fbpx

Hybridní motory

Napsal Pavel Koudelka dne . V kategorii Hybridní motory

hm003mmCo je Hybridní raketový motor?

Jak Mirek nakousl v našem fóru toto téma, zkusil jsem něco vy-googlit. :) Našel jsem zajímavou prezentaci na webu Kosmo.cz, kde je na ní odkaz. Předem upozorňuji na to, že tento materiál je jen převzatý a autor je prozatím neznámí. Jelikož jsem se nikdy problematikou hybridních motorů nezabívat, tak nevím do jaké míry je tato prezentace kvalitní. Proto budu rád za Vaše komentáře.

 

 

 

 

hm001mm

 

hm002mm

 

hm003mm

 

hm004mm

 

hm005mm

 

hm006mm

 

hm007mm

 

hm008mm

 

hm009mm

 

hm010mm

 

hm011mm

 

hm012mm

 

hm013mm

 

hm014mm

 

hm015mm

 

hm016mm

 

hm017mm

 

hm018mm

 

hm019mm

 

hm020mm

 

hm021mm

 

hm022mm

 

hm023mm

 

hm024mm

 

hm025mm

 

hm026mm

 

hm027mm

 

hm028mm

 

hm029mm

 

hm030mm

 

hm031mm

 

hm032mm

 

hm033mm

 

hm034mm

 

hm035mm

 

hm036mm

 

hm037mm

 

hm038mm

 

hm039mm

 

hm040mm

 

hm041mm

 

hm042mm

 

hm043mm

 

hm044mm

 

hm045mm

 

hm046mm

 

hm047mm

 

hm048mm

 

hm049mm

 

hm050mm

 

hm051mm

 

hm052mm

 

hm053mm

 

hm054mm

 

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (108 odpovědí).

Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #5167 5 roků 1 měsíc zpět


Nový fenomén hybridního motoru ,když se již vyřeší problém s zážehem , těsněním PIN ventilu ,tak začnou praskat trysky. !!!!:dry:
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #5092 5 roků 3 měsíců zpět
Dnešní test malého hybridního motoru cca 500Ns ,palivo PP a bakelitová tryska. Test prokázal velmi dobrou konstrukci motoru ,použití bakelitové trysky je silně nevhodné ,musí se použít grafit ,motor na PP palivo je poměrně krátký ,vychází špatný poměr spáleného N2O k nespálenému, já osobně bych od PP ustoupil ,na tak krátký motor by byl dobrý vosk a nebo HTPB s Al a AP.
Test zde:
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #5049 5 roků 6 měsíců zpět
Teflon je obchodní název PTFE.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4968 5 roků 8 měsíců zpět
Vzhledem k tomu , že dost často dochází k určité nespolehlivosti v těsnění "pyromembrány" ,kdy se ukázalo ,že teflon není ideální ,tenky nětěsní a moc tlustý zse zase dovede zaseknout ,bylo určité řešení PTFE .ale opět i tam kupodivu došlo 1x k selhání tak jsem přikročil k dlouhodobé myšlence udělat toto těsněníčko z "celuloidu" s vysoký obsahem "dusíku" . Oproti předchozím materiálům je tento materiál křehký v ohybu se láme ale přitom těsní a druhou výhodu je že je hořlavý. Takže i v vylepšení PIN ventilu na lahvi by už konečně nemělo docházet k vyhoření motoru při startu.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4956 5 roků 9 měsíců zpět
Nedělní start malého hybridu , motor má drobné konstrukční úpravy ohledně těsnění lajneru , což se plně osvědčilo a motor čeká ještě jedno drobné vylepšení aby výroba bylo co nejednoduší. Taktéž se ukázalo ,že grafitovou trysku je nutno uložit do pružného osazení / jeden "O" kroužek navíc /
Bohužel přistání modelu bylo špatně ,sice elektronika fungovala bezvadně ale výmet pomocí BP jsem udělal od "oka" což je špatně ,musí se BP opravdu navážit !!!
Tentokrát model letěl do cca 302 m a ,ještě má drobné výškové rezervy

Ty jiskry způsobuje těsnění z skelné vaty. jde o speciální těsnění co odolává vysokým teplotám .
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #4946 5 roků 10 měsíců zpět
A zdá se, že jsou na svůj výtvor pyšní. Univerzita....
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4945 5 roků 10 měsíců zpět
Zde je krátká ukázka jak by přesně hybridní motor neměl vypadat. Už na první pohled je velmi špatný poměr / ratio/ NOX/Fuel

Spíše jde o ukázku velkého teplometu.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4941 5 roků 10 měsíců zpět
Takže konečně jsem dotáhl do konce malý hybridní motor na N2O ,oproti předpokladu se ale do nádrže vejde jenom cca 180g N2O . Odstranil jsem z hybridu tzv "prehajder" něco jako předehřívač , konstrukci jsem celkově zjednodušil a ještě pár drobných vylepšení ,zjednodušení mám v plánu a budou už jen vždy formou ostrého testu.
Na níže uvedeném videu je již test motoru v modelu, bohužel ,mě při skládání motoru odešlo těsnění na pin ventilu a cca 30g drahocenného N2O uniklo. Vzhledem k tmu že čas tlačí a pokud bych chtěl N2O doplnit musel bych nádržku zmrazit na -20st což se mě již nechtělo
Na videu letí model s celkovou váhou přes 3,5 Kg a jak je vidět letěl exelentně .

Po stažení dat z výškoměru letěl model do 284 metrů . Pokud bude v nádržce o těch 30 g N2O uniklých vice poletí to více.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4762 6 roků 7 měsíců zpět
Malý šlehačkový hybridní motor mě inspiroval k stavbě malinko většího hybridního motoru 38 mm ,výkon cca 300 Ns s plnitelnou nádržkou na 250g N2O ale ne zase tolik jako můj osvědčený hybridní motor 50 mm.
Uvidíme zda se osvědčí několik inovativních konstrukčních prvků a určité zjednodušení sestavy.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4406 7 roků 5 měsíců zpět
Přestože jsem zde někde umístil výkres stěžejní součástky k hybridnímu raketovému motoru a věřím že je to pro mnohé nedostupné vyrobit ,tak jsem čirou náhodou zjistil ,že tento vstřikovač lze koupit zde :
http://www.rocketmotorparts.com/54mm_RMS-Hybrid_Forward_Closure/p1577809_15505796.aspx

Cena 50 USD je dle mě celkem "přijatelná " ,sice nic pravda levného ale pokud výrobu zadáte nějaké soustružnické firmě tak o moc levnější to nebude.
Na druhou stranu ale musím upozornit ,že v originále jsou všechny rozměry v coulech
což vzhledem k tomu ,že výše inzerovaný výrobek nemá ještě další dvě součástky jenž nejsou předmětem prodeje a to samotný vstřikovač což ale vzhledem k tomu že to je jen mosazné kolečko s dírkami lze jednoduše dovyrobit ,tak ale u vnitřní matky /další chybějící součástka / co drží tzv.pyrotabletu by to vzhledem k coulovému závitu mohl být trochu pro kupujícího problém. ;)

P.S
Omlouvám ze za ten odkaz ,ale nešel zde vložit klasický klikací odkaz..nevím proč.

Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3269 9 roků 2 měsíců zpět
Počet zájemců o hybridní raketové motory se úspěšně zvyšuje a každý bohužel nemá potřebné zázemí, znalosti , vybavení a finance pro létající HRM , nabízím zájemcům návod na jednoduchý statický HRM - verze " do každé domácnosti" !!

Jako okysličovadlo je použit peroxid vodíku a jako palivo - těstovina ( trubicovitý makarón).

zdroj: pěkné video ...
Make A Hybrid Rocket Engine With Pasta, Hydrogen Peroxide, And Yeast ..


krásné snění o dalších letech raketových modelů Vám přeje

Mirek
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2989 9 roků 6 měsíců zpět
Ahoj,

tady je odkaz na tlakovou láhev. Pro mne je to zajímavé, možná i pro ostatní hybridáře.

www.esnakesub.cz/potapecska-tlakova-lahe...-vitkovice,1017.html

M
Avatar uživatele Béda
Béda odpověděl/a na téma: #2915 9 roků 7 měsíců zpět
To nevadí, necháme to pár týdnů uležet, odkazy na ty ventily a serva odtud nikam nezmizí a uvidíme jak na tom budu já časově a tak povšechně. Třeba časem s Honzou něco splichtíme, bydlí relativně blízko. Taky se může stát, že raketoplán rozsekám na kousky a do ničeho se mi nebude chtít.
Béda, klohnič sorbitolu.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #2908 9 roků 7 měsíců zpět
Mám tu servo 18,9 Kg . Bohužel nemám přijímač, nemám vysílačku na ovládání a vzhledem k tomu,že nejsem letecký modelář uplně mě uniká podstata ovládání,princip a zapojení serva.
Takže Bedova dobrá vůle si to vše pujčit by obnášela ,že to musím vše nastudovat a naučit se to vůbec ovládat.
Nějaký ventily Schwagerloch tu mám musel bych ale upravit CO2 lahev. Žádný ventil tam logicky pasovat nebude.
Dále se to musí nějak napasovat na sebe. jednak pevně a jednak at to nějak intelignetně vypadá.
A za třetí pokud bych vše měl dostal bych se k tomu někdy koncem unora. Mám toho ted nějak moc.
Avatar uživatele Béda
Béda odpověděl/a na téma: #2885 9 roků 7 měsíců zpět
Dobrá práce Michale, takže servo z druhého odkazu to utáhne, to má tah 24 Kg/cm což je s rezervou a váží 126 gramů. To je únosná váha. Hybridy maj strašnou sílu, takže to s ventilem i servem poletí snadno. Hlavní problém takřka vyřešen. Zbývá už jen uvrtat Pandyho do koupi toho ventilu, (nebo jiného zkušeného rakeťáka) co se vyzná v hybridech, já dodám servo a vysílačku a jde se na to. Ke stromu se přikurtuje středně velký hybrid, nebo na redals, všechno se to zapálí a pak se bude kroutit servem tam a sem a z bezpečné vzdálenosti pozorovat co se bude dít :evil:
Béda, středisko pilotovaných letů
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2883 9 roků 7 měsíců zpět
Tak ten moment jsem nakonec zjistil. Je to 20 inch.lbs a tedy 2,26 Nm a to je 23 kg.cm.
M
Avatar uživatele Béda
Béda odpověděl/a na téma: #2882 9 roků 7 měsíců zpět
To je přesně ono, jak to chodí na celém světě, když potřebuješ technické údaje a to základní. Nikdo nic neví. Zažil jsem si to už stokrát, nicméně děkuji Michalovi za snahu. Prodejci čehokoliv jsou často jen cvičené opice opakující naučenou frázi. O výrobku který prodávají neví skoro nic. Takže jsme tam kde jsme byli. Zkusit to. A do toho se nikomu nechce :sick:
Béda, národní buditel
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2881 9 roků 7 měsíců zpět
No to budou B)

Informace z Generantu je bohužel taková, že pán neví, jaký je moment. Nezbývá, než to zkusit.

M
Avatar uživatele Béda
Béda odpověděl/a na téma: #2880 9 roků 7 měsíců zpět
Tak to vidíte. Vojta našel o stovku levnější a mnohem silnější servo. Skoro 19 Kg/cm. Ten první odkaz. Vůbec bych se toho dálkového řízení ventilu nebál. A u moderních přijímačů se dá -i u těch nejlevnějších- naprogramovat požadovaná poloha serva při výpadku signálu. Servo přechází do této nouzové, předem zvolené polohy 1 vteřinu od ztráty signálu. Jak zmínil Vojta, failsafe. Jen počkejte, však my všem ukážem! Američani budou ještě slintat co my tady v Česku všechno sestrojíme :evil:
Béda
vojta odpověděl/a na téma: #2879 9 roků 7 měsíců zpět

Těch 11 Kg na centimetrové páce je velmi důležitý údaj. Pokud se to u potřebného ventilu nebude moc lišit, tak těch 14,4 Kg tahu co má to servo je přesně akorát s rezervou. Do 14,4 Kg zápřahu je servo v druhé poloze za 0,2 vteřiny. Takže zbývá už jen splašit údaj otvíracího momentu pro konkrétní vhodný ventil dostatečného průtoku a jde se na věc. :evil: Když to jde s pružinou, tak to půjde i servem.
Béda koumes


Rozdíl v ceně 14kg a 20kg serva je již minimální,tak se nesvazujte tím 14kg servem
www.zbozi.cz/vyrobek/spektrum-servo-a7000-air-retract/
www.zbozi.cz/vyrobek/servo-s3306-25kg-cm...-0v-loziska-novinka/
www.kostkamodelcentrum.cz/obchod.aspx?ka...tranka=0&polozek=288

Co se týče zarušení činností motoru , mohl bych se tady rozepsat o šíření a příjem rádiových vln,ale jednoduhší bude , nezaruší a hotovo :angry: V úvahu přichází jen že by jsi se ocitnul mimo dosah ,nebo tě někdo zaruší . mimo dosah lze činnost ošetřit třeba failsafe .Nevím co s tím RC plánuješ , ale pro ovládání,třeba výmetu 2padáku,odhoz přídavných s bosterů atd. by to mělo být v pohodě.
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2878 9 roků 7 měsíců zpět
Moment výše uvedeného kohoutu je ve stádiu zjišťování. Jen bych doplnil, šroubení jsou 1/4" NPT.
K té pružině, ta je tam právě z důvodu požadavku na "pomalé", plynulé otevření.

M
Avatar uživatele Béda
Béda odpověděl/a na téma: #2877 9 roků 7 měsíců zpět
Těch 11 Kg na centimetrové páce je velmi důležitý údaj. Pokud se to u potřebného ventilu nebude moc lišit, tak těch 14,4 Kg tahu co má to servo je přesně akorát s rezervou. Do 14,4 Kg zápřahu je servo v druhé poloze za 0,2 vteřiny. Takže zbývá už jen splašit údaj otvíracího momentu pro konkrétní vhodný ventil dostatečného průtoku a jde se na věc. :evil: Když to jde s pružinou, tak to půjde i servem.
Béda koumes
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2875 9 roků 7 měsíců zpět
Máš samozřejmě pravdu, je to pak zbytečně složitý. S tím rušením (nerušením) je to nějak vyzkoušené?
vojta odpověděl/a na téma: #2874 9 roků 7 měsíců zpět
Myslím že se to zbytečně komplikuje,musel by jsi udělat nějaký sekvencer pro to řízení .Co se týče ovlivňování rad.vln,tak v modelářských pásmech 40,35Mhz ani na 2,4GHz to nemá žádný vliv
Avatar uživatele Michal K
Michal K odpověděl/a na téma: #2873 9 roků 7 měsíců zpět
Ahoj,
myslím, že by měl jistý smysl i při startu, kdy v komoře není protitlak, čili průtok N2O je větší než při již hořícím motoru. Od toho by také mohly být ty velké tahové špičky na začátku grafu. Plynulým otevřením by se mohl dát zařídit plynulý náběh motoru. Teoreticky. Otázka je, jak by to chytlo, jestli ten velký počáteční průtok není třeba právě proto, aby to chytlo. Znamenalo by to startovat s přiškrceným kohoutem a po zážehu ho otevřít naplno. Je to jen taková úvaha. Znamená to zase spoustu zkoušení a snad to ani nestojí za to. Měl bych ještě otázku. Jak je to s ovlivněním radiového signálu proudem horkých spalin?

M