a model který přistával na ranvej jsem chytnul do rukou.

Michal Křížek připravil  opravdu brizantní model se jménem Semtex, model na 1xROS, délka 1100 mm, průměr trupu 65 mm, hmotnost 500 gr  , udělal  pěkný a plně úspěšný let.

A zase je zde něco  speciálního – polomaketa Ruského nosiče Energija a raketoplánem Buran s RC řízením. Model sestavy o délce 1200 mm, průmeru  trupu 170/235 mm, hmotnost 3100 gr. ,  poháněl beztryskový motor  220 Ns.  Zážeh a start  Ok,  let nahor také celkem Ok , potom se oddělil, jak Buran tak i  jeho horní kryt , potom následovali boostery Energije  a jejich padáky. Vypadá to, že výmet  padáku  Energije selhal a trup Energije volně dopadl na zem s masivním poškozením. Pokuď by neselhal návrat Energije , byl by to  skoro dokonalý úspěch. Bravo Matěji!  Je to stále lepší a lepší!!

Petr Adam  a jeho žluto-černá laminátová výškovka na 1xROS, délka 1230 mm, průměr 50 mm,hmotnost 260 gr., rychlý start a let modelu , který dokáže vylétnout do výšky 500 m, byl plne úspěšný.

Následoval již druhý start Myšiaka I , Libora Martínka  na 1xROS. Úspěšný start , let i návrat modelu.

Opět zde byl Petr Vysloužil s jubilejním třetím dnešním startem své polomakety ASP na 320 Ns motor. A zase  vše proběhlo  krásně a hladce.  Kuriozitou je moje foto IMG 7634 , kde  ASP  letí nahoru ve výšce cca 5 metrů a stranou trochu vzadu přistává Mišiak I  také v podobné výšce!

Pavel Holub  měl jako další model  Astrobee D , na 1xROS , délka 1342 mm, průměr 51 mm, hmotnost 620 gr., co je na ROS-ku celkem dost. Model hezky odstartoval, letěl  s úspěšným návratem  na padáku (Mylar?).

Dalším významným modelem  bol vylepšený  Herkules Petra Pavlíka. Petr do něj zabudoval další , již druhou kamerku s horizontálním záběrem!!

Dále kvůli  času a lenosti opakuji popis modelu:

Dvoustupňový model na 4+2XROS představuje mimořádně komplikovaný model. Model má délku 1610 mm, průměr trupu 102 mm, průměr hlavice 112 mm , hmotnost 2 800 gr. První stupeň představují dva boostery každý po 2xROS . Odhoz obou boosterů po dohoření motorů je aktivován akcelerometrem - přepálením upevňovacího silonového vlasce odporovým drátem. Motory druhého stupně jsou spínány akcelerometrem se zpožděním 0.5 sec po odhozu boosterů. Zážeh je el. kontaktními palníky.
V hlavici modelu je mechanický gyroskop vlastní konstrukce a výroby . Ten zabezpečuje nouzové vypnutí zážehu motorů druhého stupně při odklonu rakety o cca 50 stupňů od svislé osi a současně aktivuje výmet padáku v apogeu dráhy modelu. Elektronický pípák v hlavici sepnutý po výmetu usnadňuje nalezení modelu po přistání. Model má kamerku „GoXtreme Nano“ ve vnějším pouzdru na trupu otočenou nadol pro záznam letu.
Použité ROS mají měděné šroubované trysky o průměru 4,5 mm s expanzním

poměrem 1:3.

Model perfektně odstartoval a letěl nahor. Po dohoření  ROS v boosterech  došlo k odhození obou boosterů  a k aktivaci jejich padáků. Bohužel  padák jednoho boosteru se zamotal a booster dopadl na zem  trochu tvrději.

Jinak ale fungovali všechny procesy a jejich návaznosti neprosto perfektně a jejich perfektní časování  mne donutilo  zhluboka polknout  a spokojeně zařvat  slova oprávněného uznání. Opravdu klobouk dolů,  nacpat tolik  techniky a komponent do  té hmotnosti modelu a zajistit přitom jejich vhodnou a dostatečnou tuhost aby vše šlo jak má , tak to je prácička! Šlo o 36-tý start  této akce.

Potom  letěl  model Noname  Evžena Malkovského na 3xROS, délka 1000 mm, průměr 75 mm, hmotnost 1200 gr. Model svižně odstartoval  a letěl do apogea a po výmetu  se úspěšně navrátil na zem.

 

Další již druhý dnešní start mého modelu  ROS G  na 4xROS , délka 1420 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 2100 gr., Motory pěkně  synchrónně zabraly a model hezky  přímo letěl do apogea ,kde proběhl výmet padáku 120x120  cm (hedvábný šátek). Zamotané šnůry padáku způsobily , že se padák  nenalil – neotevřel. Model padal částečně naplocho a v závěrečné fázi před dopadem  začal klouzat  ve směru osi trupu, přitom dopadl na jeden ze tří stabilizátorů, který  se ulomil. Nic co by byl problém opravit.

Následoval Ivan Blažek s modelem Terezka na reload motor 360 Ns, délka cca 1300 mm, průměr cca 75-80 mm, hmotnost cca 2700 gr. Model hbitě a krásně přímo odstartoval a letěl. Ve výšce cca 50 metrů došlo k oddělení hlavice od trupu a vytažení  padáku (ješte nerozbalen!). Tlakový ráz vzduchu do  tenkostěnného plastového trupu způsobil, že trup jako kdyby zevnitř explodoval – celý trup až spodní motorovou část  byl v okamihu  rozlámán na malé kousky a padák po mžikovém rozbalení  rozerván a utržen  od poutacího místa modelu.

Nepoškozený motor v málo poškozená část trupu kolem motoru , bez olámaných stabilizátorů byla nalezena a je vyfocena.

Vše je pěkně vidět na sekvenci mojich fotografií IMG 7656 – let, IMG 7657 – hlavice oddělená, již pod úrovní okraje trupu a padák je vytažen a nerozbalený pod trupem, IMG 7658 – již jen oblak úlomků z modelu a rozervaný padák!

Pro vysunutí  hlavice  jsou dvě nejpravděpodobnější vysvětlení:

1.) Pokuď je hlavice pomerně volně vložená v trupu , dochází při velkých rychlostech proudění vzduchu  kolem povrchu trupu a hlavice k výraznému poklesu místního tlaku vzduchu (Bernouliho rovnice) vedoucímu k vysunutí – vycucnutí hlavice  ven z trupu.

2.) Předčasná aktivace  výmetu  padáku.

Dalším velkým modelem je Růžový Panter a jeho druhý dnešní start na AP palivo , délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze  4600 gr, pohon  650 Ns  , reload motor na AP palivo. Start  a  první část trajektorie se v porovnání s prvním letem nezměnily – snímky IMG 7667-69 je tvar a velikost plamene z trysky „standardní“,Na obrázku IMG 7670 se obraz mění – je podstatně jiný tvar plamene z trysky a je vidět na tomto snímku tmavý padající předmět asi tři délky trupu pod tryskou. V průběhu hoření motoru došlo v důsledku tlakového pulzu ( možný lunkr  z pojiva) k ulomení vnější části grafitové trysky a  ustřelení redukce držící motor v raketě. Domnívám se, že tyto snímky to celkem potvrzují. V důsledku toho tryska ztratila svúj expanzní poměr a tedy podstatnou část výkonu motoru. To se projevilo na dosaženém dostupu  - 322 metrů ,proti 544 metrů v prvním letu! R. Panter tak přistál bez motoru který v apogeu vypadnul z motorového lože – chybějící redukční kroužek!

Dále letěla opět  polomaketa MR 20  Honzu Vrabce. Model  900 mm dlouhý,průměr trupu 42 mm o hmotnosti 300 gr na 1xROS. Foto jsem našel jen ze startu a letu nahor - OKl , takže předpokládám že vše bylo OK.

Potom letěl opět Pepi Fürmayera na 1x ROS , rozměry modelu neuvedeny, ROS při startu klasicky bouchla a zdemolovala model.

Další  lahůdkou byla Kouzelná Hůlka od Bédu. Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr., pohon motor 59 Ns.  Model odstartoval  a letěl  po balistické křivce, potom Béda převzal řízení naplno a po obratu předvedl  pěkný průlet s přistáním modelu! Hezký! Start jsem nestihnul , protože jsem právě debatoval s Ivanem Blažkem o Terezce a tak jsem vyfotil pouze zpětný průlet Hůlky.

A opět letěl Michal Křížek , tentokrát s modelem Pluto 01 , délka 1200 mm, průměr 80 mm, 1600 gr., motor 150 Ns  ,SX81 reload. Osvědčený model nesklamal a předvedl úspěšný  start , let i návrat k  „páníčkovi“.  Na Michala je spoleh.

Další model Pepi Fürmayera na 1x ROS , rozměry modelu neuvedeny, ROS při startu  zase klasicky bouchla a zdemolovala model.

Jarda Cihla  přidal druhý dnešní start  dvoustupňovky  VR 01. model na 2+1xROS , délka 1500 mm, průměr trupu 75 mm, hmotnost 1400 gr. Model  hezky odstartoval , došlo i k oddělení  stupňů  a jejich návratu , ale mám dojem ,že něco ještě chybělo k 100% letu.

Přichází velké očekávání – další  start  Columbie Space Shuttle Karla Jeřábka.

Délka sestavy 1650 mm, průměr hlavní nádrže 260 mm, hmotnost sestavy 9500 gr. , pohon zabezpečují tyto motory:  2x Astra 320 Ns a 1x Delta  40 Ns. Jde  již o třetí start tohoto modelu na Festivalu raket v Suché (2012,2013,2014). Velká , komplikovaná a nesymetrická sestava plná elektroniky a technologie  budila respekt a přitahovala pozornost.

Model po žážehu  motorů v obou boosterech stoupá po rampě. Cca po 4 metrech od konce rampy se začne poměrně rychle ( ztráta dynamické stability) překlápět „na záda!“  - tedy  na tu stranu hlavní nádrže  kde je uchycen raketoplán. Překlápění neprobíhá v jedné rovině, ale v zužující se spirále ( při pohledu zvrchu). Spirálu formuje zřejmě míra asymetrile tahu motorů v boosterech po opuštění rampy a také formuje i  loopingovou smyčku na vrchu spirály. Zde  - ve vrcholu dráhy , přichází povel k odhozu bočních boosterů , odděluje se i hlavice hlavní nádrže, ale raketoplán je ještě na hlavní nádrži. Pokračuje pád boosterů i hlavice a dochází i k oddělení raketoplánu. Otevírají se padáky jednotlivých dílů sestavy – na vrchu  je hřbetový kryt raketoplánu  na padáku , níže vlevo je jeden z boosterů a hlavice nádrže na padácích, více vpravo je hlavní nádrž a raketoplán na padácích , úplně vpravo dole je druhý booster padající volně k zemi. Na dalším snímku booster již dopadl a ostatní díly se snášejí na padácích. Dále již jen dosednutí  dílů na padácích na zem. Raketoplán neměl příležitost klouzavého letu v důsledku  rychlého otevření  svého padáku.   Další informace nemám a tak počkáme na podrobnější analýzu odborníků.

Nezmar Béda  připravil další , již druhý start Kouzelné Hůlky. Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr., pohon motor 59 Ns. Pěkný start  a stoupavý let po křivce  s přechodem  do  působivého  klouzavého letu . Opět  úspěch, i když  větší dostup by nabídl ještě  lepší  možnosti klouzavé fáze.

Pavel Holub  je na startu s modelem Little  Joe 1A. 

Něco z historie skutečné rakety: Little  Joe 1A   měl být první testovací let rakety Little Joe k prověření únikového systému kabiny programu Mercury. Podle plánu měl proběhnout test únikového systému pod silným dynamickým tlakem, ale 30 minut před startem se stala nehoda. Přibližně půl hodiny před startem se ozvala exploze, vylétly jiskry a odpalovací rampa se zahalila do oblaku kouře a zplodin. Po rozptýlení kouře personál zjistil že raketa je stále na svém místě, držáky spojující startovací věž s raketou byly také neporušeny, avšak maketa modulu Mercury byla pryč. Kabina byla nalezena v moři, asi 3 kilometry od místa startu. Původně se předpokládalo, že nehodu způsobil výboj statické elektřiny, který odpálil rakety ve věži únikového systému, pravá příčina byla odhalena později.  Přibližně 35 minut před startem byla odpalovací rampa vyklizena a začalo se s přípravami na vypuštění. Mezi předletovými úkony bylo mimo jiné i nabíjení baterií, napájejících elektroniku únikového systému. Baterie byly dováženy z Británie vybité a nabíjeny byly až těsně před startem. Když byly baterie zčásti nabity, sepnul únikový systém, který logicky detekoval nedostatečnou výšku a aktivoval motory v únikové věži. Kabina byla vynesena do výšky 600 metrů, ale tou dobou už byly baterie opět vybité a neměly již potřebné napětí k odpálení záchranné věže a vystřelení padáku a kabina se zřítila volným pádem do moře. Chyba byla odhalena v elektronickém schematu a byla opravena.

Model je na 4x ROS , délka 1435 mm, průměr 205 mm, hmotnost 2000 gr., Model  předvedl  pěkný start , stoupavý let  s odklonem do strany  a výmetem v apogeu. Model se rozdělil na dvě části,  hlavní trup a hlavice – přistávající na padácích. Pěkný let i působivé přistání.

Michal Křížek  a Semtex – již druhý dnešní let, , model na 1xROS, délka 1100 mm, průměr trupu 65 mm, hmotnost 500 gr.  5-ti plechovkový  Semtex  dal další  plně úspěšný let i návrat na zem , jak to je u Michala zvykem.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Petr Adam  a opakovaný let jeho žluto-černé  výškovky na 1xROS, délka 1230 mm, průměr 50 mm, hmotnost 260 gr., rychlý start a let modelu , který dokáže vylétnout do výšky 500 m, byl plně úspěšný.

Následoval Libor Martínek  s modelem Myšiak II, délka 1300 mm , průměr trupu 80 mm, hmotnost 1200 gr., na SB  motor 160 Ns. Foto z letu nemám ani jsem ho neviděl , takže předpokládám , vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Béda  se rozhodnul pro třetí let Kouzelné Hůlky , tentokrát se silnějším motorem 120 Ns , předtím 59 Ns. . Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr. Silnější motor zabral až natolik razantně  , že to  Kouzelná Hůlka  a  její křídla-stabilizátory  nevydrželi a došlo k „neplánované rychlé demontáži“ .  Vzhledem k použitému materiálu a technologiím věřím, že znovuvzkříšení  modelu nebude problém.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Libor Martínek připravil další let modelu  Myšiak I  na 1xROS , délka 1100 mm, průměr trupy 50 mm, hmotnost 350 gr. Vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.

Dále - opakovaný let  mého modelu 60-tka na 1xROS. Zamotané padákové šnůry a uražený stabilizátor.

Poslední let  dal Pandy  s Růžovým Panterem na hybridní motor. Délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze  7600 gr, pohon  1200 Ns. Byla to dokonalá třešnička na dortu.

Nádherný start a let modelu  s dlouhým chodem motoru , tmavější kouřovou stopou a zajímavým  „bručivým“ zvukem  , tzv. Pogo efekt.  Model dosáhl apogea 1059 metrů!!

Krásný a úspěšný let  zkomplikovalo  přistání modelu  do vzrostlejšího porostu  a na vyproštění modelu  musela pracovat pohotovostní záchranná rakeťácká četa. Akce proběhla úspěšně.

  Pogo oscilace je nežádoucí podélná oscilace raketových motorů způsobená nestabilitou spalování kapalných složek paliva. Pokud není vzniklá oscilace utlumena, může v krajním případě způsobit rezonanci, kladnou zpětnou vazbu a strukturální porušení rakety.

Pogo oscilace vzniká obecně, když je nárůst tlaku motoru přenesen do přívodu paliva a způsobí zpětný tlak proti jeho proudění. To sníží přítok paliva a samotný tlak ve spalovací komoře. Nižší tlak zrychlí proudění paliva a způsobí nárůst tlaku v motoru, čímž se cyklus uzavírá. Kolísání proudění může také vyvolat pružnost palivového potrubí. Pokud cyklus dosáhne rezonanční frekvence, může vzniknout kladná zpětná vazba, která je v krajních případech schopna raketu roztrhat na kusy.

Jiná situace, kdy může dojít k pogo oscilaci, je při kolísání rychlosti rakety, které se setrvačnými silami projeví kolísáním průtoku samotného paliva. Kolísání průtoku paliva pak vede ke kolísání tahu motorů a tím i samotné rychlosti rakety, čímž se cyklus uzavírá.

Pokud není Pogo oscilace kontrolována, může dojít k závažným selháním. To je případ předčasného zastavení prostředního motoru druhého stupně Apolla 13. Pogo oscilace také způsobila selhání a destrukci poslední sovětské rakety N-1.

Pro doplnění , Pandy připravil  ještě i čtvrtý  start R. Pantera – opět na hybridní motor.

Bohužel po zážehu palníku došlo  k přilepení – neotevření PIN  ventilu  na NOX a tak let předčasně skončil.

Potom již  dokončení  balení , sklízení a  poklizení prostoru,  rozloučení a odjezd domů.

Tento ročník Festivalu velkých raket byl mimořádně  úspěšný , napomohlo tomu  i velmi příznivé  počasí  a pohoda na akci.

Celkově  se v sobotu  uskutečnilo  rekordních 64 startů   modelů , za účasti asi 21 létajících účastníků.  Celkový impulz použitých motorů byl 9 488 Ns.  Bylo zde hodně modelů různých kategorií. Tři dvoustupňovky se čtyřmi starty , Columbia Space Shuttle, Kouzelná Hůlka i Bédova  Columbie , Energije s Buranem , Růžový Panter  na AP pohon i hybridní , Little Joe, V2  , Wasserfall ,Terezka a další modely vytvořili  nezapomenutelnou  atmosféru a zážitky těchto akcí.

Akce se již po druhé zúčastnili  i zahraniční pozorovatelé - Oliver Missbach  (president  European  Model Rocketry – Evropský raketový portál )  z  Mnichova , web  europerocketry.com  a  také  Klaas  Jan  van  Til  z  Holandska , web  modelraketten.nl. Oběma  se  v Suché  moc líbilo, zaujal je  rozsah akce , počet modelů , různá konstrukční řešení  , materiály, motory  a  vše kolem  raket. 

 

 

Velké poděkování  organizátorům  akce  za to , co v daných podmínkách odvedli , poděkování  všem účastníkům  a také divákům !!

Na shledanou  na  Festivalu velkých raket v Suché  2015!

Případné chyby či nepřesnosti  prosím omluvte – mnoho informací chybí, nebo nejsou úplně přesné ….

Mirek  -  s jazykem kolem krku a křečí v ruce …

 

 

 

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (6 odpovědí).

Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3432 9 roků 1 týden zpět
Do Galerie - Akce 2014 - Festival v Suché jsem nahrál 99 fotografiíí .
Výběr s velikostí cca 1200-1600 pixelů (kvůli velikosti).
Nahrávaní do Galerie už zase jede a tak to tam budu muset zase příležitostně doplnit
co chybí za rok 2013 i 2014 (Svojek) ....

Mirek
Avatar uživatele Karel
Karel odpověděl/a na téma: #3365 9 roků 1 měsíc zpět
Mirku, jsi jedinečnej, ta statistika je stejně zajímavá. Jsem taky rád, že jsi připoměl tu akci LDRS 33. Letos to už nestihnu, ale až nám v novém roce přidaj na důchodech, hned si zajistím letenku !
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3364 9 roků 1 měsíc zpět
Ještě pár statistických údajů z akce:

Maximální počet startů účastníka:
Mirek Topinka ............ 14x
Pepi Fürmayer ............ 5x
Béda ............................... 4x
Michal Křížek .................. 4x
Václav Maršík ................. 4x
Pandy ................................ 3x
Matěj Pavlanský ............. 3x
Honza Vrabec .................. 3x
Petr Vysloužil .................... 3x

Počet startů podle klubové příslušnosti:
RMK Praha ................................. 31x
bez klubové přísl. celkem ..........19x
RMK Letovice .................................7x
DSC Rosenheim ...........................5x

Pořadí podle celkového Isp použitých motorů:
Pandy ................................ 2580 Ns
Petr Vysloužil ...................... 960 Ns
Mirek Topinka ................... 880 Ns
Karel Jeřábek .................... 680 Ns
Matěj Pavlanský ................. 600 Ns
Béda ..................................... 560 Ns

Pro zajímavost v příloze jedna fotka z akce LDRS , LDRS 33 proběhne tento měsíc od 17 do 20.7.2014 ve Wisconsinu v Richard Bong Recreational Area.

Mirek
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #3363 9 roků 1 měsíc zpět
Pěkně popsaný a vysvětlený tzv. "Pogo efekt raketového motoru" . Tomu napomáhá v hybridu i gumovitá struktura paliva , která ovšem na druhou stranu umožňuje přidat do inertního paliva hliník a AP čímž výkon dost rapidně vzroste.
Čtvrtý naprosto poslední start hybridního motoru jenž se neuskutečnil byl způsoben krátkým čudlíkem na vstřikovači jenž při zašroubovávání tlakové lahve otevírá PIN ventil. U všech novějších verzí je tento již šroubovací a stačilo jej jen malinko pomocí kleštiček vyšroubovat a vše by bylo OK. Na to jsem ale přišel až doma.
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #3360 9 roků 1 měsíc zpět
Hezky napsáno a popsáno jako vždy.
Díky Mirku :)
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3359 9 roků 1 měsíc zpět
Zde je tabulka startů modelů a ůčastníků ....


Mirek