fbpx

BEZPEČNOSTNÍ KODEX TRIPOLI RESEARCH

Napsal Pavel Koudelka dne . V kategorii Abeceda - základní informace

BEZPEČNOSTNÍ KODEX TRIPOLI RESEARCH  ( Leden 2009 )

 

 

1. Aplikace

   

1.1. Platnost

 

1.1.1.   Tento kodex se vztahuje pouze na nekomerční fyzické osoby, které se chtějí účastnit

            vypouštění raket v rámci Tripoli Research.

1.1.2.   Tento kodex se vztahuje na design, konstrukci, vymezení hmotnosti a výkonu paliva a

vymezení samotného paliva, jenž má být použito při vypouštění raket v rámci Tripoli Research.

1.1.3.   Tento kodex se nevztahuje na jednotlivce nebo skupinu osob, které jednají

            samostatně nebo na jedince, kteří se neúčastní aktivit Tripoli Research.

1.1.4.   Tento kodex se nevztahuje na samovýrobce nebo výrobu raketových motorů nebo

            paliv pro osobní potřebu.

1.2. Účel

 

1.2.1.   Účelem programu Tripoli Research je podporovat výzkum a vývoj zátěží, elektroniky, návratových zařízení, designu trupů a konstrukčních materiálů a poskytnout členům TRA zázemí, kde mohou provádět statické testy a používat své vlastní kompozitní nebo hybridní motory.

1.2.2.   Účelem Tripoli je schvalovat a zabezpečovat aktivity Tripoli Research, jak je to uvedeno ve Stanovách společnosti, článek III (a), (b) a (f).

1.2.3.   Účelem tohoto kodexu je poskytnout rozumné bezpečnostní zásady pro používání

            vývojových raketových motorů členy TRA při vypouštění raket v rámci Tripoli Research.

1.2.4.   Účelem tohoto kodexu je zprostředkovat zavádění nových technologií nebo zahrnout do aktivit TRA technologie v současnosti zakázané, jakmile to schopnosti a odbornost TRA umožní.

1.3.      Závazné použití

1.3.1.   Tento kodex bude závazně používán podle ustanovení uvedených ve Stanovách společnosti a směrnic TRA, Inc., a podle provozních pravidel schválených Radou ředitelů (RŘ).

 

 

2.         Odkazy na publikace

 

2.1.1.   V této kapitole je odkazováno na některé dokumenty nebo jejich části uvedené v tomto kodexu. Je třeba je považovat za nedílnou součást požadavků tohoto dokumentu, kromě oněch požadavků, jež tento kodex upravuje nebo anuluje.

2.1.2.   TRA Publications. Tripoli Rocketry Association, Inc., P. O. Box 87, Bellevue NE 68005.

Articles of Incorporation and Bylaws, 1999 edition.

High Power Rocketry Safety Code, 1998 edition.

Tripoli Research Safety Code, March 2002 edition.

3. Definice

 

3.1. Obecné

 

3.1.1. Termíny uvedené v tomto kodexu je třeba používat dle definic uvedených v této kapitole. Termíny, které zde nejsou uvedeny, je možno užívat volně.

 

3.2.      Definice Tripoli Research

 

3.2.1.   RŘ. Rada ředitelů TRA, Inc.

3.2.2.   Certifikovaný motor. Jakýkoliv motor certifikovaný Tripoli Motor Testing (TMT) a / nebo NAR Standards and Testings (SaT), nebo motor již jednou certifikovaný s prošlým certifikátem, anebo motor, jemuž byl certifikát zrušen.

3.2.3.   Komerční výrobce motorů. Jedinec, společenství nebo firma která je držitelem povolení Low Explosive Manufacturing Permit (LEMP) a která má UN klasifikaci od ministerstva dopravy (DOT – Department of Transportation) a smí legálně přepravovat, zasílat nebo prodávat motory jiným subjektům.

3.2.4.  Raketový motor. Pro potřeby tohoto kodexu se termín Raketový motor vztahuje jen na motory s kompozitním nebo cukrovým palivem a na hybridní raketové motory.

3.2.5. Raketový motor s kompozitním palivem.

3.2.5.1. Jakékoliv zařízení v rámci definice Raketového motoru, které využívá jako palivovou náplň primárně směs anorganického okysličovadla a uhlíkaté pojivo (NFPA 1125, Code for the Manufacture of Model Rocket Motors and High Power Rocket Motors, section 3.3.26.1)

3.2.5.2. Motory na cukrové palivo. Palivová náplň obsahující dusičnan draselný jako primární okysličovadlo a buď dextrózu, sorbit nebo erytrit jako primární palivo a pojivo.

3.2.6. Zkušební motor. Jakýkoliv necertifikovaný, nekomerční motor vyrobený jedním nebo více jedinci pro jejich osobní nekomerční potřebu.

3.2.7. Zkušební raketa. Jakákoliv raketa vypuštěná v rámci Tripoli Research.

3.2.8.  Letová /startovní / testovací zóna. Zóna nebo zóny určené ředitelem startů nebo letovým bezpečnostním komisařem, odkud dochází ke startům raket nebo ke statickým zkouškám zkušebních motorů.

3.2.9.  Skupina. Dva nebo více jedinců účastnících se téhož projektu včetně plánování, příprav, letu a přistání.

3.2.10.  Hybridní raketový motor. Motor, jehož palivo se nachází v jiném fyzikálním skupenství (pevné nebo plynné) než okysličovadlo a jeho hnací síla nebo tah vzniká kombinací těchto složek.

3.2.11.  Letový bezpečnostní komisař (RSO). Člen Tripoli na úrovni stupně 2 nebo 3 zodpovědný za bezpečnost startů.

3.2.12.  Letový ředitel (LD). Člen Tripoli na úrovni stupně 2 nebo 3, který úředně zodpovídá za starty.

3.2.13. Startovní oblast. Obecně pozemek s přilehlými částmi pozemků náležejících stejnému nebo i jiným majitelům, kteří poskytli Tripoli písemný souhlas s konáním zkušebních letů z těchto pozemků.

3.2.14.  Necertifikovaný motor.   Jakýkoliv motor, který nebyl certifikován Tripoli Motor Testing (TMT) a / nebo NAR standards and Testing (SaT).

3.2.15.  Nekomerční motor. Jakýkoliv motor individuálně vyrobený pro osobní nekomerční potřebu.

3.2.16.  Přípravná zóna. Oblast určená letovým ředitelem nebo letovým bezpečnostním komisařem, v níž se zkušební motory, rakety nebo elektronické součásti připravují ke startu nebo statickým testům.

3.2.17.  Řádný neboli certifikovaný start Tripoli.  Jakýkoliv start schválený a pojištěný Tripoli s použitím výhradně certifikovaných motorů.

3.2.18.  „Muset“. Znamená povinný požadavek.

3.2.19.  Tripoli (TRA). Tripoli Rocket Association, Inc.

3.2.20.  Výbor Tripoli Research (VTR). Výbor jmenovaný radou ředitelů za účelem řízení a dohledu nad programem Tripoli Research.

3.2.21.  Zkušební let Tripoli. Jakýkoliv let obsahující zkušební prvky jako motory, testování elektroniky atd.

3.2.22.  Zkušební start Tripoli. Jakýkoliv start schválený a pojištěný Tripoli Research, při němž mohou probíhat pouze zkušební aktivity.

4. Vymezení zákonné odpovědnosti

 

4.1. Používání

4.1.1.  Zkušební motory při startech v rámci Tripoli Research musí být používány v souladu s tímto kodexem.

4.2.  Dementi

4.2.1.  TRA se žádným způsobem neúčastní výrobního procesu zkušebních raketových motorů nebo paliv.

4.2.2.  TRA  neřídí, neschvaluje ani oficiálně nepodporuje výrobu jakéhokoliv paliva a ani žádné schválení neimplikuje.

4.2.3.  TRA neschvaluje ani neposkytuje bezpečnostní předpisy pro domácí výrobu jakýchkoliv paliv.

4.2.4. TRA nemá žádnou jurisdikci ohledně skladování zkušebních motorů.

4.2.5.  Publikace nebo uveřejňování článků na téma zkušebních raket v jakékoliv tiskovině neimplikuje souhlas TRA s jakoukoliv výzkumnou aktivitou nebo schvalování jakéhokoliv výrobního procesu.

4.3. Legalita

4.3.1. TRA netvrdí, že provozování zkušebních raket je legální v kterémkoliv okrese nebo státě.

4.3.2.  Účastníci programu Tripoli Research se musí řídit všemi místními, okresními, státními a federálními předpisy všude tam, kde tyto aktivity provozují.

4.4. Pojištění

4.4.1.   TRA podporuje jen takové aktivity Tripoli Research, které jsou provozovány legálně.

4.4.2.  Aktivity Tripoli Research podléhají pojištění jen tam, kde jsou provozovány v souladu s ustanoveními tohoto kodexu.

4.4.3.  Žádný člen Tripoli nesmí tvrdit žádnému úřadu nebo vlastníkovi pozemku, že aktivity Tripoli Research jsou kryty pojištěním, když v důsledku nedodržení ustanovení tohoto kodexu tomu tak není.

4.4.4.  Jestliže dojde k uplatňování neoprávněných nároků v rámci Tripoli nebo pojistného krytí, rada ředitelů musí kontaktovat toho, na koho byly tyto nároky vzneseny.

 

 

 

 

5. Vyloučení

 

5.1. Raketové motory na bázi černého prachu

 

5.1.1. Motory na bázi černého prachu nelze přiřadit ke kompozitním motorům, bez ohledu na pojivo a / nebo modifikaci zrna.

5.2. Kapalinové raketové motory

 

5.2.1. S výjimkou hybridních motorů na bázi oxidu dusného jsou kapalinové motory při letech v rámci Tripoli Research zakázány. Rada ředitelů může schválit některé dobře zdokumentované projekty kapalinových motorů.

5.3. Další zakázaná paliva

 

5.3.1. Následující paliva jsou rovněž vyloučena z letů Tripoli Research: paliva s dvojitou nebo trojitou bází a mikrozrnná paliva, včetně paliv na bázi zinku a síry.

6. Proces začlenění

 

6.1. Obecné

 

6.1.1.  Návrh na zavedení nových technologií a začlenění v současnosti zakázaných technologií do programu Tripoli Research musí písemně předložit jeden nebo více členů Tripoli Research Výboru Tripoli Research (VTR) k posouzení, načež je návrh předán Radě ředitelů.

6.1.2.  Předkladatel(é) návrhu musí poskytnout veškerou technickou dokumentaci, kterou si vyžádá VTR nebo RŘ.

6.1.3.      Po posouzení může VTR a RŘ stanovit místo a čas pro demonstraci požadované technologie a to tak, jak to považují za nutné.

6.1.4.      Po demonstraci a otestování VTR a RŘ rozhodnou, zda požadovaná technologie bude

            či nebude zařazena do programu Tripoli Research.

6.1.5.  Přijetí nové technologie bude založeno na technických datech a / nebo konfrontaci    

          s federálními předpisy a / nebo na možný dopad nové technologie na pojistné krytí

          TRA.

6.1.6.      Jestliže nová technologie má být zavedena, VTR doporučí jakékoliv nezbytné změny

tohoto bezpečnostního kodexu, aby řečená technologie mohla být Tripoli Research využívána.

6.1.7.      Jakákoliv nová technologie bude používána v souladu s tímto kodexem a jakýmikoliv

budoucími požadavky, které k němu mohou být přidány.

  1. 7.Výrobci komerčních motorů

 

 

7.1.      Obecné

7.1.1.      Osoba je klasifikována jako výrobce komerčních motorů, jestliže vyhovuje definici

výrobce komerčních motorů, tak jak je to stanoveno tímto kodexem.

7.2.          Výrobci komerčních motorů na letových akcích Tripoli Research

7.2.1.      Výrobci komerčních motorů jsou vítáni na letových akcích Tripoli Research za

předpokladu, že se budou řídit ustanoveními tohoto kodexu.

7.3.          Prezentace výrobců komerčních motorů

 

7.3.1.      Výrobci komerčních motorů mohou pro potřeby výzkumu a vývoje v rámci Tripoli

Research používat jen motory doposud komerčně nedostupné.

7.3.2.      Výrobci komerčních motorů mohou používat své motory ve vlastních raketách nebo v

raketách určeného zástupce, a to pouze je-li tento zástupce fyzicky přítomen.

7.3.3.      Zástupce výrobce komerčních motorů, který není firemním zaměstnancem, nevyhovuje požadavkům 7.3.2.

7.3.3.1.LD nebo RSO mohou požadovat důkaz (např. výplatní pásku), že placený zástupce

výrobce komerčních motorů je jeho zaměstnancem, než mu umožní účast na letech Tripoli Research.

7.4.          Výrobci komerčních motorů a skupinové projekty

 

7.4.1.      Výrobce komerčních motorů se může účastnit skupinových projektů Tripoli Research, jestliže je oficiálním členem řečené skupiny a může si účtovat pouze čisté náklady

(bez zisku) na suroviny užité pro výrobu motorů určených ke skupinovým projektům.

7.4.2.      Výrobce komerčních motorů musí být osobně přítomen při letech v rámci skupinových projektů Tripoli Research, jichž je účastníkem (viz také 7.3.3. a 7.3.3.1.)

7.4.3.      Výrobce komerčních raketových motorů musí uchovávat raketové motory u sebe až do

okamžiku jejich instalace.

7.4.4.      Výrobce komerčních raketových motorů, který se účastní skupinového projektu,

nainstaluje motor (y) do rakety osobně a zůstane u rakety a projektového týmu až

do jejího vypuštění.

  1. 8.Skupinové projekty Tripoli Research

 

8.1.          Účastníci skupinových projektů

8.1.1.      Kterýkoliv člen Tripoli se může účastnit skupinových projektů Tripoli Research za

Předpokladu, že jsou dodrženy předpisy tohoto kodexu (kapitola 9, Starty Tripoli Research). Všichni účastníci skupinových projektů musí být řádnými členy Tripoli.

8.1.2.      Osoba, která vyrobí zkušební motor (y) pro skupinový projekt Tripoli Research,

tak může činit, jestliže je oficiálním členem řečené skupiny a může si účtovat pouze čisté náklady (bez zisku) na suroviny užité pro výrobu motorů určených ke skupinovým projektům.

8.1.3.      Osoba, která vyrobila  zkušební motor (y) pro skupinový projekt Tripoli Research musí být fyzicky přítomna u letu v rámci tohoto projektu.

8.1.4.      Osoba, která vyrobila  zkušební motor (y) pro skupinový projekt Tripoli Research musí uchovávat raketové motory u sebe až do

okamžiku jejich instalace.

8.1.5.   Osoba, která vyrobila  zkušební motor (y) pro skupinový projekt Tripoli Research

nainstaluje motor (y) do rakety osobně a zůstane u rakety a projektového týmu až do jejího vypuštění.

  1. 9.Lety Tripoli Research

 

9.1.          Účast

 

9.1.1.  Všichni účastníci letů Tripoli Research musí být řádnými členy Tripoli.

9.1.2.  Všechny lety a statické testy prováděné členem Tripoli musí odpovídat úrovni jeho

            certifikace.

9.1.3.      Všechny lety a statické testy, které obsahují zkušební motory, musí být prováděny

členy Tripoli na certifikační úrovni 2 nebo 3.

9.1.4.      Člen prokáže své členství a odbornost tak, že LD předloží svůj členský průkaz.

9.2.          Účast nečlenů Tripoli (pozvaní hosté a diváci)

9.2.1.      Nečleny Tripoli jsou buď pozvaní hosté nebo diváci.

9.2.2.      Členové Tripoli zodpovídají za chování svých pozvaných hostů.

9.2.3.      Pozvaný host může být po souhlasu RSO vpuštěn do přípravné zóny, ale do startovní zóny nemá přístup.

9.2.4.      Diváci, kteří nejsou členy TRA nebo pozvanými hosty, musí zůstat v zóně pro diváky, kterou určí RSO, a nemají přístup do přípravné a startovní zóny.

9.2.5.      Pozvaní hosté nebo diváci, kteří vyhovují všem ostatním předpisům tohoto kodexu, mohou získat přístup do zakázaných zón, jestliže vstoupí do TRA, mají souhlas RSO a člena nebo skupiny účastnící se projektu.

9.3.          Požadavky na věk

9.3.1.      Aktivit Tripoli Research se smí účastnit pouze osoby od 18 let

9.3.2.  LD / RSO má právo zakázat komukoliv pod 18 let věku účast na jakýchkoliv aktivitách

            Tripoli Research, včetně přípravy motorů nebo přístupu do startovní nebo testovací

            zóny.

9.4.          Zákazy

 

9.4.1.      Veškeré zkušební aktivity Tripoli zde definované, včetně statických motorových testů,

jsou zakázány při řádných nebo certifikovaných letech, jak je uvedeno v 3.2.17.

9.4.2.      Zkušební motory nesmí být používány při verifikačních letech.

9.4.3.      Zkušební motory nesmí být vyrobeny z oceli nebo podobných fragmentovatelných

materiálů.

9.4.3.1.Těla motorů, přední a zadní uzávěry, ani trysky, nesmí být vyrobeny z oceli.

9.4.3.2. Šrouby, podložky, těsnící kroužky a příbuzné komponenty jakož i jiné těsnící prvky, nepodléhají 9.4.3.1.

9.4.4.      Zážeh zkušebního raketového motoru nesmí být proveden za použití následujícího:

Spínač používající rtuť k sepnutí obvodu

„Tažná lanka“, která spojí nebo rozpojí obvod

Spínač na principu přítlačné kladky

9.4.5.      Žádná startovní aktivita nesmí probíhat, jestliže byla zpozorována bouře ve vzdálenosti 10 mil nebo menší, nebo je jasně slyšet hrom či vidět blesky.

9.5.          Impulsní limity

9.5.1.      RŘ musí odsouhlasit použití jakékoliv rakety, u níž celkový impuls je roven nebo

větší než 81 920,01 Ns (Q a výše)

9.6.          Požadavky na návratová zařízení

9.6.1. Všechny rakety s celkovým impulzem větším než 1 280 Ns (třída K a vyšší)

musí být vybaveny alespoň jedním elektronickým návratovým zařízením jakožto hlavním prvkem, jenž aktivuje návratovou fázi letu.

9.7.          Plánování letů

 

9.7.1.  Všechny zkušební lety Tripoli musí probíhat odděleně od ostatních řádných a

certifikovaných letů na téže lokalitě. Musí to být minimálně 8 hodin a v jiný

            den.

9.7.2.      Totéž platí pro separátní letové zóny na témže pozemku.

9.7.3.      Toto platí pro veškeré operace spojené s lety.

9.8.          Vzdálenosti

9.8.1.      Maximální výška zkušebního letu musí být 75% celkové povolené výšky

9.8.1.1. RŘ může udělit výjimku, jestliže lze dokázat (pomocí předchozího letu, křivky

skutečného tahu atd.), že výkon motoru plánovaného pro let nepřekročí tuto maximální výšku.

9.8.1.2. Počítačové simulace bez skutečných údajů o tahu na základě statického testu

             nevyhovují požadavkům 9.8.1.1.

9.8.2.      Minimální bezpečná vzdálenost pro jakýkoliv zkušební let nebo statický test je

stanovena v následující tabulce:

………………..

9.8.2.1.LŘ nebo LBK mohou dle vlastního uvážení stanovit i větší bezpečnostní vzdálenosti.

9.8.3.  Všechny zkušební lety musí být odkloněny od diváků a přípravných zón v úhlu

            nejméně 2 stupně od kolmice.

9.9.          Certifikace Tripoli

9.9.1.      Certifikační lety v rámci zkušebních letů Tripoli jsou povoleny.

9.10.      Letový ředitel a Letový bezpečnostní komisař

9.10.1.  LŘ / LBK může, z jakéhokoliv důvodu, zakázat let nebo statický test jakékoliv

rakety, kterou nepovažuje za bezpečnou.

9.10.2.  Rozhodnutí LŘ / LBK jsou ve všech případech konečná.

9.11.      Schválené motory

9.11.1. Lety se zkušebními motory, statické testy zkušebních motorů a certifikované lety

            komerčně dostupných motorů a jejich statické testy jsou při zkušebních letech

            Tripoli povoleny.

9.11.2. Motory, které byly vyrobeny komerčním výrobcem a které ještě nejsou v

            certifikačním procesu a nejsou členům Tripoli ještě komerčně dostupné,

            budou označeny jako „zkušební“. Jejich lety a statické zkoušky smí probíhat jen

            v rámci zkušebních letů Tripoli.

9.11.3. Motory vyrobené komerčním výrobcem jsou povoleny při zkušebních letech

            Tripoli pouze když vyhovují požadavkům kapitoly 7 tohoto kodexu.

 

9.12.      Schvalování letů a pojištění

9.12.1. Žádost o povolení zkušebních letů Tripoli je dostupná na webových stránkách Tripoli

            a musí být předložena předsedovi TRC nejméně 15 kalendářních dnů před datem

            konání letů.

9.12.2. Letový ředitel zodpovídá za to, že všechny zkušební lety Tripoli jsou pojištěné.

9.13.      Vedení záznamů

 

9.13.1    Před každým zkušebním letem nebo statickým testem musí být vyplněna letová karta

9.13.1.1.                   Letová karta musí minimálně obsahovat následující informace:

Motor – typ (kompozitní atd.), celkový impuls, typ paliva, průměrný (změřený

                                   nebo vypočítaný) tah, doba hoření.

                                   Návratové zařízení – počet a velikost padáků, počet a typ elektronických

                                   iniciátorů návratu (výškoměr, R/C, časovač atd.)

                                   Výsledky letu / statického testu – popis funkce a výkonu motoru a rakety

9.13.2.  Na žádost RŘ nebo předsedy TRC musí být letové karty poskytnuty TRC k

přezkoumání a kontrole.

9.13.3.  Letové karty musí být skladovány po období 1 roku po datu letu

9.14.      Další použitelné kodexy

9.14.1. Bezpečnostní kodex pro rakety o vysokém výkonu platí, kromě modifikací zde

            uvedených, při všech zkušebních letech Tripoli.

  1. 10.Výjimky

 

10.1.     Žádost o výjimku

10.1.1.  Žádost o výjimku z ustanovení tohoto kodexu musí být písemně předložena

              TRC a potom RŘ.

10.1.2.  TRC a RŘ budou požadovat dostatečné důvody pro udělení výjimky z těchto

              ustanovení.

10.1.3.  RŘ nejprve posoudí veškeré právní nebo procesní důsledky spojené s udělením

              výjimky z ustanovení tohoto kodexu.

10.1.4.    RŘ posoudí, zda udělení takové výjimky může zneplatnit pojistné krytí.

10.1.5.    K udělení výjimek z těchto ustanovení přistupuje RŘ případ od případu.

10.1.6.    V případě, že RŘ schválí jakoukoliv výjimku z ustanovení tohoto kodexu, týká se

to pouze daného případu a dané lokality.

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (0 odpovědí).