- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Trysky z reaktoplastů - termosetů.
- Marcelus
- Návštěvník
10 roků 2 měsíců zpět #2298
od Marcelus
Odpověděl Marcelus pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Bezvadný článek... Opravdu hlavní výhoda bude nízká hmotnost...a pak snadná výroba do formy...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
10 roků 2 měsíců zpět #2296
od Mirek
Trysky z reaktoplastů - termosetů. vytvořil uživatel Mirek
Jde o teplem vytvrzované umělé hmoty ( na bázi fenol-formaldehydových živic) – na rozdíl od termoplastů!
Patří sem i široká rodina materiálů souhrnně nazývaných „bakelity“. Existuje jich mnoho s různě modifikovanými vlastnostmi. Při lisování výrobků z bakelitu se do hmoty většinou přidávají různé příměsi, například dřevná nebo kamenná moučka, textilní vlákna atd. I dnes se ještě používá k výrobě předmětů, u kterých je důležitá odolnost vůči teplotě, ohnivzdornost a chemická odolnost.
Bakelitové polotovary – desky, tyče, trubky se nevyrábí , na rozdíl od textitu, kartitu, sklotextitu.
Proto se s bakelitovými tryskami vyrobenými v „domácích“ podmínkách pro vlastní potřebu setkáme velmi zřídka.
V raketovém modelářství se s bakelitem setkáme jako s hodně používaným konstrukčním materiálem v rámci profesionální továrenské výroby na trysky raketových motorů – Sigle use(jednorázově použitelné), ale i na reload (opakovaně plnitelné) a experimentální motory.
Používá se bakelit se skelnými vlákny jako plnivem.
Vyrábějí se ve dvou základních kategoriích:
a.) Single throut - trysky s jednou dírou (hrdlem) - jsou vyráběny pro tyto průměry motorů :
18 mm, 24 mm, 29/38 mm, 54 mm, 75 mm, 98 mm. Pro většinu z nich se dodávají se 2-3 průměry hrdla trysky. V případě potřeby je možné průměr hrdla v rozumném rozpětí zvětšit převrtáním pro dosažení potřebného zahrazení.
b.) Multi-Throat - nebo tzv. Medusa trysky. Jde o univerzální , víceděrové ( s více hrdly)trysky.
Mají obvykle jednu středovou trysku a kolem ní šest menších trysek v pravidelných rozestupech. Středová tryska je vždy průchozí jako základní tryska motoru. Šest obvodových trysek je zaslepených v hrdle je silná zaslepovací vrstva. Tyto trysky se provrtají vrtákem podle typu a počtu zrn daného motoru , aby bylo dosaženo potřebné zahrazení. Můžeme vrtat jenom ty trysky, které zabezpečí výsledný tah motoru symetrický. Tedy jedna centrální a 3 nebo 6 obvodových trysek. Možnou výjimkou je jednat tryska centrální a 2 trysky na obvodě ležící v jedné řadě.
Trysky jsou poměrně lehké , odolné a dají se dobře upravit pro jiné zahrazení.
Medusa tryska daného průměru se dá použít pro motor s různým počtem palivových zrn ( a tedy s různým celkovým impulzem) . Při nižším počtu zrn než je maximální počet, musíme použít použít místo palivového zrna, příslušnou výplňovou vložku.
Jde obecně o trysky na jedno použití.
Tyto trysky mají i další velmi zajímavou možnost.
Úpravou geometrie hrdla trysky můžeme dosáhnout pro dané palivo poměrně přesné zvětšení hrdla trysky v důsledku eroze materiálu protékajícími plyny. Této kalkulované zvětšení průměru trysky můžeme využít pro částečnou kompenzaci nárůstu zahrazení , v důsledku běžně progresivního hoření kanálkových motorů. Mírně progresivní až neutrální hoření pro BATES zrna platí za dodržení několika podmínek. BATES zrna musí mít délku zrna cca 1,7x průměr zrna a hořet na obou čelech zrna a v jeho vnitřním kanálku. Pouze tehdy hoření zrna na jeho čelech zrna představuje postupné zkracování délky hořícího vnitřního kanálku , u kterého zase dochází ke zvětšování plochy hoření v důsledku zvětšování průměru hořícího palivového kanálku!
Při použití delších BATES zrn (pozor i na jejich větší křehkost, větší počet bublin a prasklin) , případně i nedostatečně zažehnuté nebo chybějící ( místo 2-3 zrn jenom jedno!) čelní plochy zrn dochází k výraznější mu nárůstu zahrazení a tedy a pracovního tlaku v motoru.
Z továrenských raketových motorů u nás běžně používaných má bakelitovou trysku pouze populární ROS-ka.
Z netovárenských motorů jsou to pouze motory Astra RRM 40/46-320 Ns a Astra RRM 50/54-640 Ns.
Nabídka bakelitových trysek na webu RCS:
www.rocketmotorparts.com/Single-Throat_N...1577810_1455491.aspx
www.rocketmotorparts.com/Multi-Throat_(_...1577810_1533805.aspx
Tolik na úvod.
V příloze je pár obrázků pro lepší ilustraci této problematiky.
Mirek
Patří sem i široká rodina materiálů souhrnně nazývaných „bakelity“. Existuje jich mnoho s různě modifikovanými vlastnostmi. Při lisování výrobků z bakelitu se do hmoty většinou přidávají různé příměsi, například dřevná nebo kamenná moučka, textilní vlákna atd. I dnes se ještě používá k výrobě předmětů, u kterých je důležitá odolnost vůči teplotě, ohnivzdornost a chemická odolnost.
Bakelitové polotovary – desky, tyče, trubky se nevyrábí , na rozdíl od textitu, kartitu, sklotextitu.
Proto se s bakelitovými tryskami vyrobenými v „domácích“ podmínkách pro vlastní potřebu setkáme velmi zřídka.
V raketovém modelářství se s bakelitem setkáme jako s hodně používaným konstrukčním materiálem v rámci profesionální továrenské výroby na trysky raketových motorů – Sigle use(jednorázově použitelné), ale i na reload (opakovaně plnitelné) a experimentální motory.
Používá se bakelit se skelnými vlákny jako plnivem.
Vyrábějí se ve dvou základních kategoriích:
a.) Single throut - trysky s jednou dírou (hrdlem) - jsou vyráběny pro tyto průměry motorů :
18 mm, 24 mm, 29/38 mm, 54 mm, 75 mm, 98 mm. Pro většinu z nich se dodávají se 2-3 průměry hrdla trysky. V případě potřeby je možné průměr hrdla v rozumném rozpětí zvětšit převrtáním pro dosažení potřebného zahrazení.
b.) Multi-Throat - nebo tzv. Medusa trysky. Jde o univerzální , víceděrové ( s více hrdly)trysky.
Mají obvykle jednu středovou trysku a kolem ní šest menších trysek v pravidelných rozestupech. Středová tryska je vždy průchozí jako základní tryska motoru. Šest obvodových trysek je zaslepených v hrdle je silná zaslepovací vrstva. Tyto trysky se provrtají vrtákem podle typu a počtu zrn daného motoru , aby bylo dosaženo potřebné zahrazení. Můžeme vrtat jenom ty trysky, které zabezpečí výsledný tah motoru symetrický. Tedy jedna centrální a 3 nebo 6 obvodových trysek. Možnou výjimkou je jednat tryska centrální a 2 trysky na obvodě ležící v jedné řadě.
Trysky jsou poměrně lehké , odolné a dají se dobře upravit pro jiné zahrazení.
Medusa tryska daného průměru se dá použít pro motor s různým počtem palivových zrn ( a tedy s různým celkovým impulzem) . Při nižším počtu zrn než je maximální počet, musíme použít použít místo palivového zrna, příslušnou výplňovou vložku.
Jde obecně o trysky na jedno použití.
Tyto trysky mají i další velmi zajímavou možnost.
Úpravou geometrie hrdla trysky můžeme dosáhnout pro dané palivo poměrně přesné zvětšení hrdla trysky v důsledku eroze materiálu protékajícími plyny. Této kalkulované zvětšení průměru trysky můžeme využít pro částečnou kompenzaci nárůstu zahrazení , v důsledku běžně progresivního hoření kanálkových motorů. Mírně progresivní až neutrální hoření pro BATES zrna platí za dodržení několika podmínek. BATES zrna musí mít délku zrna cca 1,7x průměr zrna a hořet na obou čelech zrna a v jeho vnitřním kanálku. Pouze tehdy hoření zrna na jeho čelech zrna představuje postupné zkracování délky hořícího vnitřního kanálku , u kterého zase dochází ke zvětšování plochy hoření v důsledku zvětšování průměru hořícího palivového kanálku!
Při použití delších BATES zrn (pozor i na jejich větší křehkost, větší počet bublin a prasklin) , případně i nedostatečně zažehnuté nebo chybějící ( místo 2-3 zrn jenom jedno!) čelní plochy zrn dochází k výraznější mu nárůstu zahrazení a tedy a pracovního tlaku v motoru.
Z továrenských raketových motorů u nás běžně používaných má bakelitovou trysku pouze populární ROS-ka.
Z netovárenských motorů jsou to pouze motory Astra RRM 40/46-320 Ns a Astra RRM 50/54-640 Ns.
Nabídka bakelitových trysek na webu RCS:
www.rocketmotorparts.com/Single-Throat_N...1577810_1455491.aspx
www.rocketmotorparts.com/Multi-Throat_(_...1577810_1533805.aspx
Tolik na úvod.
V příloze je pár obrázků pro lepší ilustraci této problematiky.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.274 sekund