- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
×
Vítejte ve fóru Rakeťáci!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Hello from Slovenia
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
8 roků 8 měsíců zpět #3634
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Hello from Slovenia
Překvapila mě jedna věc , a to ,že i když byla raketa vypuštěna z paloučku v lese ,či poblíž lesa nikdy nezůstala vyset na stromě. To prostě není možné ! Mých 50% přistání / a i více / končí v korunách stromů. Asi neskutečné štěstí .
U letů nad 3 km už mám trochu obavu z dvou věcí ,jednak u nás je poměrně husté osídlení prostoru a že model přistane někomu na dvorku je víc jak jistá. A že vykulený majitel při pohledu na pípající model zavolá chrániče a pomače je víc jak jasná.
Druhá věc je ,že mám trochu pocit ,že tady by to v každém případě vyžadovalo povolení UCR ,někde jsem četl ,že povolení je třeba i na pokusy s vysokoletnými balony jenž nás několik proběhlo. U nás je jistě letový prostor poměrně bedlivě sledován a takový model se jistě již mihne na monitoru radaru.
Ale rád bych se pletl. Jinak samozřejmě pěkná práce.
U letů nad 3 km už mám trochu obavu z dvou věcí ,jednak u nás je poměrně husté osídlení prostoru a že model přistane někomu na dvorku je víc jak jistá. A že vykulený majitel při pohledu na pípající model zavolá chrániče a pomače je víc jak jasná.
Druhá věc je ,že mám trochu pocit ,že tady by to v každém případě vyžadovalo povolení UCR ,někde jsem četl ,že povolení je třeba i na pokusy s vysokoletnými balony jenž nás několik proběhlo. U nás je jistě letový prostor poměrně bedlivě sledován a takový model se jistě již mihne na monitoru radaru.
Ale rád bych se pletl. Jinak samozřejmě pěkná práce.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
8 roků 8 měsíců zpět #3633
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Hello from Slovenia
Andrej, here is a translation for other guys
Překlad:
"Už je delší dobu, co jsem byl tady na fóru. Od té doby jsem provedl pár letů. Odpálil jsem IGLA-100, znovu v Toruni, v Polsku. Start byl úspěšný a video je tady:
Další byla raketa, kterou jsem postavil z náhradních dílů (?), abych otestoval nový polský letový počítač Arecorder. Start byl úspěšný a raketa dosáhla výšky 3,5km. Tady je video:
Poslední start, který jsem provedl byl s novým 84mm, 11kNs motorem vinutým ze skelných vláken. Tahle raketa letěla do 8000m a dosáhla rychlosti 2,4 Mach. Nadzvukové rychlosti dosáhla 1,2s po startu. Maximální zrychlení bylo 45 g. Zde je video."
MK
Překlad:
"Už je delší dobu, co jsem byl tady na fóru. Od té doby jsem provedl pár letů. Odpálil jsem IGLA-100, znovu v Toruni, v Polsku. Start byl úspěšný a video je tady:
Další byla raketa, kterou jsem postavil z náhradních dílů (?), abych otestoval nový polský letový počítač Arecorder. Start byl úspěšný a raketa dosáhla výšky 3,5km. Tady je video:
Poslední start, který jsem provedl byl s novým 84mm, 11kNs motorem vinutým ze skelných vláken. Tahle raketa letěla do 8000m a dosáhla rychlosti 2,4 Mach. Nadzvukové rychlosti dosáhla 1,2s po startu. Maximální zrychlení bylo 45 g. Zde je video."
MK
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Honza
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 167
- Obdržená poděkování 10
8 roků 8 měsíců zpět #3632
od Honza
Odpověděl Honza pro téma Hello from Slovenia
Chtělo by to nějaký překlad ,je to docela zajímavý ale nák se mě to nezdá. H
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Vrbec
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 8
- Obdržená poděkování 0
8 roků 8 měsíců zpět - 8 roků 8 měsíců zpět #3631
od Vrbec
Odpověděl Vrbec pro téma Hello from Slovenia
It's been a long time since I was on this forum. Since then I've done a few flights. I have launched my IGLA-100 rocket again in Torun, Poland. Flight was sucessful, video can be seen here:
Next was a rocket that I built from spare parts to test a new Polish flight computer named Arecorder. Test flight was successfull and the rocket went 3,5km high. Here is the video:
The last flight I did was with the new 84mm filament winded fiberglass 11kNs motor. This rocket flew to 8000meters and max. velocity was Mach 2.4. It became supersonic 1.2 seconds after launch. Max. acceleration was 45G's. Here is the video:
Next was a rocket that I built from spare parts to test a new Polish flight computer named Arecorder. Test flight was successfull and the rocket went 3,5km high. Here is the video:
The last flight I did was with the new 84mm filament winded fiberglass 11kNs motor. This rocket flew to 8000meters and max. velocity was Mach 2.4. It became supersonic 1.2 seconds after launch. Max. acceleration was 45G's. Here is the video:
Poslední změna: 8 roků 8 měsíců zpět uživatelem Vrbec.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 5 měsíců zpět #1859
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Hello from Slovenia - IGLA 50 -zážeh
Zážeh motoru do IGLY 50.
Jak Andrejj píše , motory menší než motor do IGLY 100 zazehuje pyrogenem ze směsi černého prachu a práškového Mg (hořčíku) v poměru 50/50 %!
Tato směs je opravdu rychlá se slušným tepelným impulzem! Je prtavde že motor s takto extrémni geometriíí kanálu
(délka kanálu 700-700 mm a průměr cca 15-17 mm ) něco "vydatného poptřebuje.
Tento zážeh mu poravdu dobře funguje - první peak tahu motoru je za méně než ,01 sec.!!!
Je to zajímavá informace a je potřeba ji správně a rozumně interpretovat a využívat!
Mirek
Jak Andrejj píše , motory menší než motor do IGLY 100 zazehuje pyrogenem ze směsi černého prachu a práškového Mg (hořčíku) v poměru 50/50 %!
Tato směs je opravdu rychlá se slušným tepelným impulzem! Je prtavde že motor s takto extrémni geometriíí kanálu
(délka kanálu 700-700 mm a průměr cca 15-17 mm ) něco "vydatného poptřebuje.
Tento zážeh mu poravdu dobře funguje - první peak tahu motoru je za méně než ,01 sec.!!!
Je to zajímavá informace a je potřeba ji správně a rozumně interpretovat a využívat!
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 5 měsíců zpět #1850
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Hello from Slovenia - IGLA 50
IGLA 50, model a motor.
Model je opět celokovové konstrukce z duralové trubky fí 50 mm, hlavice laminátová.
Délka 1800 mm, hmotnost 4,7 kg. Na motor ukončený osazením pro krycí trupovou trubku, navazuje E-bay pro elektroniku s s Stratologgerem od Perfecflitu. Uchycení je klasické - na dvě průchozí závitové tyče asi M6. Ebay je na vrchu zakončena mohutnou AL krytkou s O-kroužkem a závitovým okem pro kotvení návratového systému. Hlavice s stabilizátory jsou černé barvy – Andrejova tradiční kombinace. Materiál stabilizátorů a jejich uchycení – zřejmě stejné jako u IGLY 100, tedy dural a svařování (TIG-MIG v Argonu) – nutné i z hlediska vysoké akcelerace ( max. acc= 47 G)!!
Motor: duralová trubka fí 50 mm , tloušťka stěny cca 3 mm (vzhledem k pracovnímu tlaku v komoře motoru 100 barů(100 atm, nebo 10 MPa) celkem pochopiltelné!!
Tryska z tepelně odolné chrom-manganové oceli 42CrMnO4 s vysokým expanzním poměrem. Tryska je uchycena pomocí mohutné Segerky , těsněná 1 nebo 2 ks O kroužků?
Použití segerky představuje bezpečnostní tlakovou pojistku , co je u takovýchto motorů s vysokým tlakem a zahrazením opravdu potřebné!
Tryska je vzhledem k velké délce motoru s 11 ks palivových zrn s délkou zrna cca 70 mm opravdu velká cca 13-15 mm(kritický průřez – odhad).
Celkový impulz motoru je cca 2500-2600 Ns.
Doba hoření : 1,75 sec.
Průměrný tah motoru : 150 kp
Maximální tah motoru: 210 kp
Palivo je opět stejné: KNO3+Mannitol, 11 zrn s délkou asi 70 mm a kanálem cca 15-17 mm.
Délka palivového kanálku je tedy 700-770 mm !!
Počáteční zahrazení motoru je cca 580 (či více) , koncové se pomalu bojím i odhadnout – jde o hodnoty pro nás úplně šílené!!
V důsledku vysokého tlaku je vyšší rychlost spalování (11-11,5 mm/sec) i teplota v komoře a tak je dosaženo neuvěřitelné Isp=1420 Ns/kg!! To je velmi blízko maximálnímu teoretickému Isp pro toto palivo!!
Andrejovo video testu motoru s počátečním zahrazením Kn= 500 ukazuje že mu jsou takto vysoká zahrazení blízká.
Je tu ještě jedna velmi zajímavá informace od Andreje týkající se uspořádání zrn v motoru!!
Platí pro oba motory!! BATES zrna nejsou mezi sebou těsněná O-kroužky , jako je to u našich motorů!! Zrna nejsou těsněná , ale naopak je zde využíváno působení tlaku pronikajících plynů mezi čely BATES zrna na jejich obvod (inhibiční obal zrna) s cílem snížit rozdíl tlaků na zrno v kanálu paliva a na obvodu zrna, čím se sníží jeho mechanické namáhání , které může spůsobit vznik prasklin (skokové zvětšení plochy spalování) s příslušnými následky u motoru s už tak vysokým zahrazením a provozním tlakem!!!
Je pravdou že u nás dostupné O-kroužky by ani nevydrželi takto vysoké tlaky a teploty!!
Naše motory využívají právě naopak utěsnění zrn BATES mezi sebou O-kroužky , což funguje protože zrna nejsou natolik mechanicky namáhaná , protože pracovní tlaky v našich motorech jsou cca 30 barr, atm , nebo 3 Mpa!! Tyto tlaky také naše O-kroužky po relativně kratší dobu tahu snesou bez problémů!!
Start a let modelu:
Model předvedl pěkně divoký start s max. zrychlením cca 47 G , co dává i velmi slušné požadavky i na použitou elektroniku a nejenom na na motor a ostatní konstrukční díly!!
Každá elektronika takovéto zrychlení nenvydrží, například Altimeter 1 a 2 jsou určeny pro max. 25 G !!
Model dosáhl výšku (apogeum) 4 473 metrů , a maximální rychlost 1,6 Machu (v podstatě za těch cca 1,8 sec.!!), dobu letu do apogea ani do přistání , nebo přistávací rychlost nemám k dispozici.
Model má vysokou štíhlost při malém přůřezu trupu , tedy vysokou hodnotu průřezového zatížení , co napomáhá dobrému průletu hustými vrstvami atmosféry!
Myslím , že z hlediska možností modelu pro „sorbitolové“ palivo , model dané váhy, a rozměrů a celkového impulzu motoru to představuje opravdu špičkové hodnoty, blízké dosažitelným limitům!!
Materiál je sepsán na základě dostupných útržkových informací, odhadů a výpočtů z videa a fotografií.
Budu rád když se k němu naši „motoráři“ a odborníci kriticky vyjádří.
Mirek
Model je opět celokovové konstrukce z duralové trubky fí 50 mm, hlavice laminátová.
Délka 1800 mm, hmotnost 4,7 kg. Na motor ukončený osazením pro krycí trupovou trubku, navazuje E-bay pro elektroniku s s Stratologgerem od Perfecflitu. Uchycení je klasické - na dvě průchozí závitové tyče asi M6. Ebay je na vrchu zakončena mohutnou AL krytkou s O-kroužkem a závitovým okem pro kotvení návratového systému. Hlavice s stabilizátory jsou černé barvy – Andrejova tradiční kombinace. Materiál stabilizátorů a jejich uchycení – zřejmě stejné jako u IGLY 100, tedy dural a svařování (TIG-MIG v Argonu) – nutné i z hlediska vysoké akcelerace ( max. acc= 47 G)!!
Motor: duralová trubka fí 50 mm , tloušťka stěny cca 3 mm (vzhledem k pracovnímu tlaku v komoře motoru 100 barů(100 atm, nebo 10 MPa) celkem pochopiltelné!!
Tryska z tepelně odolné chrom-manganové oceli 42CrMnO4 s vysokým expanzním poměrem. Tryska je uchycena pomocí mohutné Segerky , těsněná 1 nebo 2 ks O kroužků?
Použití segerky představuje bezpečnostní tlakovou pojistku , co je u takovýchto motorů s vysokým tlakem a zahrazením opravdu potřebné!
Tryska je vzhledem k velké délce motoru s 11 ks palivových zrn s délkou zrna cca 70 mm opravdu velká cca 13-15 mm(kritický průřez – odhad).
Celkový impulz motoru je cca 2500-2600 Ns.
Doba hoření : 1,75 sec.
Průměrný tah motoru : 150 kp
Maximální tah motoru: 210 kp
Palivo je opět stejné: KNO3+Mannitol, 11 zrn s délkou asi 70 mm a kanálem cca 15-17 mm.
Délka palivového kanálku je tedy 700-770 mm !!
Počáteční zahrazení motoru je cca 580 (či více) , koncové se pomalu bojím i odhadnout – jde o hodnoty pro nás úplně šílené!!
V důsledku vysokého tlaku je vyšší rychlost spalování (11-11,5 mm/sec) i teplota v komoře a tak je dosaženo neuvěřitelné Isp=1420 Ns/kg!! To je velmi blízko maximálnímu teoretickému Isp pro toto palivo!!
Andrejovo video testu motoru s počátečním zahrazením Kn= 500 ukazuje že mu jsou takto vysoká zahrazení blízká.
Je tu ještě jedna velmi zajímavá informace od Andreje týkající se uspořádání zrn v motoru!!
Platí pro oba motory!! BATES zrna nejsou mezi sebou těsněná O-kroužky , jako je to u našich motorů!! Zrna nejsou těsněná , ale naopak je zde využíváno působení tlaku pronikajících plynů mezi čely BATES zrna na jejich obvod (inhibiční obal zrna) s cílem snížit rozdíl tlaků na zrno v kanálu paliva a na obvodu zrna, čím se sníží jeho mechanické namáhání , které může spůsobit vznik prasklin (skokové zvětšení plochy spalování) s příslušnými následky u motoru s už tak vysokým zahrazením a provozním tlakem!!!
Je pravdou že u nás dostupné O-kroužky by ani nevydrželi takto vysoké tlaky a teploty!!
Naše motory využívají právě naopak utěsnění zrn BATES mezi sebou O-kroužky , což funguje protože zrna nejsou natolik mechanicky namáhaná , protože pracovní tlaky v našich motorech jsou cca 30 barr, atm , nebo 3 Mpa!! Tyto tlaky také naše O-kroužky po relativně kratší dobu tahu snesou bez problémů!!
Start a let modelu:
Model předvedl pěkně divoký start s max. zrychlením cca 47 G , co dává i velmi slušné požadavky i na použitou elektroniku a nejenom na na motor a ostatní konstrukční díly!!
Každá elektronika takovéto zrychlení nenvydrží, například Altimeter 1 a 2 jsou určeny pro max. 25 G !!
Model dosáhl výšku (apogeum) 4 473 metrů , a maximální rychlost 1,6 Machu (v podstatě za těch cca 1,8 sec.!!), dobu letu do apogea ani do přistání , nebo přistávací rychlost nemám k dispozici.
Model má vysokou štíhlost při malém přůřezu trupu , tedy vysokou hodnotu průřezového zatížení , co napomáhá dobrému průletu hustými vrstvami atmosféry!
Myslím , že z hlediska možností modelu pro „sorbitolové“ palivo , model dané váhy, a rozměrů a celkového impulzu motoru to představuje opravdu špičkové hodnoty, blízké dosažitelným limitům!!
Materiál je sepsán na základě dostupných útržkových informací, odhadů a výpočtů z videa a fotografií.
Budu rád když se k němu naši „motoráři“ a odborníci kriticky vyjádří.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.333 sekund