- Příspěvky: 7
- Obdržená poděkování 0
Raketové motory - přehled druhů.
- Bizon
- Offline
- Nováček
- Energetic materials fan
Méně
Více
10 roků 11 měsíců zpět #1286
od Bizon
Odpověděl Bizon pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
Papírové pláště jsem nezkoušel, ale můžu potvrdit že s palivem se dělá uplně suprově. Lepí tak 100x míň než sorbitolka, vydrží ve zpracovatelném stavu dostatečně dlouho, a přitom ztuhne docela rychle. A narozdíl od epoxydu jde bez problémů vyčistit nástroje zapatlané zaschlým palivem!
To Dušan: Všiml jsem si žes dával odkaz na ten článek, ale našel jsem ho už předtím sám, jsu vědec a primární literatura je první věc kam se dívám... Když už jsme off-topic, nemohl bys dát nějaké rady na tvoje paliva NaNO3/Mg/epoxyd? Oproti AP/Al/silikon sice menší Isp, ale audiovizuální efekt je fakt bombastický. Nechcu znát tvoje nejlepší tajné recepty, jen jestli by nebylo pár rad pro začátečníky... kolik zahrazení, jestli to jde bez lisování, co třeba použít silikon místo epoxidu...
To Dušan: Všiml jsem si žes dával odkaz na ten článek, ale našel jsem ho už předtím sám, jsu vědec a primární literatura je první věc kam se dívám... Když už jsme off-topic, nemohl bys dát nějaké rady na tvoje paliva NaNO3/Mg/epoxyd? Oproti AP/Al/silikon sice menší Isp, ale audiovizuální efekt je fakt bombastický. Nechcu znát tvoje nejlepší tajné recepty, jen jestli by nebylo pár rad pro začátečníky... kolik zahrazení, jestli to jde bez lisování, co třeba použít silikon místo epoxidu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
10 roků 11 měsíců zpět #1281
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
Dik za info. Na strankach LK je uvedene toto a plne to suhlasi s vasimi informaciami:
První otázkou je, jaké množství silikonu použít. Jako první se nabízí 12% a současně vysoké procento hliníku, to je ale nereálné, nepodaří se jádro zhotovit bez vzduchových bublinek, což u kompozic na bázi chloristanu amonného dost spolehlivě vede k deflagraci. Navíc je potřebný obsah hliníku neúnosně vysoký. Proto je vhodné použít vyšší obsah silikonu a méně hliníku. Z grafu vyplývá, že optimální obsah silikonu je 18% a současně hliníku 5%. Tuto směs jsem otestoval v kanálkových a i v několika čelních motorech, a to s obsahem hliníku v rozmezí od dvou do osmi procent. Pro kanálkové motory je vhodnější jeho nižší obsah, pro čelní vyšší, kdy rychlost hoření jádra stoupá. TPH pracuje v širokém rozsahu zahrazení od několika desítek do cca 140, s pevným pláštěm by bylo možné jít ještě výše. Pro čelní motory ale vhodná není, její rychlost hoření je pro ně příliš malá, lze vypustit jen krátké a s lehkou hlavicí.
Chloristan nelze použít jemně semletý, dojde k roztržení motoru i při nízkém zahrazení a použitém dost vysokém lisovacím tlaku pravděpodobně z důvodu uzavření jemných vzduchových bublinek v jádře. Možná řešení jsou dvě, a to buď použít vyšší obsah silikonu nebo vhodnou zrnitost chloristanu. Optimální je použít multimodální chloristan se střední zrnitostí kolem 100 mikronů, s takovým pracuje tato kompozice spolehlivě a stačí jí velmi nízký lisovací tlak.
Další zajímavou možností je zvyšování obsahu silikonu, a to za účelem eliminace lisování a případně až dosažení litelnosti TPH. Z pohledu na graf vyplývá, že zvyšování obsahu silikonu má jen malý dopad na výkon, ke skutečně výraznému zhoršení vlastností dojde až kolem 35% silikonu, což je již mimo zde uvedený graf.
Směs s obsahem silikonu 25% a s obsahem hliníku 7% je právě na hranici, kdy ještě není litelná, ale už nelze např. uválet kuličku. Pokud by se měla do motoru plnit vhazováním uválených kuliček a ručním pěchováním, tak vhodné množství silikonu bude dle mého odhadu 20-22%. Nicméně zkušební motory letěly naprosto normálně, snad jen o trochu pomaleji a delší dobou tahu, což je pro kanálkové motory lepší. Z toho lze vyvodit závěr, že TPH je skutečně na obsah silikonu velmi málo citlivá a je možné zvolit takový obsah, kdy bude pěkně plastická a snadno ručně (prstem:) do motorů pěchovatelná. Tato kompozice viditelně vyžaduje vyšší zahrazení, pak by i výkon byl vyšší, ale zase splňuje vytyčenou podmínku schopnosti stabilní práce i za nízkých pracovních tlaků při použití nepříliš pevné papírové trubky pláště. Graf: raketky.via.cz/zpep/nh4clo4.htm#si
Co ma potesilo je, ze sa toto palivo da vyskusat aj v papierovom plasti, tak skusim mensi motor...
První otázkou je, jaké množství silikonu použít. Jako první se nabízí 12% a současně vysoké procento hliníku, to je ale nereálné, nepodaří se jádro zhotovit bez vzduchových bublinek, což u kompozic na bázi chloristanu amonného dost spolehlivě vede k deflagraci. Navíc je potřebný obsah hliníku neúnosně vysoký. Proto je vhodné použít vyšší obsah silikonu a méně hliníku. Z grafu vyplývá, že optimální obsah silikonu je 18% a současně hliníku 5%. Tuto směs jsem otestoval v kanálkových a i v několika čelních motorech, a to s obsahem hliníku v rozmezí od dvou do osmi procent. Pro kanálkové motory je vhodnější jeho nižší obsah, pro čelní vyšší, kdy rychlost hoření jádra stoupá. TPH pracuje v širokém rozsahu zahrazení od několika desítek do cca 140, s pevným pláštěm by bylo možné jít ještě výše. Pro čelní motory ale vhodná není, její rychlost hoření je pro ně příliš malá, lze vypustit jen krátké a s lehkou hlavicí.
Chloristan nelze použít jemně semletý, dojde k roztržení motoru i při nízkém zahrazení a použitém dost vysokém lisovacím tlaku pravděpodobně z důvodu uzavření jemných vzduchových bublinek v jádře. Možná řešení jsou dvě, a to buď použít vyšší obsah silikonu nebo vhodnou zrnitost chloristanu. Optimální je použít multimodální chloristan se střední zrnitostí kolem 100 mikronů, s takovým pracuje tato kompozice spolehlivě a stačí jí velmi nízký lisovací tlak.
Další zajímavou možností je zvyšování obsahu silikonu, a to za účelem eliminace lisování a případně až dosažení litelnosti TPH. Z pohledu na graf vyplývá, že zvyšování obsahu silikonu má jen malý dopad na výkon, ke skutečně výraznému zhoršení vlastností dojde až kolem 35% silikonu, což je již mimo zde uvedený graf.
Směs s obsahem silikonu 25% a s obsahem hliníku 7% je právě na hranici, kdy ještě není litelná, ale už nelze např. uválet kuličku. Pokud by se měla do motoru plnit vhazováním uválených kuliček a ručním pěchováním, tak vhodné množství silikonu bude dle mého odhadu 20-22%. Nicméně zkušební motory letěly naprosto normálně, snad jen o trochu pomaleji a delší dobou tahu, což je pro kanálkové motory lepší. Z toho lze vyvodit závěr, že TPH je skutečně na obsah silikonu velmi málo citlivá a je možné zvolit takový obsah, kdy bude pěkně plastická a snadno ručně (prstem:) do motorů pěchovatelná. Tato kompozice viditelně vyžaduje vyšší zahrazení, pak by i výkon byl vyšší, ale zase splňuje vytyčenou podmínku schopnosti stabilní práce i za nízkých pracovních tlaků při použití nepříliš pevné papírové trubky pláště. Graf: raketky.via.cz/zpep/nh4clo4.htm#si
Co ma potesilo je, ze sa toto palivo da vyskusat aj v papierovom plasti, tak skusim mensi motor...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Dušan
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 106
- Obdržená poděkování 11
10 roků 11 měsíců zpět - 10 roků 11 měsíců zpět #1274
od Dušan
Odpověděl Dušan pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
He nejaký povedomý graf čerpal si s odkazu čo som umiestnil na Via raketky
preterhuman.net/texts/terrorism_and_pyro...s%20%C2%B1%20New.pdf
alebo aj
www.patentstorm.us/patents/4210474/description.html
preterhuman.net/texts/terrorism_and_pyro...s%20%C2%B1%20New.pdf
alebo aj
www.patentstorm.us/patents/4210474/description.html
Poslední změna: 10 roků 11 měsíců zpět uživatelem Dušan.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
10 roků 11 měsíců zpět #1273
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
Možná by nebylo od věci motory změřit na Redalsu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Bizon
- Offline
- Nováček
- Energetic materials fan
Méně
Více
- Příspěvky: 7
- Obdržená poděkování 0
10 roků 11 měsíců zpět - 10 roků 11 měsíců zpět #1272
od Bizon
Odpověděl Bizon pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
Nazdar.
Touto TPH jsem se začal nedávno taky zaobírat. Silikon je vpravdě vynikající pojivo, křemík stabilizuje hoření AP tak, že ztrácí část svojich neduhů. Rozhodně ale některé zůstávají. Jak píše kolega Pandy, zrnitost je kritická. Příliš jemný AP vede téměř vždy k explozi motoru. Hrubější AP není až tak hrozný co se týče spalování, ale když není polymodální tak hrozí že v palivu bude velká porozita, což opět vede k explozi motoru.
Pokud nemáš lis tak varuju před nápadem použít 18% kaučuku, doporučuju minimálně 20%, radši 23%. Při použití lisu je samozřejmě možné jít s pojivem níž.
Bojím se jen že jsme tady off-topic. Založil bych pro toto palivo nové vlákno, ale zařekl jsem se že to udělám až po 3. úspěšném letu, zatím mám 2...
Přikládám teoretický graf specifického impulzu pro toto palivo vytáhnutý z literatury:
Touto TPH jsem se začal nedávno taky zaobírat. Silikon je vpravdě vynikající pojivo, křemík stabilizuje hoření AP tak, že ztrácí část svojich neduhů. Rozhodně ale některé zůstávají. Jak píše kolega Pandy, zrnitost je kritická. Příliš jemný AP vede téměř vždy k explozi motoru. Hrubější AP není až tak hrozný co se týče spalování, ale když není polymodální tak hrozí že v palivu bude velká porozita, což opět vede k explozi motoru.
Pokud nemáš lis tak varuju před nápadem použít 18% kaučuku, doporučuju minimálně 20%, radši 23%. Při použití lisu je samozřejmě možné jít s pojivem níž.
Bojím se jen že jsme tady off-topic. Založil bych pro toto palivo nové vlákno, ale zařekl jsem se že to udělám až po 3. úspěšném letu, zatím mám 2...
Přikládám teoretický graf specifického impulzu pro toto palivo vytáhnutý z literatury:
Poslední změna: 10 roků 11 měsíců zpět uživatelem Bizon.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
10 roků 11 měsíců zpět #1269
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Re: Raketové motory - přehled druhů.
Dik. Mate pravdu. HTPB je problem. LK spomina ako nahradu silikon. Uvidime, ak sa podari tak tuto TPH skusim... Silikon 18%, nejake okyslicovadlo, CuO, zvysok AP a Al. Hlavne nech je to bezpecne ako SX81.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.306 sekund