- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
×
Vítejte ve fóru Rakeťáci!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Hello from Slovenia
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
10 roků 5 měsíců zpět #1834
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Hello from Slovenia
Jo jo, a ještě se tam musí vejít bojová hlavice
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
10 roků 5 měsíců zpět - 10 roků 5 měsíců zpět #1833
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Hello from Slovenia
Ahoj,
tak přesně takhle bych si to nějak představoval, pořád tvrdím, že trup rakety je jen obalem motoru a tudíž by měl být jim pořádně vyplněn, doufám, že si někdy něco takového postavím, jen si nedovedu představit v našich stísněných podmínkách nekontrolovatelný návrat a nedej bože, že by ještě u takového rozzuřeného hovada selhalo návratové zař.
Ivo
tak přesně takhle bych si to nějak představoval, pořád tvrdím, že trup rakety je jen obalem motoru a tudíž by měl být jim pořádně vyplněn, doufám, že si někdy něco takového postavím, jen si nedovedu představit v našich stísněných podmínkách nekontrolovatelný návrat a nedej bože, že by ještě u takového rozzuřeného hovada selhalo návratové zař.
Ivo
Poslední změna: 10 roků 5 měsíců zpět uživatelem DRAGON-CZ.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
10 roků 5 měsíců zpět #1831
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Hello from Slovenia
Ahoj,
jsem z toho trošku na rozpacích. Znáte to někdo ve Slovinsku? Jsou tam nějaké širé pláně? Spíš myslím, že ne. Představa, že odpálím někde z meze u lesa dvacetikilovou raketu do X kilometrové výšky a nemám potuchy, kam to spadne, mne osobně docela šokuje. I když to má GPS. Řekl bych, že s leteckou dopravou se tady taky jaksi nepočítá... (pokud jsem v textu přehlédl zmínku o letadlech, pak se omlouvám.) A tohle na těch obrázcích dole mi nejvíce připomíná podkaliberní protitankovou munici a parametry se to k tomu i zlehka blíží. No, není to z wolframu nebo uranu ale ta kovová špčka tam je.
Michal
jsem z toho trošku na rozpacích. Znáte to někdo ve Slovinsku? Jsou tam nějaké širé pláně? Spíš myslím, že ne. Představa, že odpálím někde z meze u lesa dvacetikilovou raketu do X kilometrové výšky a nemám potuchy, kam to spadne, mne osobně docela šokuje. I když to má GPS. Řekl bych, že s leteckou dopravou se tady taky jaksi nepočítá... (pokud jsem v textu přehlédl zmínku o letadlech, pak se omlouvám.) A tohle na těch obrázcích dole mi nejvíce připomíná podkaliberní protitankovou munici a parametry se to k tomu i zlehka blíží. No, není to z wolframu nebo uranu ale ta kovová špčka tam je.
Michal
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Vrbec
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 8
- Obdržená poděkování 0
10 roků 5 měsíců zpět - 10 roků 5 měsíců zpět #1829
od Vrbec
Odpověděl Vrbec pro téma Hello from Slovenia
Mirek thank you for all the information. This event in Koprnik looks interesting. I will try to get there this year.
Here is a few photos from a rocket that I made to test the APRS tracker. This tracker sends GPS coordinates and current altitude over a radio link to a ground station. It flew to 3 km altitude and because it was launched in a fairly high wind it landed 4,2km from the launch site. Thanks to the telemetry working perfectly it was recovered in 20 minutes.
Andrej
Here is a few photos from a rocket that I made to test the APRS tracker. This tracker sends GPS coordinates and current altitude over a radio link to a ground station. It flew to 3 km altitude and because it was launched in a fairly high wind it landed 4,2km from the launch site. Thanks to the telemetry working perfectly it was recovered in 20 minutes.
Andrej
Poslední změna: 10 roků 5 měsíců zpět uživatelem Vrbec.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 5 měsíců zpět - 10 roků 5 měsíců zpět #1827
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Hello from Slovenia - přehled informací
Ahoj Honzo a ostatní rakeťáci,
píšu zde stručný přehled informací a parametrů v češtine pro lepší strávení textu od Andreje:
Půjde o dva modely a dva motory. Jeden o vnejším průměru 50 mm , druhý o průměru 100 mm.
Jde o celokovové modely s výjimkou hlavice!
Model fí 100 mm - projekt Igla:
Raketa:
Zakladní údaje :
délka - 1887 mm , průměr 100 mm duralová trubka s 3 mm stěnou !!
celková hmotnost : 18,33 kg
Motor N-3535 , celkový impulz 10 604-11 000 Ns
Laminátová hlavice , trup se skládá ze tří částí :
horní část pod hlavicí - elektronika a návratový systém
samotný motor N-3535
spodní díl - vnější část se stabilizátory a vnitřní s expanzní částí trysky.
Jednotlivé díly trupu jsou spojeny řadou cca 12 ks imbusových šroubů M6 s kuželovou hlavou.
Motor zabírá skoro 2/3 délky trupu!!
Elektronika: v hkavici je BigRedBee 2M GPS/APRS vysílač,sledovač
v E-bay je 1x ARTS2 a 1xStratologger
Hliníkové stabilizátory jsou přivařeny ke spodní trubce wolframovou elektrodou v Argonové atmosféře!!
Hezké a pevné , ale zvrásněný neopracovaný povrch těchto spojů musí vytvářet velký indulovaný aerodynamický opdpor ( proč toková nedůslednost?).
Letové výsledky: dostup : 7050 m, po cca 31 sec. , max. rychlost 651 m/s - tedy 1,9 M ! ,
maximální zrychlení 28 G , model úspěšně přistál 2 km od místa startu.
Motor a palivo:
Spalovací komora z duralové trubky fí 100 mm s 3 mm tlustou stěnou, materiál EN AW 6060.
Tryska z tepelně odolné chrom-manganové oceli 42CrMnO4 s vysokým expanzním poměrem.
Tryska je uchycena pomocí mohutné Segerky , těsněná 1 nebo 2 ks O kroužků?
Víko motoru má zvrchu nástavec se závitem na našroubování závitové vložky s el. palníkem.
Ze spodní strany víka vyčnívá válcovitý zažehovač se čtyřmi tryskami (otvory) po obvodě.
Zažehovač obsahuje trubkovité tělísko z paliva motoru o váze 36 gramů. Toto hoří cca 0.2 sec.
Horké plyny vytékají skrz čtyři otvory přímo na obvodovou plochu válcovitého kanálu v palivovém zrně, neproudí
neefektivně do středovéčásti kanálku !!
Motor má velmi rychlý náběh, což potvrzuje dobrou činnost zažehovače.
Jsou k dispozici dva tahové diagramy motoru. Jeden ze statického testu na tentometrickém stendu:
údaje:
palivo: 7730 gr, 5 kusů BATES zrna s 1 mm tlustým trubkovým pouzdrem(¨linerem) z kompozitního materiálu - nitrilový kaučuk + skleněné vlákno.
Složení paliva: KNO3(dusičnan draselný) 65%, Mannitol ( alkoholický cukr, který se používá jako sladidlo, zvlhčovadlo a stabilizátor) 35% , je to velmi blízké našemu Sorbitolu, Sorbitol je E420 a Mannitol je E421!
Poslední složkou je 0,1 % surfacantu - látky snižující povchové napětí taveniny paliva (použitý je Triton GR-PG70).
Palivové zrno má kanál o průměru cca 28-30 mm! Zažehovač zřejmě je zasunut do tohoto kanálku!!
Průměrný tah motoru: 353 kp , Maximální tah: 462 kp , doba hoření 3,1 sec., tlak v motoru : 75 barů(atmosfér)!! Z toho vychází rychlost hoření paliva cca 11 mm/sec. !! To dobře odpovídá i hodnotám dle diagramu z Nakka webu:
www.nakka-rocketry.net/sorb.html#Burnrate
celkový impulz : 10 604 Ns, Isp= 137 sec (1372 Ns/kg). , odpovídá diagramu:
raketky.via.cz/zpep/kno3.htm
Druhý tahový diagram je naměřený počas letu rakety z údajů 200 Mhz akcelerometru v ARTS2 !!
Je to nahrávací altimetr a telemetrický systém – manuál zde: lokiresearch.com/Documents/ARTS2_Manual_V1.0.0.pdf
Data: váha paliva 7874 gr. , Průměrný tah 383 kp, Celkový impulz motoru : 11 284 Ns, Isp= 143 sec (1433 Ns/kg.
Zahrazení pro tento motor mi vychází na základě odhadu a přepočtu rozměrů z videa na hodnotu
Cca Kh= 400-450 , jako počáteční zahrazení!!
Diagram ukazuje již po 0,1 sec chodu motoru tah 200 kp!!
Raketa má celkovou hmotnost 18,33 kg, a z toho palivo váží od 7730 do 7870 gr.!! – tedy 42,55% celkové váhy!! Úbytek - zmenšování hmotnosti rakety počas hoření motoru se projevuje také v letových vlastnostech a parametrech modelu!! Výrazné posunutí CG(váhového těžište , stejně tak i nárůst akcelerace a z toho vyplývající rychlosti rakety!
Přistávací rychlost rakety je 18,9 m/s , co je skoro trojnásobek běžné rychlosti návratu na padáku.
Tato rychlost sice napomáhá snížení vzdálenosti přistání modelu od startu , ale výrazně zvyšuje dopadovou energii už tak těžkého modelu - nebezpečí v oblasti možného přistání.
Nemám bohužel k dispozici celý diagram průběhu všech čtyřech křivek (z SRTS2) výšky, akcelerace a spol., pouze prvních cca 80 sec. !!
Výkon modelu je možné ještě dále zvýšit prodloužením motoru , motor u modelu fí 50 mm má prakticky stejnou délku palivového zrna jako tento 100 mm motor s dvojnásobným průměrem!
Ufff! , to pro dnešek stačí ! Druhý model a motor zase příšte - snad zítra , jak budu stíhat, či nestíhat
Těším se na Vaše poznámky a připomínky.
Mirek
píšu zde stručný přehled informací a parametrů v češtine pro lepší strávení textu od Andreje:
Půjde o dva modely a dva motory. Jeden o vnejším průměru 50 mm , druhý o průměru 100 mm.
Jde o celokovové modely s výjimkou hlavice!
Model fí 100 mm - projekt Igla:
Raketa:
Zakladní údaje :
délka - 1887 mm , průměr 100 mm duralová trubka s 3 mm stěnou !!
celková hmotnost : 18,33 kg
Motor N-3535 , celkový impulz 10 604-11 000 Ns
Laminátová hlavice , trup se skládá ze tří částí :
horní část pod hlavicí - elektronika a návratový systém
samotný motor N-3535
spodní díl - vnější část se stabilizátory a vnitřní s expanzní částí trysky.
Jednotlivé díly trupu jsou spojeny řadou cca 12 ks imbusových šroubů M6 s kuželovou hlavou.
Motor zabírá skoro 2/3 délky trupu!!
Elektronika: v hkavici je BigRedBee 2M GPS/APRS vysílač,sledovač
v E-bay je 1x ARTS2 a 1xStratologger
Hliníkové stabilizátory jsou přivařeny ke spodní trubce wolframovou elektrodou v Argonové atmosféře!!
Hezké a pevné , ale zvrásněný neopracovaný povrch těchto spojů musí vytvářet velký indulovaný aerodynamický opdpor ( proč toková nedůslednost?).
Letové výsledky: dostup : 7050 m, po cca 31 sec. , max. rychlost 651 m/s - tedy 1,9 M ! ,
maximální zrychlení 28 G , model úspěšně přistál 2 km od místa startu.
Motor a palivo:
Spalovací komora z duralové trubky fí 100 mm s 3 mm tlustou stěnou, materiál EN AW 6060.
Tryska z tepelně odolné chrom-manganové oceli 42CrMnO4 s vysokým expanzním poměrem.
Tryska je uchycena pomocí mohutné Segerky , těsněná 1 nebo 2 ks O kroužků?
Víko motoru má zvrchu nástavec se závitem na našroubování závitové vložky s el. palníkem.
Ze spodní strany víka vyčnívá válcovitý zažehovač se čtyřmi tryskami (otvory) po obvodě.
Zažehovač obsahuje trubkovité tělísko z paliva motoru o váze 36 gramů. Toto hoří cca 0.2 sec.
Horké plyny vytékají skrz čtyři otvory přímo na obvodovou plochu válcovitého kanálu v palivovém zrně, neproudí
neefektivně do středovéčásti kanálku !!
Motor má velmi rychlý náběh, což potvrzuje dobrou činnost zažehovače.
Jsou k dispozici dva tahové diagramy motoru. Jeden ze statického testu na tentometrickém stendu:
údaje:
palivo: 7730 gr, 5 kusů BATES zrna s 1 mm tlustým trubkovým pouzdrem(¨linerem) z kompozitního materiálu - nitrilový kaučuk + skleněné vlákno.
Složení paliva: KNO3(dusičnan draselný) 65%, Mannitol ( alkoholický cukr, který se používá jako sladidlo, zvlhčovadlo a stabilizátor) 35% , je to velmi blízké našemu Sorbitolu, Sorbitol je E420 a Mannitol je E421!
Poslední složkou je 0,1 % surfacantu - látky snižující povchové napětí taveniny paliva (použitý je Triton GR-PG70).
Palivové zrno má kanál o průměru cca 28-30 mm! Zažehovač zřejmě je zasunut do tohoto kanálku!!
Průměrný tah motoru: 353 kp , Maximální tah: 462 kp , doba hoření 3,1 sec., tlak v motoru : 75 barů(atmosfér)!! Z toho vychází rychlost hoření paliva cca 11 mm/sec. !! To dobře odpovídá i hodnotám dle diagramu z Nakka webu:
www.nakka-rocketry.net/sorb.html#Burnrate
celkový impulz : 10 604 Ns, Isp= 137 sec (1372 Ns/kg). , odpovídá diagramu:
raketky.via.cz/zpep/kno3.htm
Druhý tahový diagram je naměřený počas letu rakety z údajů 200 Mhz akcelerometru v ARTS2 !!
Je to nahrávací altimetr a telemetrický systém – manuál zde: lokiresearch.com/Documents/ARTS2_Manual_V1.0.0.pdf
Data: váha paliva 7874 gr. , Průměrný tah 383 kp, Celkový impulz motoru : 11 284 Ns, Isp= 143 sec (1433 Ns/kg.
Zahrazení pro tento motor mi vychází na základě odhadu a přepočtu rozměrů z videa na hodnotu
Cca Kh= 400-450 , jako počáteční zahrazení!!
Diagram ukazuje již po 0,1 sec chodu motoru tah 200 kp!!
Raketa má celkovou hmotnost 18,33 kg, a z toho palivo váží od 7730 do 7870 gr.!! – tedy 42,55% celkové váhy!! Úbytek - zmenšování hmotnosti rakety počas hoření motoru se projevuje také v letových vlastnostech a parametrech modelu!! Výrazné posunutí CG(váhového těžište , stejně tak i nárůst akcelerace a z toho vyplývající rychlosti rakety!
Přistávací rychlost rakety je 18,9 m/s , co je skoro trojnásobek běžné rychlosti návratu na padáku.
Tato rychlost sice napomáhá snížení vzdálenosti přistání modelu od startu , ale výrazně zvyšuje dopadovou energii už tak těžkého modelu - nebezpečí v oblasti možného přistání.
Nemám bohužel k dispozici celý diagram průběhu všech čtyřech křivek (z SRTS2) výšky, akcelerace a spol., pouze prvních cca 80 sec. !!
Výkon modelu je možné ještě dále zvýšit prodloužením motoru , motor u modelu fí 50 mm má prakticky stejnou délku palivového zrna jako tento 100 mm motor s dvojnásobným průměrem!
Ufff! , to pro dnešek stačí ! Druhý model a motor zase příšte - snad zítra , jak budu stíhat, či nestíhat
Těším se na Vaše poznámky a připomínky.
Mirek
Poslední změna: 10 roků 5 měsíců zpět uživatelem Mirek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 5 měsíců zpět #1826
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Hello from Slovenia
Hello Andrej ,
thanks for your answers, informations are very interesting. Now it get me better vision about this emgines and models!
At Czech republic we have several years tradition to organize so called "meetings of builders big rockets".
Itś three meetings at year.
1.) Meeting : near village "Svojek" at northern part CR.
thereś any older flyer with map: www.raketovemodely-jp.wz.cz/novy/akce.pdf
contact person : Jan Plecháč , email:Jan.Plechac@seznam.cz
date of meeting : 3-5. May 2013
2.) Meeting : at ModelPark Suché - at modellers airport
web pages for rockets of this club: www.mkchlumec.cz/rakety_hl.htm
GPS and map: www.mk-severka.cz/mapa-letiste.html
contact person : Karel Jeřábek , email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
3.) Our main and biggest meeting: at modellers airport Koprník near Knežmost
letter of invitation from year 2012: www.rmkpraha.cz/koprnik2012pozvanka.pdf
organizer web: www.rmkpraha.cz/
contact person : Petr Vysloužil , mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
If you need any orher information which I forget, pls don´t hesitate to contact me there, or
on my email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Meet you there will be very interesting and also our discussion at this web ....
Mirek
thanks for your answers, informations are very interesting. Now it get me better vision about this emgines and models!
At Czech republic we have several years tradition to organize so called "meetings of builders big rockets".
Itś three meetings at year.
1.) Meeting : near village "Svojek" at northern part CR.
thereś any older flyer with map: www.raketovemodely-jp.wz.cz/novy/akce.pdf
contact person : Jan Plecháč , email:Jan.Plechac@seznam.cz
date of meeting : 3-5. May 2013
2.) Meeting : at ModelPark Suché - at modellers airport
web pages for rockets of this club: www.mkchlumec.cz/rakety_hl.htm
GPS and map: www.mk-severka.cz/mapa-letiste.html
contact person : Karel Jeřábek , email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
3.) Our main and biggest meeting: at modellers airport Koprník near Knežmost
letter of invitation from year 2012: www.rmkpraha.cz/koprnik2012pozvanka.pdf
organizer web: www.rmkpraha.cz/
contact person : Petr Vysloužil , mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
If you need any orher information which I forget, pls don´t hesitate to contact me there, or
on my email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Meet you there will be very interesting and also our discussion at this web ....
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.337 sekund