fbpx

Kuchařka na PVC sorbitolový motor třídy J-425

Napsal Mirek dne . V kategorii Sorbitolové motory

kucharka mmPro zájemce o problematiku sorbitolových motorů z PVC trubek

je zde vynikající studijní materál.

Na internetu jsem našel tento pěkný návod na výrobu výkonného PVC sorbitolového motoru. Autor postupu konzultoval informace zde použité s takovými kapacitami jako je, Richard Nakka of Nakka Rocketry a  Dan z Inverse Engineering.

 

 

 

Materiál je v angličtině! Věřím, že v dněšní době to nebude dělat problém. Zvyšující se jazykové znalosti + PC překladače.

Originál zde v PDF

 

 

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (29 odpovědí).

Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3154 9 roků 3 měsíců zpět
Dorazil výkres Honzova motoru cca 90 Ns na SB z polypropylénové trubky fí 29/40 mm.
Viď předchozí letové testy těchto motorů.

www.raketaci.cz/index.php/fofum-pokec-o-...tridy-j-425?start=18


Takže ho můžu zveřejnit pro studijní a praktické účely ..... B)


Mirek
Pipoš odpověděl/a na téma: #3067 9 roků 5 měsíců zpět
Chlapi, prosim o strpeni. Mam rozpracovany systematicky experiment se Secarem 71 a ruznymi plnidly (samot, popilek, perlit, korund...). Jak ale narusta pocet ruznych ingredienci, experiment se stava slozitejsi a narocnejsi na cas. Jak budou publikovatelne vysledky, dam to sem.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3066 9 roků 5 měsíců zpět
Na doplnění dávám do přílohy i datasheety na další typy Secar cememtů , Secar 51 a Secar 80.


Doufám, že z toho vznikne zajímavý materiál na trysky ...


Mirek
Avatar uživatele dudo
dudo odpověděl/a na téma: #3060 9 roků 5 měsíců zpět
Tu sa dá zohnať ten cement, zaujímala by ma tiež výroba trysiek z tohoto materiaálu.

www.ditherm.cz/assets/files/cementy/Cement-Secar-71.pdf
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #3059 9 roků 5 měsíců zpět
Ahoj.
Já zatím skouším odlévat do forem směs šamotu, sádry,grafitu a epoxidu.Trysky sou super dají se obrábět a při odlévání tam dávám ocelovou vložku(normální podložku s upravenou dírou) pro lepší tepelnou odolnost.Pro sorbit. paliva to bude stačovat a pro PVC paliva s Mg bude potřeba něco lepšího. Kde se dá sehnat ten Secar a asi nebude dost tekutý tak čim ho ředit. Dík za odpověd. Honza
Pipoš odpověděl/a na téma: #3056 9 roků 5 měsíců zpět
Gratuluji k uspechu se sorbitolem!

A jsem zvedavy na pokroky s plastisolem a tryskami. Po delsi pauze jsem konecne i ja dokoncil vyrobu forem a zacinam odlevat trysky. Sadrove jsou bezproblemu, ale pro plastisolove palivo budou zapotrebi lepsi materialy. Ziskal jsem kyblik zarocementu Secar 71. Je to material vylucne na hlinitanove bazi a vytvrzeny snese teplou 1500 °C. Prvni odlitky vypadaji OK, jeste to chce dolatit expanzni prisady, aby se potlacila kontrakce.
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #3044 9 roků 6 měsíců zpět
No ,musim poděkovat za vyskoušení. Na Míru je prostě spolednutí.Ty motory jsou nízkotlaký proto asi ten pomalejší rozběh ,nebo použít nějaký nápal na palníku pro rychlejší zapálení.Sem rád že funguje zpoždovač udělal sem tam jednu úpravu a osvědčila se. Takže motory z PPR trubek fungují -konec vývoje. Ted se budu věnovat palivu co zde popsal asi Pipoš (PVC,NANO3a Mg) a odlévání trysek .Formy sou hotový ,zkouším různé materiály. HP
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3043 9 roků 6 měsíců zpět
Tak!
Konečně počasí ukázalo vlídnou tvář a já měl čas konečně vyskoušet Honzovy PPR motory v letových podmínkách.

Sobota dopoledne , na polygonu vlhko, trochu chladno a nárazový vítr!
Na tenisky se chůzí opět nabalují papuče , ale po púlhodince se povrch pole trochu prosuší a je to celkem OK. Pro Honzovy motorky jsem zbastlil model o délce 1230 mm , průměr trupu 60 mm, startovní hmotnost 650 gr i s motorem .


Novinkou byla moje premiéra elektrického odpalu pomocí jedné nohy!
Chtěl jsem mít obě ruce volné pro fotografování a na odpaléní mi zůstali jenom nohy.
Na odpalovací tlačitko na kondenzátorové roznětnici jsem pomocí oboustranné lepící pásky přilepil váleček z polyetylénové pěny o stejném průměru jako tlačítko odpalu s výškou cca 30 mm na ztlumení případného méně citlivého sešlápnutí nohy.
Tento odpal se velmi dobře osvědčil a ukázal se i dostatečný tlumící efekt polyetylénové pěny.

První start:
Pro první start jsem použil maličký US palník (pro jistotu) abych náhodou nezvýšil počáteční zahrazení v případě ostřejšího náběhu motoru.
Motor naběhnul trošku pomaleji, ale model pěkně přímo vyrazil vzhůru a s pěknou kouřovou stopu mířil do apogea. K výmetu došlo až kusa za apogeem a model krásně přistál. Vše fungovalo jak má . Motor šel celkem slušně vytáhnout z modelu i když otvory v prstencích byly dělané dost natěsno – teda motor se vůbec „nenafouknul“!

Druhý start:
Použil jsem větší klasický SO palník z Meta-Pyro. Start byl o něco lepší a krásný přímý let s ideálním výmetem přímo v apogeu - prostě „mňam“. Tento let byl lepší , asi pomohl silnější zážeh. Pro další start bych zkusil ještě silnější zážeh s palníkem s doplňkovou zážehovou složí na lepší rozběh motoru. Na zahrazení raději nešahat. Motory jsou Ok, spolehlivé a nenafukují se!!

Honzo musím říct , že se ti fakt povedli! Jednoduché ,spolehlivé, výkonné a relativně levné (cena a dostupnost použitého materiálu). Ještě jednou gratuluji Honzovi!

Další řeknou nejlépe fotografie v příloze …

Kromě těchto motorů ještě letěli dva další jiné modely s jinými SB motory (74 Ns a 100Ns).
Dám to do dalšího příspěvku , abych mohl dát i fotky ….

Mirek
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #3041 9 roků 6 měsíců zpět
Jak už píše Mirek ,je to kanálový motor , dalo se to poznat podle trysky (pr. 7.5mm) Bylo jich otestováno asi pět a po ůpravě trysky bez problémů. Redals sem prodal takže přesná data nejsou ale podle váhy paliva a snad trochu skušeností bude dávat kolem 90Ns s spožděním 6sec. A čelní motor nemůže v PP trubce fungovat protože se to nad tryskou musí propálit dobou hoření čelnáku oproti kanálu. Jeden sem po použití rozříznul a naprosto bez poškození. Tak PP trubkám zdar. Honza
Merlin odpověděl/a na téma: #3035 9 roků 6 měsíců zpět
No sem zvedavy, co to udela na redalsu...
Jak si pamatuji, tak mne na redalsu sorbitolak z celnim horenim v PPR trubce, udelalo bum a poskodil se snimac a rozbilo i krabicku.
Ted stavim pro jistotu radeji tech redalsu vic, pac maji blbou zivotnost... (tedy aspon u mne)
A to mi bouchlo kde co..

Mimo jine nasel sem zajimavy matros na motory, zni sice dost komicky, ale vypada kozmicky..

www.ekoplastik.cz/?page=cz,ppr1basalt

Zatim sem mel v ruce pouze kousek a vypadal skvostne.
Vaha stejna, plus minus jako PPR.
Uvidim, az uvarim polevu, co to udela.
Bohuzel, krom maleho kousku, co mi donesl kamarad kdesi ze stavby(kdesi v z Rakouska), v SR nem jeste nenasel, ze by to meli fyzicky na sklade.
Toz si budu muset vylezt z jeskyne a udelat si vylet.
Mozna to inspiracne poslouzi nekomu, kdo to zkusi driv nez ja.
Zdar!
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3027 9 roků 6 měsíců zpět
Dorazili avizované 2 kusy plastových motorů z polypropylénové tlustostěnné trubky určené na letové zkoušky.
Jsou to kanálové sorbitolové motorky.
Teď jen rychle udělat, či upravit nějaký model a odzkoušet je!! Motory jsou s pyrozpožďovačem.

V příloze zatím nějaké informační foto. Váha plného motoru je 205 gr.


Mirek
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #2959 9 roků 6 měsíců zpět
Pár fotek by jistě potešilo........mě určitě.
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2957 9 roků 6 měsíců zpět
Ahoj
Koukal jsem na netu na ceny silnostěných trubek PVC daj se koupit ale jsou o hodně draší než PPR trubky a redukce. Už mam hotovou a odskoušenou malou serii PPR motorů s pyrozpožděním (6sec) Po asi pěti ůpravách a omi testech motory fungují bez problémů. Váha motoru 200g(110g je palivo) výkon kolem 100Ns. Nejtěší bylo utěsnit trysku ale zafungoval mozek a vcelku nejjednoduší řešení .Na vyskoušení do rakety pošlu dva Mírkoj a on pak udělá nějaký report. Když bude zájem nějaké vyrobím ,je potřeba soustruh a ne každý ho má. HP
Avatar uživatele ashiwik
ashiwik odpověděl/a na téma: #2949 9 roků 6 měsíců zpět
Zdravim,
nasel jsem prodejce PVC trubek Sched. 40 ( silnostenne ).
je to zde
kto.cz/index.php/the-community/topeni-vo...stove-trubni-systemy .
Takze hura nakupovat a testovat.

Matej
Merlin odpověděl/a na téma: #2857 9 roků 7 měsíců zpět
Snad je to slepa cesta, ale dobra skola...
Napisu jeste par radku o nejen trubkach z PVC a PPR, snad to nekomu pomuze, ale nebude to konkretni navod.
nejdrive cenova rozvaha...
Problem PVC a PPR trubek a jejich ceny, je take rozdil, mezi kupni silou cloveka zijiciho(snad i pracujiciho) v USA a u nas..
Krom jineho v USA ty trubky PVC-C koupime ze vsemi moznymi fittingy temer v kazdem shopu z domacimi potrebami a ku tomu vsemozna lepidla a primery.
Tudiz odpada i shaneni, daji se nalezt i jako odpad, coz u nas asi tezko..
U nas se rozsirili dik koncepci staveb z delsi zivotnosti trubky PPR, ktere se nelepi, ale svaruji polyfuzne.
Tyto sou dost mekke a take trocha problematicke, dik vaze.
Avsak PVC a PPR trubky sou jisty dil skoly vyroby motoru podomacku, kde jeste neni potrebny soustruh, postaci jen vrtacka se stojanem, jako tocovka, na lisovaci pripravky ze dreva na trysky.
Dokonce se da obejit i bez toho, ale jiz to je jen bastleni.
PVC a PPR trubky maji jisty standard a daji se opakovane sehnat ve stejne kvalite ze standardnimi prumery, obvykle vse do sebe pasuje a u PVC to lepeni, je uzasny procesni ukon, kde odpada i ta polyfuzni svarecka a fura nadstavcu..

Mit doma soustruh, jeste neznamena, ze umime soustruzit, navys umet si nabrousit noze a vubec neco vystrouhat neni zas takova jednoducha zalezitost. chce to praxi a cas, navys to hodne prodrazuje, pokud polameme na sve uceni furu drahych nozu.
Hobby soustruh a predstava, ze vyrobim trysku z inconelu, nebo zeleza, pokud to clovek nemel alespon jako par hodin praxe nekde ve fabrice v ruce, je predstava dosti podivna, temer nerealna.
Navys nucene chlazeni tekouci emulzi, nekde v kuchyni na stole a rozstrikana emulze po zdi, eventualne roznosene spony po byte velmi potesi bestii, pokud ji ponechame ulohu "sponare"..
Zadavani do vyroby a obhaneni soustruznika zas neni take levne.
Takze jiste opodstatneni to PVC ma.
Alespon jako prvni cesta, od delobuchu k reaktivnimu pohonu..


Dlasi alternativy existuji, ale nutno brat zretel na to, ze napoprve to mozna nepoleti, ani na podruhe mozna ne..

Jako prvni alternativa sou papirove trubky, zejmena z profesionalnich kompaktu a modulu, ev. singleshotu.
Tento papir, pokud se jedna o hodne vykrmene vymety profi ohnostroju, odolava nekolika nasobne vetsim tlakum, jak sme zvykly z krizove vinutych recyklovanych trubek u nas.
Pokud ziskame jako odpad nejaky 100, 200 ranovy kompakt profi z kalibrem cca 1,1/4- 2" tak mame furu trubek na experimentovani a maloserii.
Ale zde opravdu musime hledat a zkouset najit profi kompakty, ponevac ty z lidlu a jine levne kusy, mivaji i jine problemy, nez udrzet tlak vymetu..

Druha, trocha drazssi alternativa pro vetsi motory sou 1,3/4" nebo 2" mozdire z laminatu.
Tento polotovar vyda na 2-3 motory.
Trubky mozdiru ze skelneho laminatu sou obvykle vinuty jednou vrstvou meshe a nasledne cross rowlingem.
Odolavaji relativne vysokym tlakum pulsniho vymetu (explozivniho horeni) BP a to opakovane.
Pokud se nalaminuje tryska a pojisti se nekolika vlepenymi kolicky z oceloveho dratu, odolnost se rovna temer duralu.
Problem je, ze palivo musi mit ochranu pred zarenim a pokud se pouzije na misto pevneho alobalu plech z napojovych plechovek a zrno se obali jeste pevnym papirem z tetrapacku, nedochazi pak ku prilisnemu tepelnemu pretezovani te trubky.
Lze plnit nekolikrat..
Ale je dobre myslet na to, ze prvni zrno nad tryskou by melo mit cosi jako vylisek konvergentni trysky, nejlepe vytvarovane ze dna plechovky od napoju a zatemovane, pripadne prilepene epoxydem na obal zrna.
Na tuto plechovou divergenci navazuje pak divergentni tryska vytvorena z toho sameho materialu a toho sameho tvaru, kterou nalisujeme pri lisovani hliny, nebo tmelu na drevenou ucpavku.
Pod to vleze pak ocelova podlozka, jako hrdlo trysky.
Nejlepe se mi osvedcili dna z plechovek, od energetickych drinku, prakticky uplne kopiruji prumer 2" mozdire. Divergentni tvar je "temer" optimalni, je to totiz tlakove odolne dno a zaroven pojistka tlaku na te plechovce.
Takto lze vytvorit z nejistym vysledkem i laminatovy celne odhorivajici motor z dlouhym tahem.
Poznamka pod carou, nikdy mi vsak nevysel delsi jak 2x prumer, pak z toho byl drahy delobuch.
Z celnim odhorivanim..
Vysledek totiz pozorovanim vysel tak, ze zhruba pri 2x delce vuci prumeru doslo k vybuchu.
Motor, ktery byl jen 2x delsi, jak prumer, obvykle vyfunel, bez nejakeho vaznejsiho nasledku, maximalne si uprdnul (zapulsoval) a vyfoukl trysku.
Optimum neznam..
ale maxima pro 2" mozdir vychazelo nedestrukcne zhotoveni pro celni odhorivani o prumeru trysky 4,8 minimum, 5 mm optimum..
pro kanalove odhorivani 200mm delky ze dvou zrn po 100mm, kanalek 15mm, tryska 17,8mm, to jeste vydrzi, dokonce opakovane. (nemel sem jiny podobny vrtak)

Take sem nemel v dobe, kdy sem to stavel, zadne zarizeni mereni, krom silomeru z pruzinou a zarazkou + elektronicke stopky.
Ani zadne zkusenosti, ale dnes vim, ze to jde daleko lepe..
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2849 9 roků 7 měsíců zpět
Ahoj
Na www.praskovekovy.cz maj KNO3 za 66Kč což je dobrá cena .Tak si udělejte zásobu. Honza
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #2847 9 roků 7 měsíců zpět
Omlouvám se ,ale dle mě jsou PVC motory slepou vývojovou cestou. Neříkám ,že úplně špatnou ale bohužel slepou.
Dle mě je to moc práce na jednorázový motor. PVC má navíc svoji hranici použitelnosti. Závislost teploty na mechanické pevnosti dramaticky exponenciálně roste ,proto ty dělobuchy.... občas. Použití hliníku jako pláště je a´t si říká každy co chce prostě v současné době jediné řešení. Pokud si jen ekonomicky spočítám cenu trubky ,tak už po 10 motorech jsem oproti přebíjenému motoru silně v mínusu.
To samé platí i o papírových motorech , opět není papírová trubka jako trubka ,dnes se většina levných trubek dělá z recyklovaného papíru tj vlákna celulozy jsou tam na počtu recyklace čím dál kratší a tím klasá jejich mechanická pevnost. Laminovat je řešení ,ale opět jsme u té prokleté ekonomiky a pracnosti. Sehnat kvalitní papírovou trubku s dlohého vlákna je dost problém. Ideální by snad byl papír na výrobu nábojů do brokovnic.
Ale jaxe říká proti gustu žádný dišputát, kdo je chce dělat osobně proti tomu nic nemám ,počítejte ovšem s tím ,že pro hig to prostě není ani náhodou.
Jen na závěr ..zda do hybridu PVC, nebo PP je v podstatě naprosto jedno ,funguje tam kde co a v +a- stejném výkonu. Lití plastizolu ovšem umožnuje přidat třeba práškový hliník ,čímž se zvedne energetický obsah a výkon jde dost nahoru. A to nemluvím o možnosti přidat dodatečně nějaké procento klasického okysličovadla a opět výkon dost vroste. /AP,KP,AN, KP a jiné/ .Čímž si mohu pěkně výkon regulovat bez změny velikosti motoru.

Opět dále poněkolikáté opakuji.... hybridní motor pouze na nějakou plynou složku okysličovadla je NAPROSTO oničem. Do hybridního motoru pokud opravdu chceme maximální výkon MUSÍ proudit KAPALNÉ okysličovadlo !!!!
Pokusy foukat dotoho plyný kyslík i pod nevím jakým tlakem je jen stráta času a úsilí. Motor dosáhne mizivého ISP. Což je logické pokud se jen nad tím trochu zamyslíme a vememe si hustotu plyného kyslíku a hustotu kapalného kyslíku. Na první pohled je zřejmé jaký tam bude výkonostně obrovský rozdíl. Kyslik jsem vzal jen jako příklad ,že s tím Merlin snad i experimentoval ,ale jediné možné okysličovadlo jenž se dá rozumně skladovat je N2O , kyslík bohužel patří mezi kryogení kapaliny a s tím jsou spojené nemalé technické problémy v podmínkách made in home.
Merlin odpověděl/a na téma: #2845 9 roků 7 měsíců zpět
Ale jo, ja take nezacinam poprve... ;)
Ale momentalne cerpam inspiraci a prekonavam svou lenost.
Sam sem asi v roce 2004?-5 zkousel naposledy sorbitolove motory na trubkach z PPR, ale chyba byla, ze sem si myslel, ze to bude ok, ale nebylo..
Jelikoz sem na papirovych trubkach olaminovanych, dosahl lepsich vysledku, dal sem to PPR k ledu.
PVC trubek sem mel dost, ale stejne nebyli ty motory az tak spolehlive, jako papiro-laminove

Dobre vysledky mi davali papirove trubky z kompaktu (ohnostrojnich) profesionalnich, ktere byli z nejakych duvodu vyztuzeny primo sklennym laminatem, jenze je uz nemam..

Dnes dumam a cucim na laminatove mozdire, 2" zdali by sem do toho neudelal motor, ale nemohu najit nektere komponenty, po nekolika stehovacich procedurach, nemam tucha, kde sem zalozil bednu, ve ktere byli ruzne pripravky, sablony, pechovaci, stredove formy a jine kravinky na vyrobu trysek a tp.

Nejvice me bude mrzet, nenajdu li sadu specialnich pripravku na kanalky, naplocho ofrezovane(delene) trubky Al, do kterych se strkal trn, po stuhnuti se trn vytahl a pultrubicky se vyndali bez nasili..

Stejne tak sada radiusovych nozu radeco na soustruzeni trysek.

Ani uz nemam zadny funkcni model, kdyz sem pri velke debordelisaci nasel spodni cast trupu rakety, obejmula me nostalgie, za smradem sorbitolu a okamziku syciveho letu, pokoukal na netu, co noveho a tak si budu smrdlat, abych se pobavil, alespon do jara..
Kruta pravda o raketovem modelarstvi je takova, ze kdo tomu jednou pricichne, porat se mu to vraci, jako borelioza, v cloveku to stale zustava latentni, ale po jistem case se to prodere na povrch.

Jelikoz sem nasel par motoru z ohnostrojnich raket na BP a jeste musim najit odvahu, pouzit par ROS motoru, tak na novy zacatek dobre.
Ale mam uz svarecku na PPR trubky, zkusim udelat znova pokus, tentokrat nebudu lakomy, koupim i zaslepky, nebudu tam rvat jen drevene ucpavky a vlozky z tryskou, nalisuju tam cementove ucpavky z ocelovym hrdlem z podlozek, jak to delaji V USA do PVC trubek.
Ale to nejdriv, az z jara, ted mam v dilne kosu, doma motory delat nebudu.
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2844 9 roků 7 měsíců zpět
Pro Merlina
Já už trochu skušeností se sorbitolovými motory mam ,zatim největší dává 1370Ns z 1050g paliva. Hybrid mě taky docela funguje na 12Oz lahev N2O dává 750Ns po dobu 4sec. K motorum z PVC a PP trubek se vracim asi po deseti letech kdy sme s nima začínali a dotáhli sme je do spolehlivosti.Já ten PP motor beru jako výzvu ,že se dá udělat doma motor z dostupných komponentů a za pár šušní.Mimo AP paliva sem vyskoušel snad všechno a vrátil se k osvěčenému a levnému sorbitolu. Takže nezačínám .Honza
Merlin odpověděl/a na téma: #2841 9 roků 7 měsíců zpět
Tam, kde jini konci, dalsi zacinaji..
Sem vcelku zvedav, kam se dopracujete v konstrukci PPR trubek a motoru z nich.
Nic mene, hned na zacatku, pokud se bude postupovat tak, ze se bude predpokladat moznost destrukce, tedy ze je to vic delobuch jak o motor, nakonec z toho neco i poleti..

Ale hned na zacatek bych odporucoval, alespon minimalne si udelat nejake obrazky pri behu, kdy je videt to housenkovani a nafukovani..
PPR trubky sou mekke.
Ale na druhe strane, pokud by se pouzila koncepce, ktera by na misto mnou pouzivanych drevenych zatek a sroubovanych trysek, pouzila koncepci podobnou, jako u PVC trubek lepenych, kdy by se na jeden konec polyfuzne navarila zatka, nebo zaslepka a do ni nalisovala cementova tryska z kovovou podlozkou proti abrazi, tak je docela mozne, ze to nafukovani plaste motoru bude mit zanedbatelny vplyv a zatka asi nevystreli.
To svareni bude ale dost zabava, zejmena pri naplnenem motoru...
Take plneni bude vesele.

Tak stastne a vesele!
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2840 9 roků 7 měsíců zpět
Tak místo toho abyste šli odpoledne na vycházku (žejo Vojto) sedíte u konpu a nudíte se.Svářet to nemužu protože tam bude palivo,bude to mechanicky .A Vojta by měl o těch trubkách vědět více je to dost blísko práce co dělá.PVC motory na sorbit fungovaly i se stěnou 2,2mm PP mě připadá lepší a zajímavost-při plnění žhavou směsí se plašt zahřívá nepatrně. Až odpálím první dám vědět. Honza
vojta odpověděl/a na téma: #2838 9 roků 7 měsíců zpět

Ahoj.
Tryska je velkoplošná podložka pod matky M6 upravená na patřičný rozměr..Ukotvení trysky a vrchního dna zatim nepopíšu ,protože skouším něco dost jednoduchého a nevím jestli to bude fungovat.


PP i PPR je na trhu dost to kouzlo s ukotvením že by polyfuzní sváření ?
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2836 9 roků 7 měsíců zpět
Ahoj.
Tak sem nějaké vědomosti našel na netu.Výrobce PP trubek (polypropylen) je f.Wavin EKOPLASTIK Kostelec n. Labem .Trubky se vyrábějí ve třech třídách podle určení rozvodů.PN10 studená voda,PN16studená s vyšším tlakem a PN20 teplá voda. A podle normy snesou tlak až 10bar. Zatím sem použil tu nejnižší s průměrem 32mm stěna 4,4mm.Palivo je nalisované malým tlakem v přípravku a kanál vrtaný až po ztvrdnutí.Tryska je velkoplošná podložka pod matky M6 upravená na patřičný rozměr..Ukotvení trysky a vrchního dna zatim nepopíšu ,protože skouším něco dost jednoduchého a nevím jestli to bude fungovat. Cenově je to asi nejlevnější sorbit. motor co se dá udělat doma. Honza
Merlin odpověděl/a na téma: #2835 9 roků 7 měsíců zpět
Jo, PP, nebo PPR trubky sou z polyolefinu, maji jednu velkou nevyhodu, ze sou mekke, ony se viditelne nafukuji.
Zejmena prekroci li se maximalni tlak, tak se znich stava takova larva, nebo housenka.
Vyhoda je, ze pri roztrzeni neletaji hnusne tristene strepiny, ale jen takove nudle, polepenych pavucin.
Pouzit je ale lze snad jen pro kanalove motory, na celni odhorivani se mi povedl vzdy delobuch.

PVC je tvrde, da se pouzit jako palivo do hybridu, na misto komplikovaneho liti plastisolu a pod.
Teleskopicky lze stackovat ty trubky do sebe, pripadne nadrazkovat a polit plastisolem, nasledne pak sesunout do sebe a zapeci.
Mne se hybrid ale nepovedl, nicmene delobuch to take nebyl.
Jediny neletavy hybrid byl PMMA (polymethylmethakrylat, alias plexisklo) motor, ale z duvodu pouziti kysliku na odhorivani, a jeho problematickemu plneni pod tlakem a dosti znacnou reaktivitu na mastne zbytky, zem to testoval pouze na zemi..

Kdysi sem vyrobil nekolik motoru z PVC trubek, ale palivo klasika sorbitol, nebo SX 81
Celni odhorivani to vydrzi ne moc dlouhe motory, ale maji relativne levny provoz, bohuzel pri druhem plneni ty trubky jiz trhalo.
Kanalove zas maji problem z upevnenim trysky, obvykle sem to delal tak, ze sem z tvrdeho dreva udelal ucpavky a trysku ze sroubu, resp. samosvorne matice do dreva z kabelovych civek.
Pomocne upevneni sem jeste pojistoval natlucenim nekolika malych hrebiku dokola, do predvrtanych der.
Rozebirani je ale velmi problematicke, prakticky se nevyplati.
Skoda, ze nemame ceny matrose jako v USA na ty PVC trubky.
U nich je to velka tradice, stejne jako likusakove baraky..
Protoze zivotnost a hygienicka zaruka je max. 20 let na ty PVC rozvody, v papundeklovych baracich staci pendl pila, nebo retezova pila na rekonstrukci rozvodu, zadekluje se to srandokartonem, nebo heraklitem, problematika nizke zivotnosti je vyresena.
U nas technologie staveb je jina, PVC je na houby, pac bourat po 20 letech zdi, protoze konci zivotnost trubek, je trochu draha zabava.

Ale sou dostupne ty trubky z Polska, tak jako matros na replikaci nejakych motorovych nuanci z PVC lze udelat i u nas.
PVC ma daleko vetsi tvrdost, take ale neodola velkemu zahrazeni, ale lepe se snim pracuje, lze lepit i naplnene trubky palivem, bez obav.
Pri zapulzovani ty trubky se nenafukuji, palivo se neodloupava a neproslehuje, jako v PPR.
Daleko lepe se take obrabi soustruzenim.
Tlakove PVC hrubostenne trubky maji sve opodstatneni.

Pro lamy doporuceni, delobuch jako delobuch..
Nez se podari vyrobit nekolik po sobe jdoucich motoru v PVC trubkach a zvladnout replikacni serii, nekoukejte moc youtube, ne vsecko poleti, co se tam uvadi, jako zarucene navody.
Opakovani je pry matka moudrosti, ale to plati, opakujeme li neco co se opakovat ma, jinak je chyba opakovana, opakovani otcem hlouposti.
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #2832 9 roků 7 měsíců zpět
Ahoj
PP trubky na rozvod teplé a studené vody se dají běžně koupit v OBI ,Baumaxu nebo v normálním železářství Vnější rozměr 32mm vnitřek 23mm 4metrová asi 250Kč. Ty rozvody se nelepí ale sváří a už sem vyrobil menší serii jednorázových motorů o výkonu asi 70Ns.Zatím bez pyrozpoždění.
Honza