- Příspěvky: 160
- Obdržená poděkování 3
Pšouk 08
- Béda
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
9 roků 2 měsíců zpět #3259
od Béda
Odpověděl Béda pro téma Pšouk 08
Přesně na to jsem myslel dnes. Protože v Suchém bude asi pořádné vedro, dvoje aku NiMH co jsou ve špici v raketoplánu tam dám až chvíli před startem, aby naopak nevytekly při případném dlouhém čekání na startovní okno. Pro jistotu. A vůbec. Špatná dodávka el. energie je jeden z nejčastějších problémů, se kterým se celoživotně potýkám. V rámci hejblátek. Díky nečekanému poklesu napětí na přijímači jsem rozsekal Stříbrného sršně napadrť. Hodně dobrá připomínka s těmi zmrzlými zdroji. Suché se blíži, takže ostražitost!
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marcel
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 27
- Obdržená poděkování 0
9 roků 2 měsíců zpět #3255
od Marcel
Odpověděl Marcel pro téma Pšouk 08
Ahoj
Hm, tak Pšouk se ve Svojku moc nepředvedl. Ze čtyř motorů zažehl jen jeden. Pšouk se odplazil z rampy a spadl do trávy vedle, kde se ulámala polovina natupo lepených stabilizátorů a jeden bustr. Trosky jsem uložil do auta a po cca 2h sledování jiných startů jsme já a moje rodina (všichni zmrzlí jak zmizelá polární výprava) prchli do tepla chalupy, kde jsem začal bádat nad příčinou neúspěchu. Vyndal jsem zbývající palníky z motorů a zjistil, že jsou netknuté. Příčina – zmrzlé baterky.
A teď abych to trochu objasnil. Používám jednoduché baterkové odpalovátko s alkalickými 9V baterkami od Conrada, které dávají i 6A, když jsou úplně nové a cenově jsou za polovic, než jiné značkové, které dají i nové z bídou 2A. Doposud to fungovalo spolehlivě. Doma při balení jsem to proměřil a dávalo to na první pokus víc než 4A. Takže pohoda, klídek. V pátek v poledne jsem dorazil na chalupu nad Železným Brodem (asi 20km severně od Svojku). A protože začalo vytrvale pršet, přenesl jsem raketu i motory do chalupy ke kamnům, aby nic nezvlhlo. Ale igelitku s kabelem a odpalovátkem jsem nechal v autě. Následující hodiny se venkovní teplota pohybovala mezi 0° až +5°C.
Doma po návratu jsem baterky změřil a sotva to přelezlo 1A. „Rozcvičil“ jsem je několika zkraty a pak už dávali bez problému 5,5A při každém pokusu. Z toho plyne poučení, nezanedbat žádnou, i zdánlivě bezvýznamnou maličkost. Kdybych si vzal měřák s sebou a před startem to ještě jednou zkontroloval…. Ale jak poznamenal brácha: „Koho by napadlo myslet na takovou věc, když je skoro léto.“
P.S. Před pár dny jsem byl obdarován sice použitým (aktuální cena 1400,-) ale funkčním malým elektrolytem 11mF (svodový proud 3μA), takže chystám jednoduchou předělávku odpalovátka.
Marcel
Hm, tak Pšouk se ve Svojku moc nepředvedl. Ze čtyř motorů zažehl jen jeden. Pšouk se odplazil z rampy a spadl do trávy vedle, kde se ulámala polovina natupo lepených stabilizátorů a jeden bustr. Trosky jsem uložil do auta a po cca 2h sledování jiných startů jsme já a moje rodina (všichni zmrzlí jak zmizelá polární výprava) prchli do tepla chalupy, kde jsem začal bádat nad příčinou neúspěchu. Vyndal jsem zbývající palníky z motorů a zjistil, že jsou netknuté. Příčina – zmrzlé baterky.
A teď abych to trochu objasnil. Používám jednoduché baterkové odpalovátko s alkalickými 9V baterkami od Conrada, které dávají i 6A, když jsou úplně nové a cenově jsou za polovic, než jiné značkové, které dají i nové z bídou 2A. Doposud to fungovalo spolehlivě. Doma při balení jsem to proměřil a dávalo to na první pokus víc než 4A. Takže pohoda, klídek. V pátek v poledne jsem dorazil na chalupu nad Železným Brodem (asi 20km severně od Svojku). A protože začalo vytrvale pršet, přenesl jsem raketu i motory do chalupy ke kamnům, aby nic nezvlhlo. Ale igelitku s kabelem a odpalovátkem jsem nechal v autě. Následující hodiny se venkovní teplota pohybovala mezi 0° až +5°C.
Doma po návratu jsem baterky změřil a sotva to přelezlo 1A. „Rozcvičil“ jsem je několika zkraty a pak už dávali bez problému 5,5A při každém pokusu. Z toho plyne poučení, nezanedbat žádnou, i zdánlivě bezvýznamnou maličkost. Kdybych si vzal měřák s sebou a před startem to ještě jednou zkontroloval…. Ale jak poznamenal brácha: „Koho by napadlo myslet na takovou věc, když je skoro léto.“
P.S. Před pár dny jsem byl obdarován sice použitým (aktuální cena 1400,-) ale funkčním malým elektrolytem 11mF (svodový proud 3μA), takže chystám jednoduchou předělávku odpalovátka.
Marcel
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marcel
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 27
- Obdržená poděkování 0
9 roků 4 měsíců zpět #3122
od Marcel
Odpověděl Marcel pro téma Pšouk 08
Ahoj Mirku
Máš pravdu, trup je BT-60, motorové lože a boostery jsou BT-50, hlavice trupu je NC-60a oválná (špičaté si šetřím na jiný projekt) a hlavice boosterů jsou NC-50 ty delší (byly v bylíčku 3, kratší jen 2). Ještě jsem využil pár kousků z balíčku trupových spojek. Zbytek překližka tl.4 a balza tl.3. Chystám se postavit ještě jeden odladěný kousek (a při tom sepsat nějaký stručný popis stavby pro případné zájemce začátečníky), protože první start nějaké konstrukční mouchy ukázal. Něco na tomto modelu změnit šlo, něco už bohužel ne. Takže proto ještě jeden kousek.
S tím spožděním máš pravdu. Musel jsem této raketě dost naložit, přestože jsem na ni "vylil litry" autotmelu, vyšla celková konstrukce překvapivě poměrně lehká. V této "Estes řadě" plánuji další projekt s motory bez výmetu a s elektronicky řízeným výmetem. (Teoretickým cílem je dostup 500m.)
A s tím startem máš taky pravdu. Ale vzhledem k tomu, že plánuji starty tohoto modelu jen na 2 až 3 srazech ročně, tak to snad rodinný rozpočet nějak utáhne.
Ahoj Marcel
Máš pravdu, trup je BT-60, motorové lože a boostery jsou BT-50, hlavice trupu je NC-60a oválná (špičaté si šetřím na jiný projekt) a hlavice boosterů jsou NC-50 ty delší (byly v bylíčku 3, kratší jen 2). Ještě jsem využil pár kousků z balíčku trupových spojek. Zbytek překližka tl.4 a balza tl.3. Chystám se postavit ještě jeden odladěný kousek (a při tom sepsat nějaký stručný popis stavby pro případné zájemce začátečníky), protože první start nějaké konstrukční mouchy ukázal. Něco na tomto modelu změnit šlo, něco už bohužel ne. Takže proto ještě jeden kousek.
S tím spožděním máš pravdu. Musel jsem této raketě dost naložit, přestože jsem na ni "vylil litry" autotmelu, vyšla celková konstrukce překvapivě poměrně lehká. V této "Estes řadě" plánuji další projekt s motory bez výmetu a s elektronicky řízeným výmetem. (Teoretickým cílem je dostup 500m.)
A s tím startem máš taky pravdu. Ale vzhledem k tomu, že plánuji starty tohoto modelu jen na 2 až 3 srazech ročně, tak to snad rodinný rozpočet nějak utáhne.
Ahoj Marcel
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
9 roků 4 měsíců zpět #3119
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Pšouk 08
Ahoj Marceli ,
Pšouk vypadá hezky a už se těším až si pšoukne!! Paráda.
Trup je asi z trubek Estes BT 60 , hlavice asi Estes NC 60A , hlavice boosterů jsou také Estes NC-50 ??.
Model je opravdu fotogenický , a za letu to bude ještě lepší!
Skoro si říkám, že by to chtělo u té D12-7 prodloužit zpoždění o cca 2 sec. ...
Ukážka možného prodloužení zpoždení u ROS ( pomocí zenijní zápalnice ) je v příloze - zde prodloužení zpoždění o cca 3-3,5 sec.
Jen ty krvavé náklady na jeden start ...
Jen dál a houšť ...
Mirek
Pšouk vypadá hezky a už se těším až si pšoukne!! Paráda.
Trup je asi z trubek Estes BT 60 , hlavice asi Estes NC 60A , hlavice boosterů jsou také Estes NC-50 ??.
Model je opravdu fotogenický , a za letu to bude ještě lepší!
Skoro si říkám, že by to chtělo u té D12-7 prodloužit zpoždění o cca 2 sec. ...
Ukážka možného prodloužení zpoždení u ROS ( pomocí zenijní zápalnice ) je v příloze - zde prodloužení zpoždění o cca 3-3,5 sec.
Jen ty krvavé náklady na jeden start ...
Jen dál a houšť ...
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marcel
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 27
- Obdržená poděkování 0
9 roků 4 měsíců zpět #3117
od Marcel
Odpověděl Marcel pro téma Pšouk 08
Tak se to tak nějak semlelo, že v srpnu loňského roku dospěla do finální fáze akce „koupě RD“, takže najednou nebyl na nic čas. Všechny mé projekty byly pozastaveny s výjimkou Pšouka. Pak došlo k přesunu místa konání a hlavně posunu termínu akce „Koprník“, bohužel zrovna na datum, kdy bylo v plánu stěhování. Tudíž jsem přerušil i práce na Pšoukovi. Pak došly peníze (nutné opravy baráku, hypotéka a manželka na mateřské nejsou zrovna ideální kombinací). Ale dokončení Pšouka přesto plíživě pokračovalo. Dnes je hotovo. Tak se těším na jarní setkání ve Svojku a jdu sepsat nějakou přihlášku.
Jen doplním k předchozím údajům: startovní hmotnost 720g
teoretický dostup cca 260-270m
Marcel
Jen doplním k předchozím údajům: startovní hmotnost 720g
teoretický dostup cca 260-270m
Marcel
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 1 týden zpět #2433
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Pšouk 08
Ahoj Marceli ,
o toto mi šlo. Takto máme k dispozici přesnější obraz o modelu a jeho vlastnostech , co může napomoci i dalším tvůrcům modelů s motory ve svazku nebo v boosterech.
Doba zpoždění (skutečná doba, její směrodatná odchylka - sigma) je celkem problém u motorů, kde slož hoří přímo ve spalovací komoře ve tvaru válce s malou štíhlostí(poměr délky slože a průměru slože). I v tebou přiloženém materiálu o testech D12 se uvádí průměrná doba zpoždění 5,75 sec (pro certifikovaný ůdaj 7 sec.).
Takže ani na těch 7 sec. zpoždění se nedá moc spoléhat.
Proto je u vícemotorových modelů těžší se "trefit" s výmetem do apogea. Při dovažování má těžší model zase větší setrvačnost a tedy i prodlužuje dobu letu do apogea - nároky na dobu zpoždění. Je to zajímavá problematika.
Mirek
o toto mi šlo. Takto máme k dispozici přesnější obraz o modelu a jeho vlastnostech , co může napomoci i dalším tvůrcům modelů s motory ve svazku nebo v boosterech.
Doba zpoždění (skutečná doba, její směrodatná odchylka - sigma) je celkem problém u motorů, kde slož hoří přímo ve spalovací komoře ve tvaru válce s malou štíhlostí(poměr délky slože a průměru slože). I v tebou přiloženém materiálu o testech D12 se uvádí průměrná doba zpoždění 5,75 sec (pro certifikovaný ůdaj 7 sec.).
Takže ani na těch 7 sec. zpoždění se nedá moc spoléhat.
Proto je u vícemotorových modelů těžší se "trefit" s výmetem do apogea. Při dovažování má těžší model zase větší setrvačnost a tedy i prodlužuje dobu letu do apogea - nároky na dobu zpoždění. Je to zajímavá problematika.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.292 sekund