fbpx

Šnůry a popruhy pro modely raket

Napsal Mirek dne . V kategorii Návratové zařízení s padákem

lana003 mmPolyamidové a Polypropylénové šňůry pro modely raket.

Jednou z možností jaký materiál použít na padákové šňůry, poutací šňůry modelu rakety jsou běžně dostupné Polyamidové a Polypropylénové šňůry.

K dostání v prodejnách „Potřeby pro kutily a Provaznictví“.



 

 

 

lana004 mm

Linky:

nížeuvedené tabulky jsou z těchto linků:

http://kutil-florenc.cz/category/tabulka-pevnosti

http://kutil-florenc.cz/category/lana-pletena-bez-jadra

http://kutil-florenc.cz/category/lana-s-jadrem

 

Kvalitní pevnostní šnůry:

http://www.odetka.cz/net20/cz/snury_na_draky.aspx

 

Šnůry i gumolana:

http://www.cordage.cz/cordage/eshop/2-1-SNURY-1-7mm

Použití a dimenzování dle vlastní tvořivosti a pudu seebzáchovy.

 lana001 mm

Polyamidová lana s jádrem

průměr

barvy

pevnost

při   přetrhu

cena za

1 m s DPH

2 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

150 kg

4 - 5,- kč

3 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

240 kg

6 - 8,- kč

4 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

420 kg

8 - 10,-   kč

5 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

610 kg

10 -12,-   kč

6 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

950 kg

15,- kč

8 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

1320 kg

20,- kč

10 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

1880 kg

25,- kč

12 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

2850 kg

28,- kč

14 mm

různé

4340 kg

35,- kč

16 mm

bílá

4900 kg

55,- kč

lana002 mm

Polypropylénová lana bez jádra

průměr

barvy

pevnost

při   přetrhu

cena za

1m s DPH

2 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

80 kg

2,- kč

3 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

160 kg

3 - 4,- kč

4 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

280 kg

4 - 5,- kč

5 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

350 kg

6 - 10,-   kč

6 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

430 kg

8 - 12,-   kč

8 mm

černá a   mnoho dalších

640 kg

12 - 15,-   kč

10 mm

černá,   bílá a mnoho dalších

890 kg

15 - 20,-   kč

12 mm

bílá a   mnoho dalších

1200 kg

20 - 26,-   kč

14 mm

bílá a   mnoho dalších

1420 kg

30 - 35,-   kč

16 mm

bílá a   mnoho dalších

1830 kg

30 - 40,-   kč

 

Orientační pevnost při přetrhu:

průměr

PPV - pletené

bez jádra   (v kg)

PPV - s jádrem

(v kg)

PAD - s jádrem

(v kg)

2 mm

80

100

150

3 mm

160

180

240

4 mm

280

340

420

5 mm

350

420

610

6 mm

430

670

950

8 mm

640

960

1320

10 mm

890

1020

1880

12 mm

1200

1260

2850

14 mm

1420

4340

16 mm

1830

4900

PPV - polypropylen s UV stabilizací

- minimální průtažnost, odolnost proti povětrnostním vlivům

- proti polyamidu nižší pevnost a odolnost proti oděru

PAD - polyamid

- proti polypropylénu je pevnější a odolnější proti oděru

- odolný proti povětrnostním vlivům

- průtažný

Pevnost při přetrhu - hmotnost, jakou je lano zatíženo, když se přetrhne

Nosnost - hmotnost, jíž se může lano zatížit aby vydrželo případný ráz

- je to v podstatě pracovní pevnost lana

- u lan o průměru 0-6 mm to bývá přibližně 1/5 pevnosti při přetrhu

- u lan o průměru 8-12 mm to bývá přibližně 1/3 pevnosti při přetrhu

- u lan o průměru nad 14 mm se může blížit 1/2 pevnosti při přetrhu

Prosím o doplnění dalších informací a zdrojů!

 

  Mirek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (16 odpovědí).

Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4043 8 roků 1 měsíc zpět

Dodatek ,

nešla mi připojit přiloha tak ted´.
Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4032 8 roků 1 měsíc zpět
Ahoj děkuji za námět já mám motor sorbitolový s dřevěnou zátkou . na té fotce sem se všiml kde mám chybu já sem udělal moc velkou díru na konci zátky a tak tlak po zážehu BP utek dolů do motoru. Mám spodožvací slož z dušičnan draselný/sorbitol - 65%/35% + 15% oxidu železitého. Musím vysoustružit zátku s menší dirkou (2mm ? ) na průsleh plaminku a s dutinou pro prach, asi takhle...
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4027 8 roků 1 měsíc zpět
Ahoj ,

nepíšeš pro jaký motor řešíš výmet s BP!
Jestli je to ROS-ka:

Výroba a montáž výmetu - kompletace motoru:
a.) na trnu o průmeru 12,5 mm navinout trubičku o délce cca 30 mm z hnědé papírové lepící pásky ( cca 4-5 vrstev).

b.) usušenou trubičku ztuha nasunout na zpožďovač motorku. Do trubičky nasypat cca 0,4 -0,45 gr. černého střelného prachu (nejlépe Vesuvit LC - prodávaný pro střelbu z předovek v Loveckých potřebách).Množství Vesuvitu závisí na vnitřním objemu trupu rakety. Uváděné množství používám na trupy o průměru 43 až 43 mm ,do délky trupu cca 750 mm , bez hlavice. Větší objem trupu vyžaduje více prachu !! Dávku prachu je vhodné otestovat ! Trubičku uzavřít vhodnou krytkou z papíru.
viz obrázek v příloze

U jiného motoru to závisí na konstrukci a rozměrech zpozďovače , či víka motoru .....

Dávkování - množství černého prachu je opět neco jiného.


Mirek
Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4026 8 roků 1 měsíc zpět
Děkuji za odpověd´, já sem použil píst z laminátu a poutací šnůru u prvního pokusu sem dal ocelové lanko z tiskárny je to blbost přetrhlo se pi druhém pokusu o výmet. Včera sem tam dal řemínek (z tiykárny byl po ruce :) ) je pružný a snad odolá i teplotě... jdu udělat test . Prosím nevíš kde najdu nějaký detail pro piro vývet ? není mi jasné detail do čeho se dá PB.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4025 8 roků 1 měsíc zpět
Ahoj Tonday ,

řešení je mnoho, obvykle zavisí i na velikosti modelu, koncepci uspořádáni trupu a přepážek, ale také na uspořádání (umístnění ) výmetu,

V případě výmetu od víka motoru nahor ke hlavici protékají horké plyny skoro celou délkou trupu.
Pokuď je poutací šnůra vlepená dovnitř trupu, kousek od horního okraje trupu je tepelné zatížení menší. Pomůže např. trupová přepážka s jedním velkým, či více menšími otvory (dostatečný průtok pro výmet) , která slouží jako doraz proti posunutí padáku a poutací šnůry nadol do trupu v důsledku zrychlení při startu. Pomoct tomu může i koule ze zmuchlaného papíru, výmetový píst či kontejner na padák ...

Pokuď je poutací šnůra ukotvená níže v trupu (obvykle v trupové přepážce) - je dobré aby byl spoj rozebíratelný (malá C-karabinka) pro snadnou výměnu poškozené šnúry. I zde je možné prvky ochrany kombinovat. Poutací šnúru natáhnout při skládání podél stěny trubky a použít těsnící papírovou kouli , či elipsoid. Na šnůře je možné dál použít i tenký překližkový tlačný kroužek - ten leží na papírové kouli a spolu poskytují jistou míru ochrany pro šnůru a zlepšují průbeh při výmetu.

Poutací šnůra musí dostatečně robustní ( dynamická pevnost je cca 25-30 % statické pevosti), dále bezpečnostní

Poutací šnůra může být z jednoho materiálu, nebo múže být její část z průtažného materiálu, jako tlumícího článku šnúry při výmetu.
Poutací šnůra bez gumolana musí být více průtažná , aby dokázala tlumit energii při výmetu a otevření padáku. Vhodné jsou šnúry bez duše (jen oplet) jako hadice . Bohužel tyto šnůry pro průměry´ nad 2-3 mm se špatně schánějí ....

Tolik na úvod .....

Mirek
Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4024 8 roků 1 měsíc zpět
Jak chránit poutací šnůru před popálením při výmetu ? Nebo jakou šnůru použít?
Avatar uživatele General01
General01 odpověděl/a na téma: #1083 11 roků 1 měsíc zpět
Já tu nit mám ozkoušenou na padáky do průměru 1m, na větších to zatím není testované i když už mám doma jeden dvoumetrový :D. Celý svazek pak upínám stejně jako hlavici na pružné gumové lanko takže ty síly na trup jsou pak minimalizovány :) Je pravda že povrch je hladký, uzlík zajistím kapkou vteřinového lepidla. A proti poškození nití při výmetu je chráním papírovým pístkem, je totiž pravd že při vysoké teplotě se kroutí. Dřív jsem používal nitě z přírodních materiálu, ale když jsem tohle získal zadarmo tak proč toho nevyužít :) Jinak materiál padáku bych taky volil nějaký lehčí třeba hedvábí ale nechce se mi investovat tak jsou vyrobené ze stejného materiálu co se vyrábí deštníky (doma byl dostatek látky a dokonce i nějaké ty starší deštníky i používám :))
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #1082 11 roků 1 měsíc zpět
Ahoj Generále01 ,

Z toho co píšeš jsem získal dojem, že jde o pevné šicí nitě používané na šití bezpečnostních pásů do aut.
Píšeš o průměru 0,5 mm.To se mi zdá vhodnější pro menší průměry padáků (např. do 50-60cm).
Tenká šnúra je také citlivější na případné ošlehnutí při výmetu ( s větším padákem a průměrem trupu je větší i
výmetná náplň a tepelná expozice prvků návratového systému).

Také je dobré dát pozor na povrch šnůry-nitě. Hladký povrch spůsobuje větší klouzání materiálu při zatížení - teda
větší nároky na uchycení (šití, uzly, ..).

Já dávám přednost použití šnůr s větší průtažností ( šnůry bez jádra) a více průdušné tkanině padáku.
Tato kombinace snižuje dynamický náraz při otevření padáku, menší náraz do padáku, šnůr, kotvícího bodu v trupu.
Současně zvyšuje šanci na správnou funkci padáku, nebo omezení poškození při otevření padáku ve velké rychlosti,
(předčasný nebo opožděný výmet).

Možností je zde mnoho , je ale nutné trochu uvažovat při konstrukci a dimenzování padáku a jeho dílů.
Některá řešení vypadají nejdříve trochu podivně, ale důležitý je skutečný průběh procesů.

Před nějakou dobou zde měl např. Tomm obavy ze špatného nalévání a otevírání vetších padáků čtvercového tvaru.
Doufám, že tyto obavy již byli odstraněny ve Svojku , kde jsem používal absolutně bez problémů čtvercové padáky
od 45x45 cm do 90x90 cm.

Právě hledání nových řešení a improvizace ( samozřejmě dobře promyšlené) přináší další "adrenalínové" uspokojení
když to funguje podle očekávání.

Mirek
Avatar uživatele General01
General01 odpověděl/a na téma: #1081 11 roků 1 měsíc zpět
Já používám na padáky provázky s kterým se vyrábí pásy do auta, pevností jsou super, na ten průměr, který je 0.5mm toho vydrží hodně a praskne až při zatížení cca 200kg. Akorát nevím zda se dá samostatně někde koupit. Já ji dostal přímo z fabriky od známýho.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #1077 11 roků 1 měsíc zpět
Ahoj Karle ,

člověk použije cokoliv co je po ruce a má to přijatelné vlastnosti.
Já také na starších padácích pro modely 300-600 gr. používal i "potravinářský provázek" z Řempa.
Také jako ty i dva druhy tenké bílé šnůry na žaluzie a splachovače a podobně.
Tenčí je jen pletená fí 1 mm (2.- Kč/m) , silnejší je jádro s opletem fí 1,6 mm (3 .-Kč/m).
Na padák pro těžší modely, PAD šnůry oplet bez jádra fí 2 mm (bez jádra ) je mekčí a lépe se skládá i rozbaluje.
Vše Provaznictví a Řempo ...

Mirek
Avatar uživatele Karel
Karel odpověděl/a na téma: #1073 11 roků 1 měsíc zpět
Problém se šňůrami na padák jsem taky měl, když jsem šil velké padáky. nakonec jsem našel doma perfektní šňůru, když jsem spouštěl žaluzie. Jsou slabé a pevné. Dají se koupit v prodejnách se záclonami, Švadlenkách a pod. Nebo použít z vyřazené žaluzie !!.
Avatar uživatele Tomm
Tomm odpověděl/a na téma: #445 11 roků 3 měsíců zpět
jj díky to mě zatim stačí ;)
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #438 11 roků 3 měsíců zpět
Ahoj Tome ,

Musíš si uvědomit k čemo to gomolanko má sloužit.
Pokuď po něm chci aby pohltilo či ztlumilo nárazové zatížení prvků návratového systému, tak to přeci nemůže být zádný 10 cm kousek gumolanka. Množství pohlcované energie je ůměrné délce a průřezu gomolanka!
Gumolanko je zde hlavní tlumící člen. Nemalou úlohu ale může a má mít i poutací šnůra.

Použití šnůry bez duše ( jen oplet) v dostatečné délce také úspěšně tlumí nárazy při výmetu i otevření padáku.
Nejaktualnější je toto tlumení při předčasném nebo opožděném výmetu, kde tyto síly mohou vést až k utržení kotvení, roztržení trupu a podobně.

Spůsobů uchycení poutací šnůry je více, ale nejčastěji se používají tyto dvě:

1.) Uchycení šnůry z vnitřní strany trupu rakety dostatečně pod dnem hlavice a zároveň nad váhovým těžištěm modelu, aby model v místě kotvení opravdu visel a nekroutil se. To můžeš udělat přímo přilepením poutací šnůry, nebo lépe přilepit zde pouze kus šnůry ve tvaru písmene U - přlepíš ronpběžné části tak, aby ti zůstalo dostatečně velké "oko" do kterého potom navážeš poutací šnůru.

2.) Uchycení poutací šnůry do kotvícího oka z ocelového závrtného háčku,nebo U-třmene - který je upevněn ve vhodné vnitřní přepážce. Tamůže fungovat i jako hloubkový doraz pro zasunutí padáku a podobně ...

Zde je důležité použít kvalitní spoje, v místech tepelné expozice je možné spoje chránit návlekem ze smršťovací bužírky.
Dělat občasnou kontrolu stavu spojů a šnůr!

Nedá se to popisovat podrobněji, když tak se ozvi na Skypu.

Mirek
Avatar uživatele Tomm
Tomm odpověděl/a na téma: #432 11 roků 3 měsíců zpět
Tak jsem si koupil gumolanko o průměru 4mm a chtěl bych poradit. Jak připevňujete poutací šňůru k raketě? a jestli dáváte gumolanko jenom kousek do prostřed šňůry nebo tam dáte gumolanko od rakety k hlavici? :)
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #273 11 roků 4 měsíců zpět
Ahoj Pavle ,

kromě upozornění na možnosti nákupu mi šlo u o to upozornit na rozdíly v pevnosti při přetrhnutí a "nosností" - pracovní pevností těchto materiálů !
Dále si uvědomit, že nejde jenom o nosnost, ale důležitá je i průtažnost použitých materiálů v návratovém systému.
Rozdíl v průtažnosti mezi snůrou s jádrem a bez jádra, ale také možnost využít na část šnůr např. gomolanko vhodného průměru a tak změkčit nárazy do šnůr při výmetu a prudkém otevření padáku.
Toto obvykle není problém u malých modelů s hmosností desítek gramů.
S použitím větších motorů a modelů, hlavně přechod např. na ROS a vícemotorové modely na ROS, vznikají síly mnohokrát převyšující síly u menších modelů!

To by ovšem bylo na delší pokec - možná to nastartuje debatu o tomto tématu?

Mirek
Avatar uživatele Koudy
Koudy odpověděl/a na téma: #271 11 roků 4 měsíců zpět
Já nakupuji v Řempu

Tam mají rozumné ceny. :) Třeba