fbpx

Elektrické palníky

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Kupované palníky

Elektrický mžikový palník SO mmElektrické  palníky  druhy, výroba a  spůsoby použití.

 

Podle citátu z knihy „Modern High Power Rocketry2“, jde o poslední drahý díl vaší rakety, ale jeden z nejdůležitějších!

Palníky jsou  prostředkem na inicializaci – zážeh  raketových motorů, pyrotechnických výrobků a  pod.

Jsou  většinou  můstkového typu  – mají  přívodné vodiče  s nízkým odporem, na jejich konci je  připojen (pájením, svařováním nebo lisováním )  kousek  odporového drátu. Průtok  el. proudu  tímto odporovým  drátem vyvolá jeho rozžhavení , případně až jeho přepálení , čím dojde k zážehu  tzv. pilule z pyrogenu (pyrotechnická slož dávající intenzivní  a horký plamen). Plamen rychle hořící pilule  zažehuje potom přímo nebo nepřímo  palivo v raketovém motoru.

 

Spolehlivý palník je základním, ale nikoliv  postačujícím  předpokladem  úspěšného  zážehu.

Dobrý palník nemusí  znamenat   „dobrý“ zážeh.

 Jde o dobrý  palník,  vhodného typu  na  tom správném místě a odpálený vhodným způsobem.

 „Palníky“  můžeme  stručně rozdělit  na :

-          El. palníky, zápalky    –  pouze základní (menší množství pyrogenu) a používají se pro menší typy motorů a pyrotechniky

 

 

Palníky firmy Estes:

estes-igniter mm


                         před          a           po použití

Estes-model-rocket-igniter-before-and-after-launching mm

 

      Jiný typ u nás dobře známý       

El palník odporový drátový hes 78-palniky_mm

Palník z NiCr drátu

Palník z NiChromového drátu diyrocketigniters 2_mm

Copperhead – palník ze dvou Cu  folií oddělených izolantem s naneseným vodivým pyrogenem – jako odporovým můstkem

AeroTech Copperhead mm

Běžné SO (středně odolné)

Elektrický mžikový palník SO mm

NO (nízko odolné) palníky:

El palník NO emp no_mm

 

Parametry:

Výrobce Meta-Pyro

Palníky Meta-pyro NO a SO mm

zleva NO palníky 121 B, neupravené a upravené pro zážeh ROS (stopina ve smršťovací bužírce)       vpravo  SO palníky z Meta-pyro, neupravené a upravené nánosem kašičky z černého prachu

Zleva NO palníky 121 B, neupravené a upravené pro zážeh ROS (stopina ve smršťovací bužírce). Vpravo SO palníky z Meta-pyro, neupravené a upravené nánosem kašičky z černého prachu.

 

 

-       El. palníky, zažehovače -  si můžeme představit jako  zesílený předchozí typ s  vetším množstvím  i výkonnějšího pyrogenu

Magnalite palník nános pyrogenu 

Magnalite namočený v pyrogenu IMG 9078_mm

Magnalite palník nános laku

Magnalite namočení v ochr lakuIMG 9091R_mm

U nás se požívají  v modelech  raket většinou  palníky-zápalky , případně jejich úpravy.

Palníky-zažehovače se požívají  hlavně  v HPR ( High  Power  Rocketry  ) pro zážeh větších a velkých motorů.

Dále palníky můžeme rozdělit  na  :

 

Domácí výroba:

 Základní informace: 

doma vyrobené palníky jsou vhodné pouze pro zážeh  jednoho  samostatného motoru.  

Je škoda vyhazovat peníze a hromadu práce za škody a problémy  s nezažehnutými  motory.  Nebo nesymetrickým tahem a podobně. 

Asi nejjednodušší  palníky jsou z odporového drátu vhodného průměru - závisí to od druhu použitého odporového  materiálu Cekas, Kanthal, Konstantan, Nichrom  a jiné - např. ocelový pocínovaný drátek používaný včelaři pro výplety...
Tvar - ostré písmeno V , v místě přehnutí  -  pokuď  to  průměr  trysky  umožňuje  udělat  2-3 závity na trnu o průměru 1-1,5 mm.
Zde je dobé nanést  pyrogen  -  dobře zažehovatelná  pyrotechnická  směs  s  pojivem  vytvářející zážehový plamínek.
Jako  ucházející  kompromis je možné  použít kašičku z černého prachu a bezbarvého nitrolaku ředeného  acetonem , nebo černý prach a ředený  Kanagom (obsahuje nízkonitrovanou nitrocelulózu).
Namočením do této směsi vytvořit  minipiluli na palníku. Hustota kašičky a počet „namočení“  určují velikost pilule.

Odporové drátky se dají koupit v prodejnách s elektrosoučástkami  jako  např.
http://www.gme.cz/odporove-draty/


anebo použít odporový drát z vhodného staršího výkonového odporu a podobně ...

Dále je možné vyrábět můstkové palníky bez  pájení podle návodu:

http://www.info-central.org/?article=228

další návody jsou  například na Pyroforu …  , s SMD čipovými rezistory …

a pochopitelně na  Raketkách:  http://raketky.via.cz/fs.php

 

 

Poloprofesionální :

 Jde o sady „surových“  palníků  a pyrotechnických směsí od profesionálních výrobců. Surové palníky se dle návodu namáčejí do pyrogenu (podle požadovaného motoru a paliva ), suší a potom se aplikuje vnější krycí vrstva vhodného  laku.

Jsou zde výkonné pyrogeny s vysokou teplotou  hoření  a  delší dobou spalování. Obsahují  chloristan draselný, práškový hliník …

Výrobci :  Magnalite, Firestar a podobně …

 

 

Profesionální (továrenské)

U nás jsou  asi nejpoužívanější  palníky SO a NO   od  Meta-pyro :

http://www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx

používané  s různými krytkami či jiskřištěm, nejčastěji typ  A, jejich různými modifikacemi

a dále palníky 121 B.

 

 

Jak jsem psal na začátku:

Jde o dobrý  palník,  vhodného typu  na  tom správném místě a odpálený vhodným způsobem.

Proto pro “náročnejší“   starty používat profesionální palníky a ne „samodomo“.

Ušetřený čas  použijme  raději pro kvalitní a správnou výrobu a přípravu ostatního materiálu.

Mysleme na bezpečnost těch ostaních kolem nás! 

1.)

Je proto dobré používat osvědčený a vyzkoušený typ palníku. Používání  mnoha typu palníků povede pravděpodobně  k tomu, že občas u některého nedodržíme, vše co potřebuje  a budeme sklamáni výsledkem.  

2.)

 Použít ho ověřeným způsobem.  Jiné požadavky motorů na BP s čelním spalováním, jiné motorů se sorbitolovým  palivem či SX81, palivem na bázi NaNO3  a epoxidu o chloristanových(AP) palivech nemluvě.

Motorky na BP se zapalují  hned za tryskou ve startovacím zápichu v palivu kontaktně či nekontaktně.   

Tento způsob  zážehu, by však u ostatních výšeuvedených paliv  znamenal  jeho  nesprávnou funkci  s nízkým až pulzačním tahem.

Zde se palník s dostatečným  množstvím pyrogenu umístňuje,  až  na konec dutiny paliva (kanálek válcový, konocyl, hvězdicový, asymetrický „moon burning“, drážka pro „C slot“ a podobně).

 3.)

Správný  odpal – vhodný zdroj napětí, přívodné vodiče a kontakty, pozor na  zkratování  vodičů mezi sebou či o rampu.

Velmi důležité je i správné  zapojení palníků.  V USA se hodně preferuje pro současný odpal více palníků použití paralelního zapojení.

U nás se preferuje sériové zapojení.  Když dojde ke přerušení obvodu je lepší  žádný zažehnutý palník  nebo chytnou všechny. U paralelního zapojení riskujeme některý palník nebude zažehnutý – co znamená problém s nesymetrickým  či nedostatečným  tahem a podobně.

 

Spravná  „velikost“ palníku a „dostatečné“ množství pyrogenu , není tak samozřejmé ani jednoduché.

Prostě větší a velké motory mají tak velkou dutinu v palivu a také jeho hmotnost, že na jeho správný zážeh a  natlakování  potřebujeme  více pyrogenu.  Vliv  má i konstrukce motoru a přítomnost  zážehové  tablety (náplně)  v motoru).

   Vliv množství pyrogenu při zážehu na průběh spalování paliva v motoru:

ds ign1_mm

a.)   3 gr., b.) 7 gr., c.) 15 gr.

 Je vidět výrazný vliv nedostatku pyrogenu ( a tedy nedostatečného natlakování) při startu!!

 Diagram je z:  http://www.nakka-rocketry.net/igniter.html

Pro  ilustraci si představme vyráběné ty největší RM  motory pro HPR o průměrech spalovací komory  152 mm, 229 mm či 304 mm, s maximální délkou palivového zrna  pro tyto motory  378 cm!! (zatím!). Jenom to palivové zrno stojí 20 400.- USD. 

Jak by dopadla snaha o  zážeh takového drobečka  palníkem s 0,5 gr. pyrogenu!       

Takovéto motory u nás pochopitelně není  ani možné použít  (požadavky na startovací a přistávací plochu). Pro podmínky u nás (ČR) se doporučuje celkový impuls motorů max. 2,5 Kns!

Výrobci v USA pro palníky udávají  i vhodný typ motorů a jejich  výkonový rozsah( impulz) pro které jsou vhodné, pomáhá při výběru i používání. 

  Toto jen stručná základní a přehledová informace k této problematice.

  Doufám v širokou debatu, se zajímavými nápady a informacemi.

 

                        Mirek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (13 odpovědí).

Avatar uživatele Marcel
Marcel odpověděl/a na téma: #4524 7 roků 1 měsíc zpět
Opět sháním úplně něco jiného a náhodou jsem objevil toto: www.ges.cz/cz/elektronicke-soucastky/kon...amoup%C3%ADnac%C3%AD
To vypadá úplně ideálně.
Avatar uživatele Marcel
Marcel odpověděl/a na téma: #4501 7 roků 2 měsíců zpět
Hledal jsem sice úplně něco jiného, ale náhodou jsem kápnul na větší "špuntíky".
www.essentracomponents.cz/lamelove-zapadky
Avatar uživatele Džejár
Džejár odpověděl/a na téma: #4486 7 roků 2 měsíců zpět
No vypadá to jako jeden z těch "špuntů" co jich v autě je mraky na držení čalounění a plastů, zrovna nedávno jsem jeden nemohl dostat ven. U nás maj v obchodě s autodíly velký výběr.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4485 7 roků 3 měsíců zpět
Nevím kam to zařadit ,ale našel jsem takový zajímavý držák "vidlička" palníku v motoru .
Možná je to blbost ,ale mě se tento způsob celkem líbí . Sice palník zajišťuji v motoru lepící páskou ,ale kdo to má pal od lepidla čistit? Hlavně pokud je ryska na více použití.
Je jasné že to je pouze pro malé motory. U Aerotechu to je sice řešeno takovým jednorázovým náprstkem co se nařízne a z boku se vyřízne otvor ,ale pokud by někdo někde narazil na podobné "vidličky " z plastu dejte vědět . Určitě se něco podobného vyrábí ,především na uchycování čalounění ,někde jsem to viděl ale zaboha nevím kde
www.estesrockets.com/rockets/accessories...engine-igniter-plugs
Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4398 7 roků 5 měsíců zpět
Děkuji za odpovědi , popis paníku na ohnostojich zvonek už sem četl a moc mě nenadchnuly parametry, ty čínské zmetky mají dost rozdílné odpory. Já uvažuji o el. časovači pro výmet a ztoho důvodu radši koupím metapyro. odkaz na ebay:
www.ebay.com/itm/190-pcs-lot-30CM-Firewo...6:g:JagAAOSwaA5Wl8j0
nevím jak přidat odkaz zkopírováním a vložením to nejde...
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4395 7 roků 5 měsíců zpět
Jak už psal Pandy odpověď závisí od více okolností.

Pokuď budeš palníky používat na jednomotorové modely, požadavky na ně se výrazně snižují!

Důležité je na jaké motory a s jakým palivem mají být tyto palníky použity ( druh paliva, geometrie zrna, velikost zažehovaného povrchu a objem dutiny v palivu, a další).

Proto námi používané "palníky" nebývají pouze "holé" palníky , ale palníky upravované, posilované, případně jako součást zážehového systému.

"Běžné" čínské palníky pro pyrotechniku je možné používat hlavně pro jednomotorové modely.
Důležité je koupit si jich více, nebo mít stabilní zdroj -aby bylo možné ten typ palníku vhodně ověřit pro dané podmínky a mít tak dostatečně spolehlivý materiál i technologii (postup) pro zážeh.
Jsou celkem levné a dají se sehnat od cca 3,50.- Kč za kus (při troše štěstí) ...
Tato problematika je celkem rozsáhlá a proto nejdu do podrobností ....

zde je link kde si můžeš i o těch čínských palnících něco přečíst i s pár údaji ... :
www.ohnostroje-zvonek.cz/index.php/palniky


Mirek
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4392 7 roků 5 měsíců zpět
Je třeba si to porovnat. Kolik palníků spotřebuješ ročně? Kolik palníků potřebuješ na jeden let? Kolik uděláš startu ročně ? Mám dobrý a spolehlivý měřák na měření odporu ?
Létám s maketami či polomaketami kde potřebuji 101% spolehlivost nebo s trubkou od koberce nastříkanou barvou kde to až tak nefrčí a nějaká havárie mě spíše pobaví ? Jsem Skrblík či úspora 2 či 3 stovek neřeším? Jaký je cenový rozdíl mezi čínou a metapyro?
Mno a podle toho bych se zařídil. nakonec tu není ani odkaz jaké palníky na ebay myslíš ,odkaz by snad napomohl.
Avatar uživatele Tonday
Tonday odpověděl/a na téma: #4391 7 roků 5 měsíců zpět
Ahoj kolegové co si myslíte o čínských palníkách já našel na ebai,
nevím jestly je koupit nebo se radši držet kvalitních od Metapiro děkuji za radu.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #3642 8 roků 8 měsíců zpět
Jen pro informaci popřípadě pro inspiraci:

www.firingsystems.us/Electrical-Igniters-s/52.htm
Merlin odpověděl/a na téma: #2818 9 roků 7 měsíců zpět
Dal sem zde inzerat na palniky, pokud nekdo potrebuje, aby se nemusel pidit a shanet.

www.raketaci.cz/index.php/inzerce/4/7-pr...lniky-vetsi-mnozstvi

Pokud by byl zajem, mam i ruzne flash smesi, kterymi lze udelat zapalovaci "boostery palniku"
Jelikoz sem liny, pouzivam smesi z fontan, nebo jinych hrubsich pyroslozi, nutno upresnit, co maji palniky zapalovat, pripadne poradim, smesi dodam v puvodnim vyrobku.

Ja sam pouzivam nejradeji pro SX81, nebo jine sorbitolove smesi smes mangaliovou z fontany, delam z nich i zapalovaci pilule, pomoci nitrolaku, pripadne po pridani okyslicovadla, pomoci PU laku stabilni pilule do preplnitelnych NC/diglykolovych motoru.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #1985 10 roků 4 měsíců zpět
Musí se zvolit poněkuď hrubější frakce složek( nikoliv jemný prášek), aby to nehořelo moc rychle a dalo vhodný zážehový impulz pro tabletu zažehovače.
Jako nitrocelulózu se dá použít i naředěný bezbarevný nitrolak , nebo Kanagom (oboje obsahuje také stejnou nízkonitrovanou nitrocelulózu jako v pinpongovém míčku).
Bohužel filmy ,pravítka , hřebeny a ostatní výrobky - původně z nitrocelulózy -zde už výrobci přešli na jiné (pro nás nevhodné materiály). :woohoo:


Mirek
Marcelus odpověděl/a na téma: #1984 10 roků 4 měsíců zpět

Příloha nebyla nalezena.

Marcelus odpověděl/a na téma: #1983 10 roků 4 měsíců zpět
Používám přesně tyto palníky. Stoprocentní spolehlivost a dobrá cena 7kč/kus. Na palník nanesu kejdu z magnalia (50hlinik/50hořčík), teflonu (špony od pilníku nebo pilky) a hořčíkové piliny (taky pilník nebo pilka). Vše se spojí nitrocelulosou (rozpuštěný pinkpong miček v acetonu). Funguje to bezvadně!